ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا وضعیت اینترنت بحرانی است؟

0

مشکل فیبر نوری است یا سیاست‌گذاری‌؟

به گفته مخاطبان تجارت‌نیوز عمده مشکل کاربران اینترنت در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر و واتساپ است و حال سوال اینجاست که آیا فیبر نوری علت کندی دسترسی به این شبکه‌هاست یا دلیل دیگری وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها دیگر کسی پیدا نمی‌شود که از سرعت اینترنت گلایه نداشته باشد. حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دیروز عنوان کرد که به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم. زارع‌پور مشکل کندی اینترنت را به زیرساخت شبکه مرتبط می‌داند.

وی همچنین به مشکلات موجود در تجهیزات اپراتورها در شهرهای مختلف کشور اشاره و عنوان کرده شهرداری‌ها به اپراتورها امکان اجازه نصب BTS را نمی‌دهند. وزیر ارتباطات وعده راه‌اندازی نیم میلیون پورت فیبر نوری در چند شهر کشور در هفته آینده را به منظورحل مشکل سرعت اینترنت کشور داده است.

اما به گفته مخاطبان تجارت‌نیوز عمده مشکل کاربران اینترنت در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر و واتساپ است و حال سوال اینجاست که آیا فیبر نوری علت کندی دسترسی به این شبکه‌هاست یا دلیل دیگری وجود دارد.

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات در این خصوص عنوان کرد: همانطور که در زمان قطع آب یا گاز ممکن است موضوع نتیجه عوامل مختلفی باشد در مورد اینترنت هم داستان همین است. با توجه به اینکه گلایه کندی سرعت اینترنت مربوط به یکی دو کاربر نیست پس باید دلیل بزرگ‌تری پشت ماجرا باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل احتمالی کندی سرعت اینترنت می‌تواند در شبکه دسترسی اپراتورها باشد. یعنی دکل محله شما در ساعتی که مراجعه زیاد است با توجه به اینکه برای مقدار بهینه‌ای دیتا طراحی شده نمی‌تواند پاسخگوی حجم بیشتری باشد.

کشوری افزود: پهنای باندی که شرکت زیرساخت در اختیار اپراتورها قرار می دهد محدود است. با توجه به اینکه نیاز به رشد نرخ پهنای باند بالا و ماهانه حدود ۱۰ درصد است این موضوع نیز می‌تواند در کاهش سرعت اینترنت نقش مهمی داشته باشد.

فیلترینگ مقصر اصلی است؟

این کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: استفاده از فیلترشکن یکی از دلایل مهم احتمالی دیگر است. با توجه به اینکه مردم برای دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات نیازمند استفاده از چند فیلترشکن محدود هستند کیفیت سرور این فیلترشکن‌ها که تضمینی هم ندارند افت پیدا می‌کند و در نتیجه سرعت اینترنت کاهش می‌یابد. بنابراین با توجه به همه‌گیری استفاده از فیلترشکن می‌توان فیلترینگ را یکی از عوامل اصلی کاهش کیفیت اینترنت و شکل‌گیری ذهنیت منفی نسبت به سرعت آن دانست.

کشوری تصریح کرد: باید توجه داشت که سیاست کلی این نیست که دسترسی مردم به برنامه‌هایی مثل اینستاگرام بالا باشد. در دنیا زمانی که استفاده از سایت یا یک شبکه اجتماعی بالا می‌رود تلاش می‌شود که کیفیت دسترسی به آن نیز افزایش یابد، اما در ایران سیاست حاکمیت این نیست.

وی با اشاره به اینکه دلیل کندی سرعت اینترنت برای کاربران مختلف متفاوت است، گفت: البته بعید است سیاستی مبنی بر محدودسازی اینترنت در حاکمیت وجود داشته باشد اما امروز بیشتر برنامه‌هایی از قبیل واتساپ و اینستاگرام برای حاکمیت محل چالش است و هنوز تصمیم‌گیری مشخصی نیز در این خصوص وجود ندارد.

محدودسازی اینترنت ممکن است؟

این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: هیچکس نقدی به حمایت از مرورگرها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی ندارد. شما به عنوان یک فارسی‌زبان اگر مرورگر فارسی باکیفیت یا شبکه‌اجتماعی داخلی مناسبی در دسترس داشته باشید حتما از آن استفاده می‌کنید اما مگر کره جنوبی که مرورگرهای داخلی موفقی دارد نمونه‌های خارجی را فیلتر کرده است؟ نمونه‌های داخلی باید باید هم‌راستا با خارجی‌ها توسعه پیدا کنند.

کشوری بیان کرد: طبیعتا نمی‌توان با حوزه اینترنت مثل خودرو برخورد کرد. اگر سیاست انحصار زمانی اجرا می‌شد که مردم از اینترنت بین‌المللی و برنامه‌های با کیفیت خارجی استفاده نکرده بودند می‌شد محدودسازی دسترسی را تصور کرد. اما الان این موضوع ممکن به نظر نمی‌رسد.

عاطفه چوپان
منبع : https://tejaratnews.com/startup

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار