ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نقدینگی و پایه پولی همچنان می‌تازند:

0

جهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی،نقدینگی و پایه پولی همچنان می‌تازند.

بررسی بخش مالی گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ حاکی از تداوم رشد پایه پولی، نقدینگی و بدهی دولت به شبکه بانکی است.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در روز گذشته، گزارش نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. گزارشی که در آن، شاخص‌های عمده اقتصادی به سه بخش واقعی، خارجی و مالی تفکیک شده‌اند. قسمتی از بخش مالی این گزارش، مربوط به آمار متغیرهای پولی و اعتباری است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

جهش نقدینگی و پایه پولی

طبق آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، پایه پولی از رقم ۲۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به رشد چشم‌گیری در پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰۳ هزار میلیارد تومان رسید. حال در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز این متغیر پولی ۱۴٫۴ درصد رشد کرد و در پایان شهریور ماه رقم ۶۹۰ هزار میلیارد تومان را به ثبت رساند. این در حالی است که پایه پولی در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳٫۱ درصد رشد کرده بود.

روند تغییرات پایه پولی و نقدینگی بانک مرکزی
روند تغییرات پایه پولی و نقدینگی

از سوی دیگر، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در سال ۹۷ معادل ۱,۸۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است که با ثبت صعودی پرقدرت، سال ۱۴۰۰ را با ثبت رقم ۴,۸۳۲ هزار میلیارد تومان به پایان رسانده است. پس از آن نیز نقدینگی در سه ماهه نخست سال جاری به ۵,۱۰۵ هزار میلیارد تومان رسید و در سه ماهه دوم، معادل ۵,۵۹۵ هزار میلیارد تومان ثبت شد که حاکی از رشد ۱۵٫۸ درصدی این متغیر از ابتدای سال ۱۴۰۱ است.

مقایسه نقدینگی و پایه پولی در نیمه نخست سال 1400 و 1401
مقایسه نقدینگی و پایه پولی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

رشد چشم‌گیر بدهی دولت به بانک‌ها

یکی دیگر از قسمت‌های مهم گزارش بانک مرکزی، بررسی بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی است. بررسی‌ها حاکی از آن هستند که این بدهی‌ها نیز در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده‌اند که همچنان ادامه دارد. به طوری که مجموع بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی ایران از ۳۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۷۹۵ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رسیده که رشدی ۱۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین این رقم در حالی تنها در ۶ ماه اول سال جاری ۲۱٫۱ درصد رشد کرد و که در کل سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ درصد رشد کرده بود.

روند تغییرات بدهی دولت به شبکه بانکی به تفکیک اجزای سازنده
روند تغییرات بدهی دولت به شبکه بانکی به تفکیک اجزاء سازنده

از سوی دیگر بانک مرکزی آمار بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی را به تفکیک اجزای سازنده آن نیز منتشر کرده است.

بر اساس این آمار، در بازه زمانی سال ۹۷ تا پایان شهریور ۱۴۰۱، بدهی دولت به بانک مرکزی با ۱۱۴ درصد رشد به ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی دولت به بانک‌ها با افزایشی ۱۳۰ درصدی، رقم ۵۳۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است.

به علاوه، در همین بازه زمانی، بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی با رشدی ۱۹۳ درصدی به ۶۶ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی آنها به شبکه بانکی ۴۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۷ حدود هفت برابر شده.

بدهی شدید بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این گزارش، آمار بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. این رقم که از ۴۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۴۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته بود، تنها در ۶ ماه نخست امسال با افزایش ۲۲٫۳ درصدی به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به نظر می‌رسد که این موضوع در پی وضعیت غیرقابل قبول ناترازی بانک‌ها و افزایش استقراض‌ آنها در بازار باز از بانک مرکزی رخ داده و با توجه به افزایش این استقراض‌ها در پاییز و زمستان سال جاری، افزایش بیشتر این رقم اصلا دور از انتظار نیست.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار