ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بورس صدرنشین بازارهای سرمایه‌گذاری:

0

بازار سهام در حالی سال گذشته را با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۱۸۷درصدی سپری کرد که این روند در سال جدید نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با شدت بیشتری نیز ادامه یافت.

هرچند طی سه روز معاملاتی اخیر شاهد ریزش شاخص کل بورس و محدود شدن بازدهی این بازار به ۶/ ۸۰ درصد بودیم، ولی همچنان بورس با اختلاف زیاد صدرنشینی خود در مقابل دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری را حفظ کرده است.

جدول3

در این راستا عملکرد بازیگران بازار سهام طی ۴۲روز معاملاتی سال ۹۹ نشان از خالص خرید ۳۳هزار و ۲۰۹میلیارد تومانی سهامداران خرد دارد. در این میان مبادلات معامله‌گران حقیقی و حقوقی را می‌توان در دو نیمه متفاوت ترسیم کرد؛ در حالی نیمه نخست طی یک بازه زمانی ۳۳روزه از ابتدای امسال تا پایان روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه شاهد برتری معامله‌گران خرد بازار در جبهه خرید بودیم که این روند از ۲۳اردیبهشت متوقف شد. شرایط مزبور سبب شد بیش از ۳۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی سهامداران حقیقی منتقل شود. این در حالی است که آرایش بورس‌بازان در نیمه دوم به سمت زمین حقوقی‌ها تغییر مسیر داد، به‌طوری‌که از این تاریخ به بعد یعنی طی ۹روز کاری اخیر شاهد ثبت خالص خرید ۶۳۷میلیارد تومانی در کارنامه معامله‌گران حقوقی بودیم.

از سوی دیگر بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته طی این دو بازه زمانی نیز نشان از تغییر نگاه معامله‌گران به خرید سهام دارد. در حالی در نیمه نخست سهامداران خرد بیشترین توجه را به جمع‌آوری سهام گروه کالایی و بزرگان بازار داشتند که در این راستا حقیقی‌ها خریدهای سنگینی در صنایعی از جمله فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی ثبت شد. در سمت مقابل از تاریخ ۲۳اردیبهشت‌ماه که تغییر زمین به سمت حقوقی‌های بازار شکل گرفت، بیشتر خریدهای سهامداران خرد در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی، خودرو و ساخت قطعات و زراعت شکل گرفت. در همین راستا حقوقی‌های بازار نیز حمایت‌های قابل‌توجهی را در نمادهای کالایی داشتند.

نگاهی دقیق‌تر به تغییر مالکیت‌ها

همانطور که عنوان شد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان روز ۲۲اردیبهشت‌ماه شاهد تداوم خریدهای سنگین از سوی سهامداران خرد بودیم. این امر سبب شد تا طی این ۳۳روز کاری، ۳۳هزار و ۸۴۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت به‌طوری‌که ۱۱هزار و۵۵۰میلیارد تومان نقدینگی به خالص خرید سهام پالایشی در این بازه زمانی تعلق داشت. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌های بازار نیز به جمع‌آوری سهام نفت سپاهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید ۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی در نماد «شسپا»، یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی در نماد «شبندر» و ۳/ ۱هزار میلیارد تومانی در نماد «شپنا» شکل گرفت.

در همین راستا فلزات اساسی نیز با تغییر مالکیت ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی به سمت پرتفوی سهامداران خرد روبه‌رو شدند. در این میان ملی مس ایران بیشترین خرید را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که با انتقال یک هزار و ۲۳۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از معامله‌گران همراه شد. فولادمبارکه نیز با ثبت خالص خرید بیش از یک‌هزار میلیارد تومانی از دیگر نمادهای موردتوجه سهامداران خرد در این بازه زمانی بود.

گروه شیمیایی نیز در حالی یکی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران حقیقی تا پایان ۲۲اردیبهشت‌ماه بودند که در نهایت حقیقی‌ها توانستند حدود ۳هزار و ۱۵۰میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد سهام خود منتقل کنند. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان قرار داشت. به‌طوری‌که حقیقی‌ها با خریدهای پیوسته خود طی ۳۳روز کاری ابتدای سال توانستند ۱۲۴۲میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. این در حالی است که در همین بازه زمانی سهامداران عمده به حمایت از سهام پدیده شیمی قرن پرداختند و با خریدهای قابل‌توجه خود حدود ۲هزار میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود جابه‌جا کردند.

خریدها در نیمه دوم چگونه بود؟

همانطور که عنوان شد نیمه دوم معاملات بورس‌بازان از تاریخ ۲۳اردیبهشت‌ماه به سمت زمین حقوقی‌های بازار تغییر مسیر داد. در حالی بیشتر خریدهای سهامداران خرد در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی، خودرو و ساخت قطعات و زراعت بود که حقوقی‌ها نیز به حمایت‌ از سهام بزرگ بازار و به‌ویژه کالایی‌ها پرداختند. در این میان شاید بتوان جو روانی آزادسازی سهام عدالت و همچنین سردرگمی سیاست‌گذار در قانون‌گذاری را بیشترین عامل در تغییر مسیر بازار و در نهایت کاهش قیمت بزرگان بورسی دانست.

بر این اساس سهامداران خرد در این ۹روز کاری بیشترین خرید را در سهام گروه سرمایه‌گذاری‌ها داشتند که با خالص خرید ۴۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این میان گروه‌ صنایع ‌بهشهر ایران با ثبت خالص خرید ۱۶۶میلیارد تومانی و ‌سرمایه‌گذاری ‌بهمن نیز با ثبت خالص ۱۵۰میلیارد تومانی از جمله نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها بودند. گروه غذایی نیز در حالی خالص خرید ۳۵۰میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد در این ۹روز کاری تجربه کرد که در این میان ۱۰۸میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام «غگل» اختصاص داشت.

منبع: دنیای اقتصاد
https://www.gostaresh.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار