ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افزایش تورم با ادامه چاپ پول:

0
چند روز پیش خبری مبنی بر موافقت وزارت خارجه امریکا با لغو بخشی از تحریم‌های تجاری ایران با هدف دستیابی ایران به منابع مالی بلوکه‌شده در کشورهای ژاپن و کره جنوبی منتشر شد.

به گزارش (Banker)، میزان منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار و در ژاپن ۳ میلیارد دلار اعلام شده است.در این خبر اعلام شد امریکا درخواست اجازه برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران برای اختصاص به مبادلات تجاری اقلام انسان‌دوستانه از طریق کانال ساز و کار مالی سوییس را کرده است.

گفتنی است در ماه‌های گذشته بخشی از این پول با موافقت امریکا برای واردات واکسن، پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل و موارد دیگر آزاد شده ولی بخش اعظم این منابع مالی کماکان در بانک‌های کره جنوبی بلوکه بودند.

بر اساس تحریم‌های امریکا، ایران از پول مسدود شده خود در کره‌جنوبی تنها برای واردات اقلام انسان‌دوستانه از همین کشور می‌تواند استفاده کند. وزارت خارجه امریکا نیز اعلام کرده است که با لغو بخشی از تحریم‌ها، دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی و ژاپن بدون نقض قانون آزاد می‌شوند ولی این امر به معنای مجوز انتقال پول به ایران نیست و دارایی‌های آزاده شده قابل پرداخت به صادرکنندگان در ژاپن و جمهوری کره‌جنوبی است.

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس ارشد بانکی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران از سوی دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن به «اعتماد» گفت: این موضوع هنوز رسما از سوی امریکایی‌ها اعلام نشده اما تاکنون چندین بار وعده‌هایی در این خصوص داده شده و حتی آقای همتی رییس کل سابق بانک مرکزی نیز زمانی که کشتی‌های کره‌ای در ایران بودند خبر از آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع ایران از کره جنوبی داد که پس از آن دیدیم هیچ اتفاقی نیفتاد و به اعتقاد من این اخبار تاکنون موثق نبوده‌اند و به نظر می‌رسد اینها آرزوهایی است که هیچ کدام به واقعیت منجر نشده‌اند.

حاتمی یزد با بیان اینکه خبر موثق آزادسازی منابع ایران باید از سوی اداره خزانه‌داری امریکا اعلام شود، تصریح کرد: هر خبری که به جز این منبع اعلام شود قابل استناد نیست ضمن اینکه در این مدت شایعات زیادی در این خصوص وجود داشته که هیچ کدام عملیاتی نشده است.

افزایش تورم با ادامه چاپ پول

حاتمی یزد در واکنش به چاپ پول از سوی دولت بر مبنای همین دلارهای بلوکه شده نیز گفت:این حجم از تورم و اخذ مالیات از مردمی که هر روز فقیرتر می‌شوند شرایط اقتصادی سخت‌تری را برای همه مردم به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه همچنان تحریم‌های نفتی پابرجاست و دولت درآمدی از فروش نفت ندارد، ادامه داد: ضمن اینکه بر اساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی دولت قادر به شناسایی برخی افراد با درآمدهای بسیار بالا و دریافت مالیات از صاحبان این درآمدها نبوده است و تاکنون کفایت لازم برای قدرت اجرایی در این زمینه را نداشته است.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه دولت طی چند سال گذشته اقدام به چاپ پول کرده است و همین موضوع هم باعث تورم بالا در کشور شده، گفت: این اقدام دولت برای تامین مالی کسری بودجه از گذشته بوده و چندان جدید هم نیست و متاسفانه همین امر باعث تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور شده است و قطعا امسال هم این میزان رشد خواهد کرد و حتی من تعجب نمی‌کنم با اینگونه سیاست‌گذاری‌ها تورم به ۱۰۰ درصد هم برسد.

منابع آزاد شده در قالب کالا وارد کشور می‌شود

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به منابع دیپلماتیک که ادعا می‌کنند ۴۰ شرکت در کره‌جنوبی که به ایران صادرات داشتند، بخشی از مطالبات خود را در ماه گذشته از این منابع دریافت کرده‌اند، گفت: دولت امریکا در ماه مارس به ایران اجازه داد از پول‌های بلوکه شده خود در کره برای پرداخت به این شرکت‌ها استفاده کند. البته این رقمی که این شرکت‌ها دریافت کرده‌اند در مقابل ۱۰ میلیارد دلاری که ایران در این دو کشور دارد رقم قابل توجهی نبوده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها در اخبار هم اعلام کرده‌اند مانع انتقال نقدی این منابع به ایران می‌شوند و این منابع در قالب کالا وارد ایران خواهد شد و یا مطالباتی که از قبل بابت صادرات به ایران بوده با آن تسویه می‌شود.

آرگون در خصوص کالاهایی که وارد خواهد شد، گفت: عمدتا در سال‌های گذشته نیز از کره جنوبی خودرو و کالاهای الکترونیک و لوزام خانگی و گوشی موبایل وارد می‌شد و با توجه به عدم پایبندی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی و… در تعهداتی که داشتند و خروج‌شان از کشور پس از لغو برجام، بعید است در این شرایط برای ورود این اقلام به کشور استقبالی نیز صورت گیرد.

بر اساس این گزارش؛ دولت کره‌جنوبی بارها وعده آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور را داده است اما نتوانسته چراغ سبزی از سوی امریکا در این زمینه به دست آورد و حرف‌شنوی بسیار زیاد کره‌جنوبی از امریکا در این خصوص و پیروی از سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن تاکنون ادامه داشته است.

اما نکته حائز اهمیت این است که پس از اعلام این خبر قیمت دلار در بازار آزاد به نیمه کانال ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و فعالان بازار علت این موضوع را خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و ژاپن عنوان کردند.

بهای فروش دلار در صرافی ملی ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان اعلام شد و قیمت خرید آن ۲۳ هزار و ۷۷۹ تومان شد و بهای فروش یورو در صرافی ملی ۲۹ هزار و ۳۷ تومان و خرید آن ۲۸ هزار و ۴۶۲ تومان اعلام شد.  این روند در بازار روز شنبه ۲۶ تیرماه نیز ادامه داشت و قیمت فروش دلار امریکا ۲۶ تیرماه در صرافی‌ ملی (بر اساس قیمت میانگین موزون نرخ بازار ارز بانک مرکزی) در محدوده نرخ ۲۴.۲۶۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز در صرافی ملی ۲۳.۷۷۹ تومان اعلام شد.
*ندا جعفری

منبع : https://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار