ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه با چشمانی باز سفته ارائه کنیم؟

0
سفته یکی از سندهای تجاری است که با وجود چک، همچنان کاربردهای خاص خود را دارد. قدمت سفته به زمان‌های گذشته بازمی‌گردد که به‌منظور امنیت و سختی حمل و نقل پول، از سندهایی شبیه به سفته استفاده می‌شد.

به گزارش بنکر (Banker)، هرچند ظهور چک باعث شد این نوع از تعهد مالی کمرنگ شود؛ اما هنوز هم کاربردهای خاص خود را دارد.

سفته به‌عنوان سندی لازم‌الاجرا شناخته می‌شود که دسترسی به آن خیلی ساده‌تر از چک است. برگه‌های سفته را به‌سادگی می‌توانید از بانک ملی گرفته تا سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. البته سفته‌های خاص تنها در بانک ارائه می‌شود.
همان‌قدر که دسترسی به سفته ساده است، مشکلات احتمالی آن سخت و مشکل‌زا است. سفته ممکن است فردی که اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارد را درگیر کند. به همین علت است که اصولا توصیه می‌شود از سفته استفاده نکنید. بااین‌حال اگر اطلاعات دقیق‌تری در مورد سفته داشته باشید، استفاده از سفته در بسیاری از مواقع کارگشا است.
در این مطلب تلاش کرده‌ایم به نکاتی در مورد سفته بپردازیم. نکاتی که به شما کمک می‌کند با چشمانی بازتر اقدام به تکمیل و ارائه سفته کنید.
به اعتبار اسمی سفته دقت کنید
توجه داشته باشید که هر سفته یک اعتبار اسمی دارد که با رنگی خاص مشخص می‌شود. مبلغ نوشته‌شده بر روی هر سفته نباید از مبلغ اسمی آن تجاوز کند. برای مثال اگر قرار است ۸ میلیون ریال سفته بدهید، می‌توانید یک سفته با اعتبار اسمی ۱۰ میلیون ریال خریداری کرده و مبلغ مد نظر را روی آن بنویسید. دقت کنید که اگر مبلغ را به‌صورت دقیق بر روی سفته ننویسید، قانون مبلغ اسمی سفته را مبنا قرار می‌دهد. در نتیجه سعی کنید سفته با مبلغ اسمی خیلی زیادتر از حد تعهد خود خریداری نکنید.
به‌صورت کلی باید مبلغ باید دقیقا نوشته شود. نوشتن مبلغ به حروف نیز الزامی است. درصورتی‌که مبلغ به حروف نوشته نشود، گویی مبلغ سفته مشخص نشده و همان مبلغ اسمی یا حداکثر سفته منظور خواهد شد. در نتیجه حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
برای سفته تاریخ بزنید
سفته بدون تاریخ یعنی شما برگه‌ای را امضا کرده‌اید که فرد ذکرشده در آن مختار است هر زمانی که خواست مبلغ را از شما طلب کند. در واقع سفته بدون تاریخ عندالمطالبه است. پس به این نکته بسیار مهم در مورد این کاغذ اعتباری توجه کنید. حتما به‌صورت دقیق و خوانا تاریخ سررسید سفته را مشخص کنید.
شاید این نکته بسیار ساده برای افرادی که اطلاعات دقیقی در مورد قوانین سفته ندارند، مشکل‌ساز شود. در نتیجه بهتر است با اطلاع کامل از چنین قوانینی، از بروز مشکلات احتمالی برای استفاده از سفته جلوگیری کنید. مشاوران مالی به شما در این زمینه کمک می‌کنند. شما با مشورت با افراد آگاه در زمینه سفته می‌توانید به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.
امضای سفته دیگران ممنوع!
با توجه به اینکه سفته شرایط متفاوتی نسبت به چک دارد، هر کسی می‌تواند چک را امضا کند. نکته مهم این است که به‌هیچ‌وجه سفته‌ای که به اسم فرد دیگری است امضا نکنید. برای چنین اقدامی قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد و به‌عنوان جاعل یک سند رسمی متهم خواهید شد.
حتی درصورتی‌که شخص به‌صورت کتبی نیز رضایت خود را از امضا کردن سفته به نام خودش اعلام کرده باشد، باز باید از این کار اجتناب کنید. سعی کنید در چنین مواقعی رودربایستی را کنار بگذارید و درخواست افراد مختلف برای انجام این کار را رد کنید.
به پشت‌نویسی دقت کنید
یکی از نکات مهم در مورد سفته، پشت‌نویسی است. پشت‌نویسی که به آن ظهر نویسی نیز گفته می‌شود، برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی دقت داشته باشید که در هنگام ظهر نویسی سفته، حتما اطراف نوشته خود را ببندید تا مشکلی از هر بابت برایتان ایجاد نشود.
یکی از کاربردهای پشت‌نویسی در سفته برای انتقال سفته به غیر است. اگر سفته به نام و در وجه شما نوشته‌شده باشد، برای انتقال آن باید از پشت‌نویسی استفاده کرده و بنویسید که سفته به فلان فرد انتقال پیدا کرد با به فردی وکالت داده‌اید تا این سفته را در اختیار داشته باشد. پس از نوشتن این مرقومه، باید زیر آن را امضا کنید و همان‌طور که اشاره شد، در کادری نوشته خود را محدود نمایید.
رسید بگیرید
رسید گرفتن در قبال دادن سفته به فردی دیگر، یکی از الزامات کار با سفته است. به‌ویژه اگر قرار است از سفته به‌عنوان برگه ضمانت استفاده شود، علاوه بر اینکه باید رسید دریافت کنید، حتما این کار را در یک دفترخانه رسمی انجام دهید. در این صورت از ضمانت انجام‌شده آسوده‌خاطر خواهید بود.
در رسید باید به‌صورت دقیق قید شود که این سفته در قبال چه موضوعی در اختیار فرد قرار داده شده است. شاید در حالت عادی چنین رسیدهایی کاربرد چندانی برای شما نداشته باشد؛ اما در مواقع بروز مشکل، رسیدها برای ارائه به دادگاه اثربخش هستند.
سفته دادن به کارفرما؛ صحیح یا غلط؟
در بسیاری از کسب و کارها به دلیل وجود اموال مختلف در محیط کار و یا احتمال صدمه زدن کارمند یا کارگر به کارفرما، سفته ضمانت گرفته می‌شود. این کار اگر به‌صورت صحیح و قانونی انجام شود، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
حتما توجه داشته باشید که برای دادن سفته به کارفرما، قید ضمانت در سفته نوشته شود. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند در هر زمانی مبلغ سفته را از شما طلب کند! همچنین حتما روال سپردن سفته به کارفرما را در دفترخانه رسمی انجام دهید و همان‌طور که گفته شد رسید بگیرید. در این صورت کارفرما برای نقد کردن سفته باید مقصر بودن کارگر یا کارمند خود را در ایجاد صدمه اثبات کند.
امضاکنندگانِ مسئول!
فرقی نمی‌کند که سفته چند دست چرخیده تا به شما رسیده و پس از ظهرنویسی شما پشت سفته، به دست چند نفر دیگر خواهد رسید؛ درهرصورت تمامی امضاکنندگان سفته در قبال آن مسئول هستند. این مسئولیت تضامنی تمامی امضاکنندگان سفته در برابر دارنده آن است و باید تعهد ذکرشده در سفته به دارنده پرداخت شود.
البته همان‌طور که شما به افراد پس از خود پاسخگو هستید، حق رجوع به امضاکنندگان پس از خود را نیز دارید. در نتیجه شاید بهتر باشد در هنگام اخذ سفته از یک فرد یا کسب و کار، از وی ضامن بخواهید. ضامن پشت سفته را امضا کرده و در قبال آن متعهد می‌شود.
سخن پایانی
سفته، سند معتبر و کاربردی است که حذف آن امکان‌پذیر نیست. در نتیجه اطلاع از این سند تجاری و قوانین و نکات مختلف مربوط به آن، برای پیشبرد مقاصد مختلف تجاری یا شخصی اهمیت دارد. برای قراردادها یا موارد مهمی که از شما سفته طلب می‌شود و یا شما می‌خواهید از کسی سفته دریافت کنید، بهتر است حتما با یک مشاور مالی در ارتباط باشید. مشاور به شما کمک می‌کند تا زوایای پیدا و پنهان سفته را بهتر ببینید و سپس اقدام به تحویل یا اخذ سفته کنید.
اگر تجربه شخصی در استفاده از سفته داشته‌اید، حتما با علاقه‌مندان به این مقاله در میان بگذارید. اشتراک تجارب شخصی به افزایش آگاهی جامعه در مورد سفته کمک می‌کند.
منبع : http://banker.ir/news/244383

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار