ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

0

پرندگان شکارچی، قوی ترین حس بینایی حیوانات

حس بینایی جغد قویتر است یا خفاش؟ یک پزشک نوشت: در مورد واضح‌ترین بینایی، پرنده‌های شکارچی برنده مسابقه هستند. برای گرفتن بیشترین جزئیات، یک موجود باید گیرنده‌های زیادی در چشم داشته باشد. تا قدرت روند بینایی افزایش یابد. رباینده‌ها حفره عمیقی دارند – فرو رفتگی پست چشمشان برای گیرندگی نور بیشتر سازگار است. قوش تیز پر بینایی‌اش دو برابر تیزتر از انسان‌ها است. آن‌ها قابلیت در نظر گرفتن یک خرگوش را از سه کیلومتر دورتر دارند.

عقاب تیزبین‌ترین حیوان جهان

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟ عقاب نام پرنده‌ای که بینایی قوی دارد.

به گزارش اطلس پرس، اگر بینایی چشم انسان‌ها به قدرت بینایی چشم عقاب بود، این توانایی را داشت که حرکت یک مورچه را از ارتفاع ۵۰ متری ببیند. یا اگر در یک استادیوم برای تماشای فوتبال می‌رفت قادر بود از دورترین نقطه چهره بازیکن محبوبش را ببیند.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

هر چقدر اطلاعات بیشتری در خصوص قدرت دید عقاب به دست می‌آید، شگفتی‌های آن نیز دو چندان می‌شود. میدان دید عقاب‌ها و دیگر پرندگان شکاری وسعتی تا پنج برابر میدان دید انسان دارند. در میان حیوانات پرندگان قدرت دیدی بین ۲ تا ۸ برابر دیگر حیوانات دارد. چشم انسان قادر است در یک ثانیه ۱۰ تا ۱۵ عکس را ببیند، اما در همین مدت زمان، یک پرنده قادر به دیدن ۱۶۰ تصویر می‌باشد.

ساختار چشم عقاب

ویژگی‌های خاصی در ساختار چشم این پرنده شکاری وجود دارد که باعث به وجود آوردن این قدرت دید باورنکردنی در او شده است. اول اینکه سلول‌های مخروطی شکل در شبکیه چشم این پرنده به صورت لایه‌هایی متراکم و انبوه وجود دارند که همین تراکم باعث شده چشم یک عقاب توانایی پردازش جزئیات یک شی را به صورت قدرتمند داشته باشد.

ویژگی دیگری که در ساختار چشم عقاب وجود دارد، آن فرورفتگی است که در پشت چشم آن‌ها قرار دارد. این فرورفتگی که در چشم انسان نیز هست، اما در چشم عقاب به صورت عمیق تری وجود دارد. این فرو رفتگی‌ها مانند لنز‌های دوربین عمل می‌کنند و باعث بزرگ نمایی در میدان دید عقاب می‌شوند. این قسمت وظیفه رد یابی نور را بر عهده دارد.

اطلاعاتی جالب از چشم عقاب

جام جم آنلاین نوشت: ممکن است هنگامی که به سر یک عقاب نگاه می‌کنیم، چشمانش به نظر کوچک بیایند؛ ولی قسمتی که ما می‌توانیم ببینیم، در واقع قله یک کوه یخ است! اندازه حقیقی کره چشم عقاب که درون جمجمه عقاب قرار گرفته است، در مقایسه با استاندارد‌های انسانی بسیار بزرگ است و فضایی که اشغال می‌کند از مغز عقاب بیشتر است!

در درون این حدقه‌های چشم، سلول‌های حساس به نور قرار گرفته اند که تعدادشان از سلول‌های انسانی بسیار بیشتر است. تعداد این سلول‌ها در متراکم‌ترین منطقه درون چشم انسان، حدود ۲۰۰ هزار عدد است. در حالی که این عدد در مورد عقاب به ۵/۱ میلیون بالغ می‌شود.

همچنین چشمان عقاب نسبت به حرکت و تضاد حساس‌تر از رنگ اشیاست. این امر به این پرنده بلند پرواز کمک می‌کند که بتواند صیدش را از فاصله ۲ کیلومتری پیدا کند.

چشمان عقاب درون جمجمه عقاب بی حرکت و ثابت هستند. به همین دلیل، اگر عقاب بخواهد از زاویه دیگری به اشیا بنگرد، مجبور است سرش را بچرخاند. علاوه بر این، دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود ۸۰ درصد اطلاعاتی که عقاب‌ها از محیط اطرافشان دریافت می‌کنند، از طریق چشمانشان است و این امر اهمیت حس‌های چشایی، بویایی و لامسه را به حداقل کاهش می‌دهد.

در واقع اگر شما سر یک عقاب را به وسیله چیزی بپوشانید، عقاب بلافاصله بیهوش می‌شود، چون مغزش به دلیل عدم ورود اطلاعات کافی از چشمانش، از کار می‌افتد. همین پدیده، پزشکان را قادر می‌سازد که بدون استفاده از مواد بیهوش کننده، اعمال جراحی کوچک را روی عقاب‌ها انجام دهند. فقط کافی است که سر آن‌ها را بپوشانند.

جغد

تاکنون تقریبا میدانیم حس بینایی کدام حیوان قوی است. طبق اطلاعاتی که در ویکی پدیا آمده است، جغد چشم‌های بزرگ و رو به جلو دارد که استفاده از هر دو چشم را در یک زمان برای او میسر می‌سازد و دید دوچشمی را فراهم می‌کند. دید دوچشمی برای برآورد فاصله‌ها به هنگام حمله سودمند است. چشم‌های جغد بسیار حساس است و به خاطر بزرگی چشم‌ها حتی در نور خیلی کم می‌تواند ببیند و به همین خاطر خوب شکار می‌کند.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

چشم‌های جغد، اما به چشمخانه چسبیده و ثابت است و از این‌رو جغد‌ها برای دنبال کردن حرکت طعمه، ناچار است سر خود را به پهلو یا پشت بچرخاند. جغد گردن دراز و انعطاف‌پذیری دارد که در زیر پرهایش پنهان شده و این گردن چرخاندن کامل سر را برای او آسان می‌سازد.

حس بینایی قوی در سایر حیوانات

دانستیم حس بینایی کدام حیوان قوی است، حالا با بینایی خوب سایر حیوانات هم آشنا شوید.  برخی حیوانات در تاریکی خوب میبینند، برخی رنگ های بیشتری تشخیص می دهند و تعدادی هم قدرت تشخیص بالایی دارند.

گربه

گربه‌ها توانایی دید در شب بسیار خوبی دارد و می‌توانند در شدت نوری معادل یک ششم نور مورد نیاز برای بینایی چشم انسان، اطراف خود را مشاهده کنند. این امر به دلیل وجود پردهٔ درخشان در چشم گربه است که هرگونه نوری که از شبکیه عبور می‌کند را به درون بازتاب می‌دهد، در نتیجه، حساسیت چشم را نسبت به نور کم افزایش می‌دهد.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

گربهٔ خانگی دارای مردمکی است که به آن اجازه می‌دهد نور روشن را بدون ابیراهی رنگی متمرکز کند. در نور کم، مردمک‌های گربه منبسط می‌شوند و بیش‌تر سطح در معرض دید چشم‌هایش را می‌پوشانند. با این حال، گربهٔ خانگی دید رنگی ضعیفی دارد و فقط دو نوع یاختهٔ مخروطی دارد که برای حساسیت به آبی و سبز مایل به زرد بهینه شده‌اند. توانایی چشم گربه برای تشخیص بین قرمز و سبز محدود است.

میگوی آخوندکی

چشمان میگو‌های آخوندکی پیچیده‌ترین چشم‌ها در قلمرو جانوری است و پیچیده‌ترین سیستم بینایی است که تاکنون کشف شده‌است. ما انسان‌ها سه نوع سلول متفاوت برای دیدن اطرافمان داریم، در حالی که تعداد این سلول‌ها در میگو‌های آخوندکی ۱۲ الی ۱۶ نوع است؛ و به همین دلیل می‌توانند نور‌ها و رنگ‌هایی را ببینند که چشم انسان توانایی دیدن آن‌ها را ندارد. نور فرابنفش و فرو سرخ از این جمله است. علاوه بر این، برخی از آن‌ها می‌توانند حساسیت چشم خود را جهت سازگاری با محیط خود تنظیم کنند.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

چشمان آن‌ها آن‌چنان مجهز است که هم می‌تواند نور قطبیده را ببیند و هم قادر به دریافت رنگ‌های فراطیفی است. میگوی آخوندکی قادر است انواع مرجان‌های دریایی، طعمه‌ها یا طعمه‌خواران را از هم تشخیص دهد در صورتی که همه این‌ها ممکن است به چشم انسان به صورت هم‌رنگ دیده شوند.

سنجاقک‌ها دنیا را رنگی‌تر می‌بینند

باز هم می توان پرسید حس بینایی کدام حیوان قوی است؟ سیناپرس نوشت: اگر منظور از دیدن تعداد رنگ ها باشد سنجاقک ها پیروز خواهند شد. انسان‌ها دارای دیدی سه رنگی هستند. منظور از دید سه رنگی، این است که همه رنگ‌ها را به صورت ترکیب سه رنگ قرمز، آبی و سبز می‌بینیم. این توانایی به خاطر وجود سه نوع مختلف از پروتئین که در اصطلاح «اوپسین» نام دارد صورت می‌گیرد. گفتنی است بسیاری دیگر از جانوران، از پستانداران گرفته تا پرندگان نیز سیستم بینایی مشابهی دارند.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این مساله برای سنجاقک‌ها صادق نیست. در پژوهشی که توسط موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته در تسوکوبا ژاپن به انجام رسید، چشم ۱۲ نوع سنجاقک مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مشخص شد که حداقل تعداد انواع اوپسین‌ها در چشم سنجاقک یازده تا بود و در برخی گونه‌ها حتی به ۳۰ نوع هم می‌رسید.

این پژوهش نشان داد که سنجاقک‌ها در دوره‌های سنی مختلف، از اوپسین‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برای نمونه در دوره‌ای که سنجاقک به شکل لارو است، فاقد اوپسین ویژه مشاهده نور آبی است. شاید به این خاطر که سنجاقک در این دوره، چندان با نور آبی روبرو نمی‌شود.

ماهی مرکب با بزرگترین چشم‌

به گزارش العربیه، ماهی مرکب غول‌آسا چشمانی به اندازه توپ فوتبال دارد که قطر‌شان دستکم ۲۵ سانتیمتر است، و بدین ترتیب این جانور را به موجودی تبدیل می‌کنند که بزرگترین چشم‌ها را روی سیاره زمین دارد.

در مقام مقایسه، نهنگ آبی که بزرگترین جانور تمام اعصار کره زمین است، چشمانی تنها به قطر ۱۱ سانتیمتر دارد. بزرگترین چشم ماهی در اقیانوس متعلق به شمشیرماهی است که تنها ۹ سانتیمتر قطر دارد. وزن ماهی مرکب غول‌آسا حدودا با شمشیر ماهی برابری می‌کند، اما چشمش تقریباً سه برابر بزرگتر است.

دانشمندان اینطور فکر می‌کنند که چشمان ماهی مرکب غول‌آسا احتمالا برای مقابله با چالش منحصر به فردی که دیگر جانوران با آن روبرو نیستند تطور یافته باشد. تحقیقات نشان داده که این چشم‌ها برای تشخیص اجسام بسیار بزرگ در عمق بیش از پانصدمتری اقیانوس بسیار مناسب هستند.

حس بینایی کدام حیوان قوی است؟

تنها یک جانور با این مشخصات وجود دارد که تا عمق زیادی در آب فرو می‌رود، و آن «نهنگ اسپرم»، بزرگترین شکارچی جهان است. این نهنگ از شکارچیان زبده ماهی مرکب غول‌آساست، و بقایای ماهی مرکب، از جمله منقار تیزش، در شکم نهنگ‌های اسپرم مرده یافت شده است. اثرات نبرد با ماهی مرکب، به صورت زخم‌های حلقه‌مانندِ ناشی از دندان‌های مکنده‌های ماهی مرکب، اغلب روی بدن نهنگ قابل مشاهده هستند.

نهنگ اسپرم گرچه خودش نور تولید نمی‌کند، اما وقتی که به سمت اعماق اقیانوس شیرجه می‌زدند، اغلب موجوداتی که نور تولید می‌کنند، از جمله عروس دریایی و برخی سخت‌پوستان، را آشفته می‌کند. این موجودات نیز در واکنش به آشفته شدن‌شان توسط نهنگ، نورافشانی می‌کنند.

نوری که این موجودات کوچک از خود ساطع می‌کنند بسیار ضعیف است، اما ماهی مرکب غول آسا می‌تواند با چشم‌های بسیار بزرگش آن را از فاصله ۱۲۰ متری مشاهده کند. بدین ترتیب، وقتی که نهنگ حمله می‌کند، ماهی مرکب فرصت کوتاهی دارد تا از مهلکه فرار کند.

بر اساس این سناریو، دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که تطور اندازه چشم و شکل بدن ماهی مرکب غول‌آسا شاید در درجه اول در واکنش به تهدید نهنگ اسپرم روی داده باشد.

گردآوری: تابناک جوان

برگرفته از : https://tabnakjavan.com/fa/news/69587

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار