ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا بایستی شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که دهک‌های ابتدایی و میانی حتی به همین یارانه ناچیز هم دلخوش‌ باشند؟

0

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از آسیانیوز؛ همان‌طور که با تغییر شیوه محاسبه نرخ تورم، بیکاری و اشتغال، نمی‌توان واقعیت زندگی و معیشت مردم را تغییر داد.

نیمه دوم مهرماه بود که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که تا یک ماه دیگر دسته‌بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک» تغییر می‌کند که بدین ترتیب احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوارها وجود دارد.

علیرضا عسگریان در این باره اظهار کرده بود: «بر اساس آخرین تغییراتی که صورت می‌گیرد ما دهک‌های درآمدی را از بعد خانواری خارج و به صورت «نفری» دهک بندی می‌کنیم تا فاصله دهک‌ها رُند و ساده شود. در گام دوم آن‌ها را به صورت «صدک» درمی‌آوریم تا تحلیل بین دهک‌ها کلی نباشد و خیلی ریزتر و دقیق‌تر آنها را بررسی کنیم؛ لذا هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و صدک می‌شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان در خصوص جابه‌جایی دهک‌ها بعد از صدک‌بندی خانوارهای یارانه‌بگیر عنوان کرده بود: «فرض کنید یک نفر الان دهک هفتم است و یارانه می‌گیرد و مشمول یارانه تشویقی کالابرگی هم شده است حالا اگر دهک او جابه جا و مثلا هشتم شود، این فرد یارانه‌اش را می‌گیرد اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی‌شود و یا اگر دهک دهم رفت، یارانه‌اش حذف می‌شود. با اجرای صدک‌بندی، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه‌بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه صدک‌بندی می‌چرخند.»

به نظر می‌رسد مدیران سعی دارند یا سعی دارند نشان دهند که جزئی‌نگری و دقت بالایی در بررسی میزان درآمد خانوارها دارند، تا احیانا حق و حقوق هیچ خانواری فی‌المثل در حذف یارانه نقدی تضییع نشود. با این‌همه بایستی گفت با گذشت سال‌ها از طرح یارانه نقدی، اولا دیگر بر کسی پوشیده نیست که مبالغی که پرداخت می‌شود، حتی به اندازه وعده غذایی یک روز خانوار هم نیست و تلاش برای بالا بردن دقت، فرقی به حال معیشت عموم مردم نخواهد کرد. دوما معلوم نیست آن چرخشی که منظور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، به چه شکلی اعمال خواهد شد و چند درصد از یارانه‌بگیران فعلی، در آینده از گردونه خارج خواهند شد.

در همین راستا روز گذشته، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درباره تبدیل دهک به صدک و اینکه آیا این کار موجب قطع یارانه می‌شود یا خیر؟ گفت: «از قدیم صدک‌بندی بوده تا به دهک رسیدند. صدک‌بندی کار امروز نیست و از گذشته وجود داشته و الان هم ادامه دارد. می‌توانیم بگوییم امکان دارد بعضی دهک‌ها که دهک‌های بالاتر هستند به دهک‌های پایین‌تر بروند و بعضی دیگر که دهک‌های پایین‌تر هستند به دهک‌هایی بالاتر ارتقاء یابند.»

سید صولت مرتضوی همچنین با اعلام استقبال دهک‌ها از طرح کالابرگ الکترونیکی از امکان جابه‌جایی دهک‌های کم درآمد خبر داد و گفت: «دهک‌های هشتم و نهم به تدریج به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه خواهند شد و در حال حاضر تصمیم برای دهک‌های ششم و هفتم گرفته شده و این دو دهک را اضافه کردیم و به تدریج باقی دهک‌ها را هم اضافه می‌کنیم.» وی درباره بیشترین استقبال دهک‌ها از طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: «استقبال متفاوت بوده، اما دهک دوم و سوم و پنجم بیشترین استقبال را داشته‌اند.»

کوتاه سخن این‌که اجرای سیاست هدفمندی یارانه، از همان نخستین روز اجرایش نشان داد که ابدا هدفمند نیست و به اذعان کارشناسان علاوه بر این‌که دولت‌های پیاپی را با بار سنگین آن روبه‌رو کرد، عملا در طی زمان بی‌معنی شد. نرخ فزاینده تورم به‌شکلی پیش رفت که پرداخت یارانه نقدی به خانوارها، به یک شوخی تلخ بیشتر شبیه بود، تا سیاستی حمایتی.

با این‌همه به‌ نظر می‌رسد به‌عوض تلاش برای تغییر درجه‌بندی و گروه‌بندی‌ها بایستی به دنبال علت‌ها و ریشه‌های اصلی گشت. چرا بایستی شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که دهک‌های ابتدایی و میانی حتی به همین یارانه ناچیز هم دلخوش‌ باشند؟

برگرفته ار : https://www.asianews.ir/fa/newsagency/17181

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار