ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از آینده تورم در ایران:

0

درصورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

نرخ تورم چقدر می شود؟

به‌دنبال پیش‌بینی بانک جهانی مبنی بر کاهش نرخ تورم در ایران صندوق بین‌المللی پول هم از کاهش نرخ تورم در سال آینده میلادی خبر داد. طبق این گزارش نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۴میلادی ۱۴.۵درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازهمشهری، گذر از پاندمی کرونا و کاهش اثرات ناشی از تنش‌های سیاسی در طول یک سال گذشته به بهبود نسبی اوضاع اقتصاد جهان منجر شده که البته این بهبود طبق گزارش‌های بین‌المللی شکننده است و برخی ریسک‌ها ازجمله افزایش قیمت نفت، بحران مسکن در چین، ریسک‌های مالی، انتظارات تورمی و تنش‌های ژئوپولیتیک می‌تواند دوباره اوضاع اقتصاد جهان را با چالش مواجه کند.

بااین حال طبق گزارش‌های جهانی نرخ تورم در اقتصاد جهان به‌ویژه بعد از اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی دنیا در حال کاهش است و به موازات این موضوع نرخ تورم در اقتصاد ایران نیز شیب نزولی خواهد داشت.

بر همین اساس چند روز پیش بانک جهانی از کاهش نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۴میلادی خبر داد و اعلام کرد: نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی به زیر ۴۰درصد نزول خواهد کرد و به ۳۵.۸درصد خواهد رسید.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۴۶.۲درصد و در سال ۲۰۲۲در سطح ۴۶.۵درصد بوده است اما روند صعودی نرخ تورم در سال‌جاری میلادی متوقف شده و برآورد می‌شود با کاهش بیشتری مواجه شود.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول

به موازات گزارش بانک جهانی روز گذشته صندوق بین‌المللی پول هم تازه‌ترین گزارش خود از روند اقتصادی کشورهای جهان را منتشر کرد و گزارش‌های بانک جهانی در مورد کاهش تورم در ایران را تأیید کرد با این تفاوت که این نهاد بین‌المللی نرخ تورم را در ایران نزولی‌تر پیش‌بینی کرده است.

آنطور که صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده است نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۴به ۳۲.۵درصد خواهد رسید. این صندوق نرخ تورم در سال‌جاری میلادی را ۴۷درصد پیش‌بینی کرده که نشان می‌دهد به‌دلیل شیب نزولی تورم در ایران سال آینده نرخ تورم تا سطح ۱۴.۵درصد نسبت به سال ۲۰۲۳میلادی افت خواهد کرد.

این پیش‌بینی دست‌کم ۳.۳واحد درصد کمتر از گزارش بانک جهانی است. به این ترتیب طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ایران شیب نزولی‌تری نسبت به داده‌های بانک جهانی دارد.

رشد اقتصاد ایران

آنطور که بانک جهانی پیش‌بینی کرده بود میزان رشد اقتصاد ایران در سال‌جاری ۴.۱درصد است که این میزان در سال ۲۰۲۴میلادی به ۳.۷درصد خواهد رسید. با این حال پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول در مورد رشد اقتصاد ایران متفاوت است و برخلاف نرخ تورم که خوش‌بینانه‌تر از گزارش‌های بانک جهانی است ارقام کمتری را نشان می‌دهد.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول میزان رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی معادل ۳درصد خواهد بود که این میزان در سال آینده میلادی به ۲.۵درصد خواهد رسید که ۱.۲درصد کمتر از گزارش بانک جهانی است.صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده است در محاسبه تولید ناخالص داخلی، ایران از نرخ ارز نیمایی استفاده کرده است که به زعم کارشناسان این صندوق ارقام تولید را بهتر منعکس می‌کند.

 اوضاع اقتصاد جهان

صندوق بین‌المللی پول همچنین درباره اوضاع اقتصاد جهان پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد اقتصاد جهان از ۳.۵درصد در سال ۲۰۲۲به ۳درصد در سال‌جاری و ۲.۹درصد در سال آینده کاهش خواهد یافت. با این حال طبق این گزارش نرخ تورم روند کاهنده دارد و از ۹.۲درصد در سال گذشته به ۵.۹درصد در سال‌جاری میلادی و ۴.۸درصد در سال ۲.۲۴خواهدرسید.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول با وجود روند کاهنده تورم کل، نرخ تورم مواد غذایی و انرژی می‌توانند دچار فراز و نشیب شوند.

به زعم این نهاد بین‌المللی اقتصاد جهانی به آرامی در حال خارج شدن از ضربات ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین است و نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که با توجه به اختلال‌هایی که در بازار انرژی و مواد غذایی وجود داشته تاب‌آوری اقتصاد جهان قابل توجه بوده است.

خطرات اقتصادی که جهان را تهدید می‌کند

این نهاد بین‌المللی اما هشدار می‌دهد که اقتصاد جهان با ریسک‌هایی هم مواجه است که می‌تواند شرایط اقتصاد جهان را با چالش مواجه کند. نخستین خطری که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند بحران مسکن در چین است و افزایش عمق این بحران یک خطر مهم برای اقتصاد جهان است.

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول به چین هشدار داده‌اند که باید از مدل رشد اعتباری در بخش املاک و مستغلات فاصله بگیرد.یکی دیگر از خطراتی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند تنش‌های ژئوپلیتیک است که می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود ضمن اینکه تشدید جنگ در اوکراین می‌تواند بحران مواد غذایی را بیشترکند و مشکلات مهمی برای بسیاری از کشورهای کم‌درآمد ایجاد کند.

به زعم صندوق بین‌المللی پول انتظارات تورمی در سطح جهان و چالش برسر سیاست‌های مالی نیز از دیگر خطراتی است که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند.

انتظارات تورمی کوتاه‌مدت در میان مردم جهان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و غلبه بر آن برای پیروزی در نبرد علیه تورم بسیار مهم و حیاتی است.

منبع: روزنامه همشهری
برگرفته از : https://www.hamshahrionline.ir/news/795879

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار