ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اشتباهی که تامین اجتماعی در محاسبه مستمری‌ها انجام داد:

0
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

اشتباهی که تامین اجتماعی در محاسبه مستمری‌ها انجام داد/ پیگیر هستیم تا مستمری‌ها درست افزایش یابند.

افزایش مستمری کارگران بازنشسته بازهم به مشکل خورد؛ اتفاقی که گمان می‌رفت در سال ۱۴۰۰ تکرار نمی‌شود یک بار دیگر افتاد و باعث به خیابان آمدن مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در هفته گذشته شد.
 

اقتصاد ۲۴ – مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۰ حرفی زده بود که هفته گذشته مستمریبگیران این سازمان خلاف آنرا دیدند؛ به صورت مشخص مستمری جدید بازنشستگان میانه بگیری که از دهه ۸۰ به این سو بازنشسته شده بودند آن چیزی نبود که گمان می‌رفت با اجرای فاز دوم متناسب سازی و افزایش سالانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شروع ماجرا

در واپسین هفته اسفند ماه سال گذشته دو اتفاق مهم در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی افتاد؛ اولی بسته شدن پرونده افزایش حداقل مزد سال ۱۴۰۰ بود که از نظر قانونی ملاکی برای افزایش مستمری کارگران بازنشسته محسوب می‌شود؛ اتفاق دوم هم اجرای فاز دوم متناسب سازی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با پرداخت علی الحسابی ۱.۲ میلیون تومان به حساب هر کارگر بارنشسته بود.

قرار بود که در نتیجه این اتفاقات برای سال ۱۴۰۰ چند اتفاق مهم در رابطه با افزایش مستمری ماهانه کارگران بازنشسته، از کار افتاده و بازماندگان آن‌ها اتفاق بیافتد که علی دهقانکیا مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته شهرستان تهران راجع به آن به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در بحث حداقل مستمری کامل بازنشستگی و مقرری از کارافتادگی و فوت شدگان حین کار برای سال ۱۴۰۰ کمترین رقم به ترتیب ۴.۲ و ۳.۹ میلیون تومان باید باشد؛ همینطور در مورد حداکثری بگیران این مبلغ ۱۹ میلیون تومان است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در ادامه پیرامون اتفاقاتی که منجر به شکل گیری اجتماعات اعتراضی هفته گذشته شد می‌گوید: به صورت مشخص آنچه که در قالب تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته در چند استان کشور برگزار شد به وضعیت افزایش مستمری بازنشستگان سطوح میانی مربوط می‌شود؛ به صورت مشخص این گروه از بیمه شدگان و به ویژه آن‌ها که در دهه ۸۰ و ۹۰ بازنشسته شده اند نسبت به افزایش‌های جدید معترضند.

اعتراض به جای بازنشستگان دهه ۸۰ و ۹۰

وی در توضیح دلیل این اعتراض می‌گوید: قرار براین بود که برای سال ۱۴۰۰ مستمری این گروه به صورت پلکانی و با فرمول ۲.۶ میلیون تومان به علاوه رقم ثابت ۲۴۰ هزار تومان محاسبه شود؛ نکته مهمی که می‌بایست در این محاسبه اعمال می‌شد این بود که برای جبران افت درآمدی که شامل حال بازنشستگان قدیمی‌تر است؛ ضریبی ترمیمی در نظر گرفته شود که مبنای آن هفتاد و پنج درصد تفاضل مبلغ اولین مستمری با مستمری به روز شده بود؛ این فرمولی بود که در محاسبه مستمری‌های فروردین ماه سال ۱۴۰۰ رعایت نشد و برای همین واکنش اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی را به همراه داشت.

دهقانکیا در ادامه تشریح اتفاقاتی که تا به اینجا در محاسبه مستمری‌های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی افتاده است می‌گوید: از بابت مستمری‌های حداقلی و حداکثری مشکلی نیست؛ در مورد سایر سطوح بگیرانی که پیش از دهه ۸۰ بازنشسته شده اند هم مشکل خاصی وجود ندارد؛ مسئله اصلی بیمه شدگانی است که در دو دهه گذشته بازنشسته شده اند و انتظار می‌رود که مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی اشتباه به وجود آمده را اصلاح کند.

این مقام صنفی کارگران بازنشسته در ادامه می‌افزاید: اشتباه بزرگی که سازمان تامین اجتماعی در محاسبه مستمری و صدور احکام جدید بازنشستگی انجام داده این است که اجرای دو نوبت متناسب سازی را نادیده گرفته و در عمل احکامی که منشا اعتراض قلمداد می‌شوند بر مبنای افزایش تیرماه سال گذشته به روز رسانی شده اند؛ این زمانی است که پرونده افزایش دستمزد‌های سال ۹۹ تازه بسته شده بود و هنوز موعد اجرای متناسب سازی و اصلاحیه‌های بعدی آن نشده بود.


بیشتر بخوانید: آنچه که باید در مورد افزایش مستمری تامین اجتماعی اتفاق بیفتد


وی در خاتمه می‌گوید: امیدواریم که مشکل به وجود آمده هرچه زودتر برطرف شود؛ یکی از برنامه‌های جدی امسال برداشته شدن تبعیضی بود که از مدت‌ها قبل میان مستمری بگیران تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشگری به وجود آمده بود؛ جامعه کارگران بازنشسته به جد پیگیر رفع این مشکل است و تشکل‌هایی صنفی از کانون‌های استانی گرفته تا سراسری از هر روشی برای حل مشکل به وجود آمده استفاده می‌کنند؛ نارضایتی بازنشستگان معترضی که پیگیر مطالباتشان هستند قابل درک است؛ هر چه باشد در روز‌هایی هستیم که پیامد‌های چهارمین موج شیوع کرونا تهدیدی جدی برای سلامتی عموم مردم و خصوصا گروه در معرض بازنشستگان محسوب می‌شود و برای همین قابل درک است که چرا بازنشستگان در چنین روز‌هایی ریسک تجمع را به جان می‌خرند.

منبع : https://eghtesaad24.ir/fa/news/103550

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار