ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

همراهان وجاماندگان قافله رشد اقتصادی درجهان:

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

ایران چطور از قافله رشد اقتصادی دنیا جا ماند؟

در سه دهه گذشته ایران نتوانسته همگام با کشورهای متوسط جهان، با رشد اقتصادی سریع‌تر به کشورهای ثروتمند نزدیک‌تر شود.

سایت اقتصادی ایران به نقل از فردای اقتصاد: در سه دهه گذشته ایران نتوانسته همگام با کشورهای متوسط درآمدی جهان، با رشد اقتصادی سریع‌تر به کشورهای ثروتمند نزدیک‌تر شود. بنابراین در جریان رشد اقتصادی پویای جهان، اقتصاد ایران درجا زده، فاصله‌اش با پردرآمدها حفظ شده و از کشورهای مشابه عقب مانده است.

صندوق بین‌المللی پول چندی پیش گزارشی منتشر کرد از پیشرفت اقتصادی قابل توجه جمهوری دومینیکن و همگرایی درآمدش به سمت کشورهای توسعه‌یافته. اما اقتصاد ایران چقدر توانسته به لیگ ثروتمندها نزدیک شود و آیا موفق شده خودش را به کاروان رشد کشورهای در حال توسعه برساند؟

طی سه دهه گذشته رشد تولید سرانه کشورهای پردرآمد ۶۲ درصد بوده اما کشورهای متوسط خیلی سریع‌تر رشد کرده‌اند؛ تئوری هم می‌گوید در سطوح بالای درآمدی رشد اقتصادی می‌تواند سخت‌تر شود، در حالی که کم‌درآمدها هنوز به میوه‌های توسعه که چیدنششان آسان‌تر است، دسترسی دارد. اما مشکل اینجاست که رشد ایران هم‌اندازه پردرآمدها بوده است. این رشد پایین‌تر از هم‌گروه‌ها باعث شده ایران که مدت‌ها در گروه کشورهای بالاتر از متوسط بوده، حالا پایین‌تر از متوسط باشد و از قافله عقب بماند.

یک معیار جالب همگرایی اقتصاد کشورها، نسبت تولید سرانه‌شان به آمریکاست. افزایش این نسبت برای کشورهای با درآمد متوسط که اکثریت کشورهای جهان هستند، نشان می‌دهد آن‌ها توانسته‌اند خودشان را به ثروتمندها نزدیک‌تر کنند.

نگاه به تغییر وضعیت چند کشور می‌تواند جالب‌تر باشد؛ کره جنوبی معجزه‌وار از ۳۰ درصد درآمد سرانه امریکا به ۷۰ درصدش رسیده؛ لهستان بعد از گذار به دموکراسی در ۱۹۹۰ رشد قابل توجهی داشته؛ قصه برای ترکیه و مالزی با فراز و نشیب اما صعودی بوده؛ جمهوری دومینیکن که موضوع گزارش IMF بود هم از وضعیت نامناسب قبلی به وضعیتی بهتر از ایران رسیده است. اما ایران تقریباً نسبت به جهان درجا زده و همگرایی خاصی نداشته است. واگرایی چین و هند هم جالب توجه است.

برای مشاهده این ویدئو برروی لینک زیر کلیک نمائید:

https://media.fardayeeghtesad.com/d/2023/08/14/3/25277_720p.mp4?ts=1692004694000
مجتبی نظری

برگرفته از : https://www.fardayeeghtesad.com/news/27634

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار