ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کدام کشورها برندگان تحریم‌های ایران هستند؟

0
مهرداد عمادی، اقتصاددان مطرح کرد:کدام کشورها برندگان تحریم‌های ایران هستند؟

مهرداد عمادی، اقتصاددان، معتقد است، با بازگشت تحریم‌های ایران قراردادهای شرکت‌های اروپایی با ایران به ارزش ده‌ها میلیارد یورو بی‌اعتبار شد و کشورهایی که بیشترین منفعت را از این تحریم‌ها می‌برند، روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا هستند. 

مهردادعمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در مصاحبه خود با رادیو ملی سوئیس گفته است: تقریبا تمام شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کردند، پس از بازگشت تحریم‌ها از این کشور خارج شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی که دهه‌هاست به شرکت‌ها و نهادهای اروپایی برای انجام فعالیت‌های تجاری با ایران مشاوره می‌دهد، در این مصاحبه گفت: کمپانی توتال از ایران خداحافظی کرد، رنو و گروه PSA پس از چندین دهه، فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کردند. کانتیننتال، فیات و شرکت‌ ایتالیایی اِنی (Eni) ایران را ترک کردند. این در حالی است که همه آنها قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده بودند و به این ترتیب قراردادهای میلیاردی با ایران نابود می‌شوند.

حتی آدیداس هم دیگر جرات ندارد لباس تیم ملی ایران را تامین کند. به نظر می‌رسد، شرکت‌ها از اینکه شناسایی شوند تحریم‌ها را دور می‌زنند، بسیار وحشت‌زده‌اند.

ارزش قراردادهایی که اروپا با ایران امضا کرده بود، ۲۲ میلیاردیورو و ارزش پیش‌قراردادها معادل ۳۵ میلیارد یور بوده است. اما همه اینها فردای روزی که تحریم‌ها علیه ایران اجرایی شدندف دیگر هیچ ارزشی نداشت.

در مقایسه با گذشته اوضاع کنونی بسیار بحرانی‌تر است. این کارشناسان اقتصادی معتقد است، تحریم‌های اعمال‌شده از سوی تیم ترامپ در ماه می در مقایسه با تحریم‌های قبلی که تا سال ۲۰۱۵ اجرا شده بودند، گسترده‌تر است. بر اساس پیش‌بینی‌های او، تجارت اروپا با ایران به طور کامل به پایان می‌رسد و دیگر هیچ کشوری جرات نخواهد داشت به ایران نزدیک شود و فعالیت تجاری داشته باشد.

هدف اصلی ترامپ اروپا بود

فیلیپ ولتی، سفیر سابق سوئیس در ایران معتقد است که تحریم‌های دولت ترامپ به طور عمده اروپا را هدف قرار داده‌اند. همه صادرکنندگان موفق اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند در بازار ایالات متحده هم حضور دارند.

استفاده از دلار، طلا و نقره در انجام تجارت با ایران ممنوع است. تقریبا تمام بانک‌ها فعالیت خود را  با ایران قطع کرده‌اند. عرضه کالاهای صنعتی نظیر فولاد و آلومینیوم دیگر امکان‌پذیر نیست و این مساله صادرات ماشین‌آلات اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زمینه‌ای در تجارت که اروپا همواره در آن قدرتمند بوده است.

فیلیپ آندره متخصص تجارت و سرمایه‌گذاری در خارومیانه بر این باور است که با بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران، صنعت اروپا یکی از مهم‌ترین بازندگان محسوب می‌شود؛ چرا که بلافاصله پس از انعقاد توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، این شرکت‌های اروپایی بودند که بار دیگر و زودتر از بقیه روابط تجاری خود را با ایران از سر گرفتند.

آندره می‌گوید: اما با حضور ترامپ، سناریویی به وجود آمده که هیچ کس انتظار آن را نداشت. تحریم‌های تیم ترامپ مشکلات بسیاری را برای اروپایی‌ها به وجود آورده است. متاسفانه اتحادیه اروپا نمی‌تواند از خود دفاع کند و اقدامات موثری در این راستا انجام دهد. این تحریم‌ها حتی تامین‌کنندگان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همه چیز بسیار خوش‌بینانه شروع شد. طی دو سال گذشته شش کشور صنعتی بزرگ در اتحادیه اروپا صادرات خود را به چهار تا بیش از ۱۰ میلیارد یورو افزایش دادند. این مساله به هیچ وجه تعجب‌آور نیست چرا که ایران از لحاظ اقتصادی کشوری جذاب است و  ۸۰ میلیون مصرف‌کننده دارد که بیشتر آنها تحصیل‌کرده‌اند.

شدت تحریم‌های ایالات متحده این بار بیشتر است و ترامپ حتی شرکت‌های ثالث را هم تهدید کرده است. به این ترتیب حتی اگر شرکتی از ایران خارج شده باشد اما از طریق تامین‌کنندگان فعال در ایران به فعالیت خود ادامه دهد، جریمه خواهد شد.

مسکو و پکن برندگان تحریم‌های ایران

مهرداد عمادی معتقد است، برای ایران از دست دادن تجارت با اروپایی‌ها بسیار بد است. ایران حالا دوباره ناچار است به آغوش روسیه و چین بازگردد؛ دو کشوری که بیشترین سود را از تحریم‌های امریکا علیه ایران به جیب می‌زنند.

او می‌گوید: روسیه این امکان را دارد که نفت بیشتری را در بازار جهانی بفروشد و گازهای گران‌قیمت خود را به ایران بفرستد. چینی‌ها هم بار دیگر مثل سابق، تمام محصولاتی را که در هیچ کجای جهان به دلیل استانداردهای پایین ایمنی و بهداشتی پذیرفته نمی‌شوند، به ایران می‌فروشند. از سوی دیگر ایالات متحده هم از تحریم‌های ایران به خوبی بهره‌مند می‌شود؛ چرا که می‌تواند نفت بیشتری را در بازار جهانی ارائه دهد.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار