ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟

0

بسیاری از کارگران ممکن است در طول سال وارد کارگاه جدیدی شده باشند. از طرفی ممکن است بسیاری از افراد بعد از چند ماه و پیش از آن که سابقه کاری آن‌ها به یک سال برسد، کار خود را ترک کنند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سپیدار سیستم، سؤال مهمی که در مورد این افراد وجود دارد این است که آیا سنوات به آن‌ها تعلق می‌گیرد؟ بسیاری از کارفرماها فکر می‌کنند اگر کارگری یک سال کامل کار نکند یا سابقه کاری کمتری از یک سال داشته باشد مشمول دریافت سنوات نمی‌شود. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بدانید که این تصور اشتباه است! ما در ادامه با بررسی حق سنوات و پایه سنوات با وضعیت افرادی که سابقه کمتری از یک سال دارند و نحوه پرداخت حق سنوات آن‌ها آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

برای اینکه به سؤال آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد پاسخ دهیم باید با مفاهیمی همچون حق سنوات و پایه سنوات را بشناسیم. حق سنوات همان پاداش پایان کار کارگران است که اگر سابقه یک ساله کاری را داشته باشند به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

پایه سنوات مبلغی است که هرسال به مزد کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند اضافه می‌شود. پایه سنوات علاوه بر افزایش انگیزه کارگران، یکی از دلایل تفاوت دستمزد کارگران با سابقه نسبت به کارگران تازه وارد است. به این ترتیب پرداخت سنوات اهمیت زیادی برای کارفرماها و کارگران دارد.

آیا سنوات به افرادی که کمتر از یک سال سابقه دارند پرداخت می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، تمامی کارگران و کارمندانی که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند، شامل دریافت سنوات هستند. با این حال ممکن است بعضی از کارفرمایان به اشتباه تصور کنند که کارگرانی که سابقه کار آن‌ها کمتر از یک سال است یا در طول سال کار خود را ترک کرده‌اند شامل سنوات نمی‌شوند.

طبق فرمول حق سنوات همه کارگران مشمول سنوات هستند ولی مبلغ پرداختی به افرادی که یک سال کامل را مشغول به کار بوده‌اند با افرادی که در طول سال کار را ترک کرده‌اند، متفاوت است. حق سنوات همه کارگران باید توسط کارفرما پرداخت شود.

آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟

سنوات برای یک سال و کمتر از یک سال چگونه محاسبه می‌شود؟!

برای محاسبه سنوات یک سال کامل و کمتر از یک سال از دو فرمول متفاوت استفاده می‌شود. فرمول حق سنوات به شکل زیر است:

۳۶۵/ کارکرد سنوات × حقوق پایه در حکم = حق سنوات

با جای‌گذاری در فرمول بالا، حق سنوات در پایان یک سال کاری برابر با یک ماه پایه حقوق کارگران و کارمندان است. فرقی نمی‌کند که یک سال کامل گذشته باشد یا چندماه، تنها کافی است تا به جای کارکرد سنوات تعداد روزهای کاری یک سال گذشته را وارد کنیم.

برای محاسبه پایه سنوات که به حقوق ماهیانه اضافه می‌شود باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

کارکرد ماه × ۳۰ / پایه سنوات ماهانه = پایه سنوات

مبلغ پایه سنوات ماهانه همچون حقوق پایه، هر ساله توسط اداره کار تعیین می‌شود. مبلغ سنوات سال ۱۴۰۰ طبق فرمول بالا و اعلام اداره کار ۱۴۰ هزارتومان است. با استفاده از نرم افزار مالی به راحتی می‌توان سنوات کارگرانی که یک سال یا کمتر سابقه کاری دارند را محاسبه کرد.

پرداخت سنوات برعهده چه کسی است؟

پرداخت حق سنوات برعهده کدام کارگاه‌ها و چه دسته‌ای از کارفرمایان است؟ در پاسخ به این سؤال باید به قانون رجوع کنیم. بر اساس قانون کار، تمام کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار هستند، وظیفه دارند تا به اندازه آخرین حقوق یک ماه کارگران خود در پایان سال سنوات پرداخت کنند. استثنایی در این زمینه وجود ندارد و کارفرمایان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پرداخت حق سنوات همچون پرداخت حقوق جزو وظایف اصلی آن‌ها است.

منبع : https://www.isna.ir/news/1400120201166

 

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار