ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ریپو یا قرارداد بازخرید چیست؟

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

بیایید فرض کنیم بانک A به سرعت به پول نقد نیاز دارد و از طرف دیگر، بانک B دارای پول نقد اضافی است و می‌خواهد از آن به خوبی استفاده کند در چنین شرایطی پای چه نوع قراردادی به میان می‌آید؟

بیایید فرض کنیم بانک آ به سرعت به پول نقد نیاز دارد و صاحب یک نوع دارایی، در مثال ما اوراق قرضه است. از طرف دیگر، بانک ب دارای پول نقد اضافی است و می خواهد از آن به خوبی استفاده کند. در چنین مواردی، بانک آ می‌تواند به اصطلاح در یک قرارداد ریپو یا توافق بازخرید مشارکت کند که به این گونه عمل می‌کند:
یک: بانک آ که فروشنده نامیده می‌شود، اوراق قرضه خود را به بانک ب می‌دهد و موافقت می‌کند که آن‌ها را بعدتر، معمولاً خیلی زود، مثلاً روز بعد، بازخرید کند.
دو: بانک ب به بانک الف پول نقد مورد نیازش را می‌دهد.
سه: وقتی زمان سررسید فرا برسد، بانک الف اوراق قرضه را با قیمت بالاتری از بانک ب پس می‌گیرد. طی این مدت، بانک آ پول نقد مورد نیاز خود را دریافت کرد و بانک ب مقداری پول درآورد. از دیدگاه بانک آ، این یک ریپو یا بازخرید بود. از منظر بانک ب که در طرف دیگر معامله قرار دارد، این یک ریپوی معکوس بود؛ یعنی خرید اوراق بهادار از بانک آ به قصد فروش مجدد آن‌ها با سود در آینده. از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک گرفته تا حتی بانک‌های مرکزی، معاملات ریپو گزینه‌ای برای انواع نهادها است. در بسیاری از موارد، ریپو با شخص ثالث اتفاق می‌افتد، یعنی یک واسطه، معامله بین خریدار و فروشنده را تسهیل می‌کند.
ممکن است متوجه شده باشید که این قرارداد خیلی شبیه است به وامی که وثیقه آن اوراق قرضه است. با این حال، تفاوت این است که در قراردادهای بازخرید، وثیقه واقعاً هر بار دست به دست می‌شود. حتی اگر این موقت باشد، به هر حال تغییر مالکیت صورت می‌گیرد.

منبع : https://www.fardayeeghtesad.com/news/24447

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار