ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

همت مخفف چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

0

هر «همت» چند تومان است؟

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

اخیراً در ایران استفاده از عبارت «همت» رایج و پرکاربرد شده است.

ممکن است این عنوان را در گزارش‌های رسمی و دولتی یا اخبار مالی و اقتصادی شنیده یا خوانده باشید. در این صورت احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که هر همت چند تومان است.

در این مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد. همچنین کاربرد و دلیل استفاده از عبارت همت را توضیح می‌دهیم.

همت مخفف چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

همت مخفف عبارت «هزار میلیارد تومان» است.

هر زمان که ارزش پولی مورد نظر از این مبلغ بالاتر باشد، برای ساده‌سازی از این عنوان مخفف‌شده استفاده می‌کنند. مثلاً می‌توان به جای پنج هزار میلیارد تومان، از پنج همت استفاده کرد.

در شرایط مختلفی ممکن است ارزش مورد نظر بیشتر از هزار میلیارد تومان باشد. یکی از کاربردهای مهم آن در بازار بورس است.

با توجه به حجم و ارزش زیاد معاملات، در مواقع زیادی مبلغ مورد نظر بیش از هزار میلیارد تومان است و بنابراین با عنوان همت اعلام می‌شود.

برای مثال در زمان نگارش این مطلب، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برابر با ۱۱۸،۹۱۵٫۷۹۷B ریال اعلام شده است.

حرف B انتهای این عدد مخفف کلمه Billion در زبان انگلیسی و به معنی میلیارد است. اگر بخواهیم این عدد را به صورت حدودی بیان کنیم، به راحتی می‌توانیم بگوییم ارزش معاملات حدوداً برابر با ۱۱٫۸ همت است.

در این صورت کار با ارقام بزرگ و استفاده روزمره از آن‌ها آسان می‌شود. در مقابل اگر اعداد خیلی بزرگ به صورت کامل بیان شوند، درک آن‌ها دشوار خواهد بود و ممکن است شنونده هیچ ایده‌ای از آن عدد نداشته باشد.

مخصوصاً این که به صورت روزمره مردم از واحد ریال استفاده نمی‌کنند و آن را به صورت تومان بیان می‌کنند. بنابراین استفاده از همت می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

در گزارش‌های رسمی یا اخبار مربوط به نقدینگی، تسهیلات بانکی، بودجه و مواردی از این دست، به عبارت همت برمی‌خوریم.

توجه کنید که در واقع عنوان همت، یک واحد پولی رسمی جدید و متفاوت نیست. همت صرفاً مخفف هزار میلیارد تومان است و به جز این، هیچ معنا یا کاربرد دیگری ندارد.

همچنین در نظر داشته باشید که به اشتباه برای بیان هزار میلیارد ریال از عبارت همت استفاده نکنید.

با توجه به این که واحد پول رسمی ایران ریال است و رقم همت به تومان بیان می‌شود، احتمال وقوع اشتباه در این مورد وجود دارد. بنابراین در این باره توجه لازم را داشته باشید.

هر همت چند تومان است؟

همانطور که گفته شد، هر همت برابر با هزار میلیارد تومان است.

به دلیل تورم بالا و طولانی در ایران، به‌مرور ارقام و مبالغ بزرگ‌تری مورد استفاده قرار گرفتند و بنابراین استفاده از آن‌ها سخت‌تر شد.

برای کوتاه کردن این ارقام و ساده‌تر کردن استفاده از آن، استفاده از لفظ همت، رایج و شایع شد.

رضا دلاوری

منبع : https://www.bourseiness.com/67574/what-is-hemmat

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار