ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مالیات بر مسکن را مالک باید پرداخت کند یا مستاجر؟

0
آنطور که به نظر می‌رسد برخی از مالکان مالیات ملک خود را به مستاجران منتقل می‌کنند، براساس قانون مستاجران باید مالیات بر ملکی که اجاره می‌کنند را بپردازند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است از مالکان خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند مالیات گرفته شود. به نظر می‌رسد قرار است با این طرح مالکان به اجاره دادن ملکشان ترغیب شوند. اما آنطور که کاربران توئیتر می‌گویند در قراردادهای اجاره‌ای امسال مبلغی به عنوان مالیات به هزینه‌های مستاجران اضافه می‌شود.

یکی از کاربران در این خصوص نوشته است: «حسب شنیده‌ها در قراردادهای اجاره امسال معادل ماهانه مالیات بر املاک به مبلغ اصلی افزوده می‌شود»

چه کسی باید مالیات بدهد؟

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید که در قراردادهای اجاره یک مالیات املاک و مستغلات وجود دارد که برعهده مالک است اما ممکن است براساس توافق بین مستاجر و موجر این مالیات با کسر از اجاره‌بها به مستاجر منتقل شود.

او همجنین درباره ملکی که از قبل مالیات دارد عنوان می‌کند: در این مورد مالیات بر عهده مالک است اما همچنان به توافق بین فروشنده و خریدار بستگی دارد که تصمیم بگیرند مالیات از مبلغ نهایی که باید خریدار بپردازد کسر شود یا که خود مالک بپردازد.

بنابر اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مالیات برعهده مالک است و براساس توافق و کسر هزینه مشخص می‌شود که چه کسی پرداخت کند اما برخی از کاربران توئیتر می‌گویند که این موضوع چند سالی هست که به مستاجران تحمیل شده است.

تیغ مالیات بر گردن مستاجران

داود سوری، اقتصاددان در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشته است: «درس اول اقتصاد، بسته به کشش تقاضا عرضه کننده می‌تواند تمام یا بخشی از مالیات را به متقاضی انتقال دهد.»

دیگر کاربران گفته‌اند:

‏«همین الان هم به این صورت هست. مالکین ملک های تجاری چون قرارداد هاشون به دارایی می‌ره اغلب مالیات مستقلات را در قرارداد بر عهده مستاجر می گذارند!»

‏‎«توی بعضی اصناف تهران مدت‌هاست مالکین هر سال ۱۳ نوبت اجاره می‌گیرند و اجاره ۱۳-ام به عنوان مالیات ملک در عرف روابط مالک/مستاجر پذیرفته شده است!»

«این یک عرف رایج هستش. بنا به اینکه موجر دست بالاتر رو در معامله داره مالیات اجاره رو هم میکشه روی قرارداد یا خارج از قرارداد از مستاجر میگیره. نمی تونه به صورت مجزا تعیین بشه که مثلا مالیات بر عهده مستاجره. چون نقض قانونه. مالیات اجاره به عهده مالکه.»

اگر فشار پرداخت مالیات نیز به هزینه‌های خانوارها به خصوص مستاجران اضافه شود، وضعیت معیشت این گروه سخت‌تر می‌شود چرا که براساس اعلام مرکز آمار میزان اجاره‌بهای مناطق شهری در زمستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۹ درصد افزایش یافته است.

زهرا بارانی

برگرفته از : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار