ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

همسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شد:

0

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در خصوص ابهاماتی که این روزها پیرامون بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح می شود، گفت: موضوع مهمی که درباره بحث متناسب‌سازی به آن پرداخته نشده آن است که اساسا قرار نیست این طرح به وسیله منابع دولتی یا به خواسته دولت اجرایی شود و به سرانجام برسد. بلکه این فرایند با استفاده از منابعی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، عملیاتی می شود. این در حالی است که متاسفانه تا به امروز به گونه ای اطلاع رسانی شده که انگار دولت با استفاده از منابع خود قصد دارد، این ضرورت قانونی را اجرایی کند.​

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه با اشاره به ریشه اصلی مشکلاتی که برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده، گفت: یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده، مساله بدهی‌های دولت به این سازمان است. چنانچه این بدهی ها در وقت مقرر خود پرداخت می‌شد، بسیاری از معضلاتی که امروز، پیش روی بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی قرار دارد از اساس ایجاد نمی‌شد.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به تصمیم مجلس برای تخصیص حدود ۹۰ هزار میلیارد تومانی برای بازپرداخت بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: رویکردی که مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دنبال می کند، مبتنی بر ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. در قانون برنامه ششم آمده است که دولت موظف است تمام بدهی هایی که طی چند دهه ایجاد شده را به سازمان تامین اجتماعی مسترد سازد. بدهی هایی که اعداد و ارقامی حول و حوش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان در خصوص آن طرح می شود.

او در ادامه افزود: قدمی که مجلس برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ برداشته، آن است که در اجرای تکلیف قانونی برنامه ششم، مصوب کرده که دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را باز پرداخت کند. در واقع مجلس به دنبال آن است که بخشی از مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استیفا شود. چنانچه این مطالبات در وقت مقرر پرداخت می‌شد، بخش وسیعی از مشکلات امروز سازمان تامین اجتماعی پوشش داده شده بود.

حقوق بازنشستگان

استیفای حقوق بازنشستگان از دولت

عضو هیات رییسه مجلس همچنین گفت: همانطور که اشاره کردم، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موضوعی نیست که توسط دولت و با منابع دولتی بخواهد اجرایی شود، بلکه در بطن برنامه ششم تکلیف شده که این فرایند باید انجام شود. در واقع سازمان تامین اجتماعی با اعانه دولتی اقدام به متناسب‌سازی نمی‌کند، بلکه دولت تنها بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.

حاجی با اشاره به بهبود روند پرداختی‌ها به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی یادآور شد: طبیعی است که این ظرفیت های اعتباری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد تا بتواند تکالیف قانونی خود که تا به امروز روی زمین مانده بود را عملیاتی کند. یکی از این تکالیف قانونی، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی است که در حال حاضر بین ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می گیرند. پرداختی‌هایی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، رقمی بسیار اندک محسوب می شود.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به اندازه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش خواهد یافت؟ گفت: خیر، متناسب‌سازی به این معنا نیست که دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان متناسب‌سازی، تابع ضوابطی است که در سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد. باید بدانیم صندوق تامین اجتماعی، صندوقی دولتی نیست. یک صندوق بین النسلی است که منابع آن تا به امروز توسط خود بیمه شدگان طی دهه های متمادی تامین شده است.

حاجی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین میزان افزایش پرداختی‌ها مبتنی بر ضوابطی خواهد بود که در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. البته طبیعی است که این پرداختی‌ها باید متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی کشور تنظیم شود، اما اینکه برخی تصور کنند حتما رقم این پرداختی‌ها باید به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری باشد، اشتباه است.

حقوق بازنشستگانی که نام خانوادگی آنها با آ و الف شروع می‌شود، دیروز به حساب آنان واریز شده است.

سایر بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز براساس حروف الفبا تا ۲۷ اسفندماه حقوق خود را دریافت کرده و مطابق با روال همیشگی این سازمان حقوق تمامی بازنشستگان و مستمری بگیران پیش از پایان ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

مصطفی سالاری در نشست خبری امروز اهم برنامه‌های سازمان مانند نسخه الکترونیک، توقف انتشار دفترچه بیمه، مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و… را تشریح کرد.

وی در مورد نسخه الکترونیک گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک از مدتی قبل آغاز شد اما از اول خرداد ماه سال جاری تمدید دفترچه حذف شد و از اول آبان ماه نیز نسخه نویسی الکترونیک در تمام مطب‌های درمانی آغاز شد.

حقوق بازنشستگان

سالاری افزود: از ابتدای اسفند ماه نیز صدور دفترچه در کارگزاری‌ها حذف شد اما اگر بیمه شده‌ای به مرکز درمانی که امکانات اجرای نسخه الکترونیکی را ندارد مراجعه کند همچنان از دفترچه بیمه و یا از سربرگ پزشک برای نسخه نویسی همچنان استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: با اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی که چند روز قبل از سوی مجلس انجام شد مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: از هفته گذشته همکاران ما در معاونت‌های مختلف با همکاری کانون عالی بازنشستگان اقدام به تشکیل جلسات برای اجرایی شدن مرحله دوم و فرمول اجرایی آن را آغاز کردند و مرحله دوم از اول اسفند آغاز شده و به زودی مبلغی را به صورت علی الحساب بابت مرحله دوم متناسب سازی به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.

سالاری گفت: تاریخ اجرا اسفند ماه خواهد بود و طی چند روز آینده فرمول نهایی اجرا مشخص و علی الحساب آن پرداخت می‌شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه چه میزان از این اعتبار مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان است گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

وی در مورد پیشنهاد تأمین اجتماعی برای افزایش دستمزد ۱۴۰۰ به خبرنگار مهر گفت: مرجع تصمیم گیر در این خصوص شورای عالی کار است و سازمان تأمین اجتماعی حتی در آن عضویت ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم میزان دقیقی را ما پیش بینی و اعلام کنیم اما با توجه به میزان تورم و همچنین سبد هزینه خانوار باید افزایش‌ها مشخص شود و اقدامی است سه جانبه که درآن تصمیم گیری می‌شود و قطعاً مصالح کلی جامعه کارگری مدنظر قرار می‌گیرد.

سالاری در خصوص باری که نسخه الکترونیک بر دوش بیمه‌ها گذاشته است، به خبرنگار مهر گفت: داروخانه‌ها در دو بخش یکی نسخه الکترونیک که به صورت آنلاین ارسال شده و مواردی نیز برای افرادی که امکان نسخه نویسی را ندارند با بیمه‌ها همکاری می‌کند و جلسه‌ای با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در این خصوص داشتیم و تصمیم مشترکی که در شورای عالی بیمه که همه اعضا در آن حضور دارند، اتخاذ می‌شود.

وی همچنین در مورد واکسیناسیون کادر درمانی مراکز تأمین اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: واکسن از سوی وزارت بهداشت تامی ن می‌شود و همکاران درمانی ما تفاوتی با سایر افراد ندارند و ما تفاوتی را شاهد نبودیم.

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

حقوق بازنشستگان

محمد شریعتمداری اظهار کرد: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از اول سال ۱۴۰۰ همسان‌سازی می‌شود تا علاوه بر امتداد مرحله اول این طرح در سال جاری، تبعیض موجود بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بیمه‌ای رفع شود.

وی گفت: روند بررسی نرخ تورم برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده تا روز‌های پایانی امسال ادامه دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید این نرخ به طور دقیق اعلام شود، به همین دلیل مجبور هستیم تا پایان سال برای تعیین مزد کارگران صبر کنیم همچنین هنوز مشخص نیست رقم دستمزد چقدر افزایش می‌یابد و جلسات بررسی دستمزد کارگران از امروز برگزار می‌شود.

با مصوبه دیروز مجلس مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال جهت کمک به صندوق های بازنشستگی، تامین منابع مالی رتبه بندی معلمان، تامین منابع پاداش ایثارگران بازنشسته و…..انشالله در سال آینده متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را کلید خواهیم زد و شرمنده این قشر فرهیخته نخواهیم شد.

احمد دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضع معیشتی و رفاهی بازنشستگان، اظهار کرد: امروز بازنشستگان، وضعیت مناسبی از لحاظ معیشتی و رفاهی ندارند که باید اقدامات حمایتی از این قشر بیش از گذشته، صورت گیرد.

وی افزود: بازنشستگان در تمام سطوح، اعم از لشگری و کشوری و تأمین اجتماعی باید مورد تکریم جامعه قرار گیرند، رسیدگی به وضع معیشتی و رفاهی بازنشستگان یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است که طرح‌هایی نیز در این راستا تهیه و تدوین شده است.حقوق بازنشستگان

این نماینده مجلس تأکید کرد: رفع تبعیض میان بازنشستگان لشکری و کشوری با بازنشستگان تأمین اجتماعی و نیز ضرورت بازنگری در متناسب‌سازی حقوق و مزایای بازنشستگان از جمله دغدغه‌های نمایندگان مجلس است که در قالب طرحی، برای رسیدگی به این مسائل، برنامه‌ریزی و ضوابط آن مشخص شده است.

دنیامالی همچنین از طرح جدید تعدادی از نمایندگان مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: براساس این طرح، الزاماتی را برای اجرایی شدن این قانون در چارچوب برنامه ششم توسعه از سوی دولت مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح مجلس برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌صورت دوفوریتی تدوین شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده‌اند که با اضافه شدن تعداد امضاها، این طرح در کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در یال جدید

حقوق بازنشستگان

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح دوفوریتی مجلس برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، چندی پیش در یکی از جلسات علنی اعلام وصول شده است که برای تصویب نیز، به رأی اکثریت دوسوم نمایندگان مجلس نیاز دارد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز (پنجشنبه، ۲ بهمن) در تشریح مصوبات این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۵ درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت را برای سال آینده تصویب کرد اما سقف پرداخت حقوق مدیران را از آنچه دولت پیشنهاد کرده بود کاهش داد.

وی ادامه داد: بر این اساس نمایندگان سقف حقوق‌ را از ۲۱ برابر حداقل حقوق که پیشنهاد دولت بود به ۱۵ برابر حداقل حقوق کاهش دادند، البته کارانه پزشکان مشمول این بند نیست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه سقف پاداش بازنشستگی ۴۷۵ میلیون تومان تعیین شد، اظهار کرد: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت به استثناء اعضای هیات علمی و قضات ۴ میلیون تومان تعیین شد.

زارع با تاکید بر اینکه منابع هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال آینده ۴۲۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: با تصویب پیشنهادات دولت در بخش مصارف از جمله پخش و پالایش، پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی نفت، ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض مالیات بر ارزش افزوده فرآورده های نفتی حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان از منابع کلی کسر شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق بودجه برای مابقی منابع درآمدی حاصل از هدفمندی یارانه ها هنوز تعیین تکلیف نکرده و قرار است، در جلسه بعدی این کمیسیون درباره بخش مصارف در حوزه های یارانه دارویی، حمایت معیشتی، کاهش فقر مطلق، سیاست جمعیتی خانواده، خرید تضمینی گندم، رزمندگان معسر و حوزه اشتغال آسیب دیده از کرونا و … تصمیم گیری های لازم را اتخاذ کند.

نماینده مردم آباده در مجلس گفت: همچنین براساس مصوبه این کمیسیون تسهیلاتی برای حوزه اشتغال با محوریت کشاورزی در نظر گرفته شد و وزارت امور اقتصاد و دارایی باید با محوریت کشاورزی و امنیت غذایی، ساخت مسکن، توسعه صنایع، حمل و نقل، حمایت از شرکت های دانش بنیان و تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی اقدامات لازم را در سال ۱۴۰۰ انجام دهد.

تصمیم مجلس برای حقوق بازنشستگان
حقوق بازنشستگان

زارع تاکید کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، کلیه بانک ها و موسسات اعتباری موظف شدند تا در سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احداث و نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت و همچنین ۲۰۰ هزار واحد مسکن شهری تخصیص دهند که دوره بازپرداخت این تسهیلات هم ۲۰ ساله تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه در بحث ایثارگران هم گفت: دولت موظف شد، نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی کلیه افراد پیمانی، انجام کار معین، کارگری، شرکتی و روزمزد با طی مراحل گزینش بدون الزام به داشتن شرط سنی، تحصیل و آزمون فرزندان ایثارگران اقدام کرده و آنها را استخدام رسمی کند.

زارع افزود: وزارت صمت نیز در سال آینده مکلف شد، برای تامین ۲۰ هزار خودروی ملی جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد و دارای محدودیت های حرکتی جسمی و همچنین جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید از طریق ایران خودرو و سایپا با تقسیط ۵ ساله اقدام کند.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید هم می تواند ۵ هزار فقره وام مسکن از محل سهمیه ۱۴۰۰ خود برای ایثارگرانی که قبلا از تسهیلات استفاده کرده اما اکنون فاقد مسکن هستند، تامین کند. همچنین ایثارگرانی که در سنوات گذشته از این تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۲۵ میلیون تومان نیز بهره مند شده اند اگر تا پایان سال ۹۹ تسهیلات خود را تسویه کنند، می توانند از تسهیلات مسکن ارزان قیمت ایثارگران در سال آینده بهره مند شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، در پاسخ به سوالی درباره اینکه براساس اعلام رئیس بنیاد شهید، این سازمان در سال آینده با وجود ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دچار مشکل خواهد شد و این کمیسیون چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده است، گفت: پیشنهاداتی در حوزه مصارف تبصره ۱۴ برای ایثارگران وجود دارد و کمیته هدفمندی یارانه های کمیسیون تلفیق بودجه هم پیشنهادات خوبی در این مورد ارائه کرده است، بنابراین تلاش داریم تا بخشی از کسری بودجه بنیاد شهید را در سال ۱۴۰۰ جبران کنیم.

مصوبات کمیسیون تلفیق پس از تصویب در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ می‌شود.

منبع : https://www.khoondanionline.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار