ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آینده نرخ تورم در ایران چه خواهد شد؟

0
یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آینده نرخ تورم در ایران چه خواهد شد؟

یک اقتصاددان در خصوص آینده نرخ تورم گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد، اگر دولت بتواند نرخ تورم را تا پایان سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نگه دارد خوب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مرداد ماه سال جاری را منتشر کرده که براساس آن تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به مرداد ماه افت حدود ۶٫۴ پله‌ای داشته؛ اما تورم سالانه با رشد حدود دو پله‌ای به رقم ۴۲٫۲ درصدی رسیده است.

در مرداد ماه سال گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی تخمین زده که به ازای هر ۱۰۰ در‌صد افزایش نرخ ارز، باید شاهد ۱۴٫۷ درصد افزایش تورم با تاخیری حدودا یکساله باشیم.

در سال جاری بازار ارز روند به نسبت آرامی را پیش گرفته و بیش از سه ماه است که نه تنها افزایش قیمت قابل توجهی نداشته بلکه روند کاهشی داشته به نحوی چند هفته است در کانال ۱۱ هزار تومان نوسان می‌کند.

داود سوری، اقتصاددان معتقد است تورم نقطه به نقطه ۴۱ درصدی نشان دهنده این نیست که کاهش یافته بلکه حاکی از این است که از سرعت رشد تورم مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال ۹۷ کاسته شده است.

کدام تورم تصویر روشن‌تری از وضعیت اقتصاد می‌دهد؟

معمولا در اقتصاد از تورم سالانه نام برده می‌شود، تورم نقطه به نقطه مفهومی بود که این اواخر ساخته شده است. به نوعی می‌تواند جهت‌گیری نرخ ارز را نشان دهد ولی معیار اصلی تورم سالانه است.

در سال گذشته سالی بود که از ابتدای سال با افزایش نرخ ارز همراه بوده است یعنی عمده شوک اقتصادی را در ابتدای سال گذشته تجربه کردیم. نرخ تورم در سال ۹۷ نسبت به سال قبل خود افزایش پیدا کرد؛ امسال مجددا تورم دیگری ماورای آن شوک اولیه تجربه میکنیم که به وضعیت پولی و مالی دولت برمی‌گردد که در حال بروز خود است.

آیا شوک افزایش نرخ ارز روی تورم تخلیه شده است؟

این استدلال خیلی قابل قبول نیست، بلکه زمانی درست است که نرخ ارز یک فاکتور برون‌زا باشد؛ ولی واقیعت این است که شوک نرخ ارز نیز متاثر از متغیرهایی است که موجب افزایش نرخ تورم شده است.

تورم در کشور از چه عاملی تاثیر می‌پذیرد؟

در کشور ما عمده محرک تورم، نقدینگی است، هر دو این متغییرها یعنی چه نرخ ارز و چه نرخ تورم تابعی از حجم نقدینگی هستند. حدا مردن ۱۵ درصدی برای این‌ها هیچ پایه‌ای ندارد.

الان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم حالا که شوک نرخ ارز اتفاق افتاد، قیمت آن چند برابر شده و گذشته و تاثیر خود را بر جای گذاشته بنابراین حالا که نرخ ارز کم نوسان است بنابراین تورم نباید تابعی از نرخ ارز باشد؛ این گزاره درست نیست مجددا هم تورم و هم نرخ ارزدر حال انباشت اثر افزایش نقدینگی هستند.

آینده تورم در ایران چه خواهد شد؟

با توجه به کسری بودجه و عدم انضباط پولی و مالی که دولت با آن مواجه است؛ انتظار این است که همچنان این تورم وجود داشته باشد؛ اگر دولت بخواهد این تورم کاسته شود نیاز به تغییراتی است.

با توجه به شرایطی که وجود دارد، اگر دولت بتواند نرخ تورم را تا پایان سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نگه دارد خوب است. در ادامه‌ی سال با توجه به این که نرخ تورم نقطه به نقطه اندکی کاهش پیدا کرده، امید است این افت ادامه‌دار باشد.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار