ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

طحال چیست؟

0

یکی از سیستم‌هایی که باید در بدن سالم، عملکرد کاملی داشته باشد سیستم لنفاوی است. از وظایف سیستم لنفاوی حذف مواد زائد خون، تولید گلبول‌های سفید، حفظ تعادل مایعات و… را می‌توان نام برد. طحال یکی از اجزای این سیستم است. در این مقاله می‌آموزیم که طحال چیست و کجاست، طحال چیست و چه کاری انجام می‌دهد، ضعف طحال چیست و همچنین درباره بیماری طحال، درمان بیماری طحال، وظایف طحال در بدن انسان، علائم بزرگ شدن طحال، عوارض بزرگ شدن طحال و عمل طحال اطلاعاتی کسب می‌کنیم.

تبلیغات سایت اقتصادی ایران:

سایت اقتصادی ایران به اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

طحال چیست؟

طحال از اجزای سیستم لنفاوی بدن بوده و در از بین بردن ضایعات سلولی،حفظ تعادل مایعات بدن، تولید گلبول‌های سفید و ساخت مواد دخیل در فرایند التهاب و بهبودی نقش دارد. این عضو یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که در سلامتی دستگاه گردش خون، پاکسازی بدن از مواد سمی و کمک به سیستم ایمنی با ساخت سلول‌های مورد نیاز نقش مهمی ایفا می‌کند.

طحال کجای بدن است؟

طحال عضوی داخل شکمی به رنگ بنفش، موربی (یا لوبیایی) شکل و به اندازه مشت انسان است و در قسمت فوقانی شکم، کنار معده، بالای کلیه چپ و زیر قفسه سینه سمت چپ قرار دارد. وزن این عضو بین ۷۵ تا ۱۵۰ گرم و حدود ۱۱ سانتی‌متر بوده و در هر دقیقه حدود ۳۰۰ میلی لیتر خون از آن عبور می‌کند.

طحال کجای بدن است

علائم بیماری طحال

علائم بیماری طحال شامل موارد زیر می باشد:

– احساس درد یا پُر بودن سمت چپ بالای شکم

– درد هنگام تفس عمیق در ناحیه سمت چپ شکم

– احساس سیری یا عدم توانایی در خوردن یک وعده غذایی

– سوء هاضمه بعد از خوردن مواد غذایی

– خستگی های مزمن و پایین بودن سطح انرژی بدن

– کاهش وزن بدون هیچ گونه علتی

– کم خونی و زردی پوست

– عفونت‌های مکرر در ناحیه گوش، مجاری ادراری، تنفسی یا عفونت‌های سینوسی

وظایف طحال در بدن انسان

  • تصفیه خون: طحال خون را از گلبول‌های قرمز آسیب‌دیده پاک می‌کند.
  • بازیافت خون: طحال از سلول‌های خونی آسیب‌دیده، آهن و هموگلوبین را جدا کرده و دوباره به مغز استخوان و سیستم گردش خون می‌فرستد تا از آن‌ها استفاده شود.
  • ذخیره خون: طحال با تنگ و گشاد کردن رگ‌های خود، مقداری خون ذخیره می‌کند تا در مواقع لزوم مانند آسیب بدن، آن را به گردش خون بازگرداند.
  • ایمنی بدن: طحال با تولید گلبول‌های سفید و لنفوسیت‌ها در دفاع بدن در برابر عفونت‌ها و حفظ ایمنی بدن نقش دارد.

وظیفه طحال چیست

فیلم انیمیشن برداشتن طحال

در این ویدئو شما با نحوه جراحی طحال بیشتر آشنا خواهید شد. جراحی طحال توسط پزشک جراحی متخصص طحال انجام می گیرد. لذا این ویدئو را تا انتها ببینید.

عوارض بزرگ شدن طحال

بزرگ شدن طحال یا اسپلنومگالی به دلیل عوامل، عفونت‌ها یا بیماری‌های مختلفی مثل عفونت‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز، عفونت‌های باکتریایی مانند سیفلیس، عفونت‌های انگلی مانند مالاریا، انواع مختلف آنمی همولیتیک، سرطان‌های خون و… رخ می‌دهد و علائمی چون سوء هاضمه یا احساس ناراحتی گوارشی بعد از غذا خوردن، احساس درد و ناراحتی در اطراف ناحیه طحال، درد هنگام تنفس عمیق، خستگی مزمن، کم‌خونی، کاهش وزن، ظاهر شدن کبودی‌های زیاد در بدن، خون‌ریزی، یرقان (زردی پوست و چشم) و… به‌دنبال دارد.

این عارضه ممکن است تنها با تغییر و اصلاح سبک زندگی، دارو درمانی و درمان عللی که به بزرگ شدن طحال منجر شده، درمان و ناپدید شود و یا ممکن است که آن‌قدر شدید، دردناک و مشکل‌آفرین باشد که بیمار را نیازمند جراحی و خارج کردن طحال از بدن کند. درد در این عارضه، در ناحیه اطراف طحال، کمر و شانه بروز می‌یابد و باعث احساس فشار زیادی در بیمار می‌شود.

علائم بیماری طحال

بیماری طحال

طحال همچنین ممکن است درگیر انواع دیگری از بیماری‌ها شود که در زیر به‌اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • طحال اضافی: در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دیده می‌شود، بسیار کوچک است و عوارض خاصی ندارد.
  • پارگی طحال: به‌دنبال آسیب‌دیدگی ایجاد می‌شود و ممکن است باعث خون‌ریزی داخلی شود.
  • کم‌خونی داسی‌شکل: در این بیماری که نوعی بیماری ارثی است، گلبول‌های قرمز از شکل طبیعی خود خارج و به شکل هلال درمی‌آیند؛ در این حالت موجب اختلال در جریان خون و آسیب به اندام‌هایی مثل طحال می‌شوند.
  • ترومبوسیتوپنی: در جریان ذخیره خون توسط طحال، ممکن است پلاکت‌های زیادی ذخیره شوند و بدن با کمبود پلاکت مواجه شود.
  • سرطان طحال: این نوع سرطان نادر است.
  • انفارکتوس طحال: اگر خون‌رسانی به طحال کاهش یابد، انفارکتوس طحال رخ می‌دهد. این کاهش ممکن است به دلیل وجود لخته در یکی از رگ‌های خون‌رسانی به طحال ایجاد شود.
  • ضعف طحال: با ضعیف شدن طحال، تصفیه خون درست انجام نمی‌شود و سبب می‌شود که خون فاسد در بدن پخش شود، در برخی از نواحی و رگ‌های بدن رسوب کند و درد و ناراحتی را به نواحی مختلف بدن تحمیل کند.

بیماری طحال

عمل طحال

اگر بزرگی طحال در بیمار عارضه‌های جدی ایجاد کرده یا بیمار مبتلا به پارگی طحال، سرطان، کیست یا تومور یا اختلالات خونی باشد، پزشک معالج راه جراحی را برای حل این مشکلات پیش می‌گیرد.

عمل جراحی طحال یا اسپلنکتومی، عملی برای برداشتن طحال است. اگر فقط بخشی از طحال برداشته شود، به آن اسپلنکتومی جزئی می‌گویند.

اسپلنکتومی با روشی به نام لاپاراسکوپی انجام می‌شود که طی آن جراح، وسیله‌ای شبیه به تلسکوپ را که دوربین ریزی به آن متصل است، از طریق ایجاد شکاف ریزی در ناف وارد بدن می‌کند. این ابزار لاپاراسکوپ نام دارد. لاپاراسکوپ با ورود به بدن، نمایی از درون شکم را ضبط و به مانیتور انتقال می‌دهد. جراح به کمک مانیتور و لاپاراسکوپ، جراحی را انجام می‌دهد.

این عمل معمولا عملی بی‌خطر است و نیاز به بستری در بیمارستان نیز ندارد. بیمار خیلی زود از بیمارستان مرخص می‌شود و خیلی سریع دوره نقاهت را طی کرده و به فعالیت‌های روزانه خود برمی‌گردد.

منبع : https://drsaeedshams.com/fa

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار