ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خیز تورم:

0

بانک مرکزی نرخ تورم میانگین برای دوازده ماهه منتهی به خردادماه را ٩,۴ واحد درصد اعلام کرد. بزرگ‌ترین نهاد پولی کشور در آخرین گزارش خود در روز گذشته اعلام کرد درصد تغییر تورم نسبت به ماه گذشته ۴.٣ واحد و تورم نقطه به نقطه نیز به ١٣.٧ واحد درصد رسیده است.

ٰاعلام تورم ماهانه ۴.٣واحد درصدی به این معنی است که افراد برای خریداری سبد مصرفی مشابه ماه قبلی باید به میزان ۴.٣ درصد بهای بیشتری را پرداخت کنند. افزایش نرخ تورم ماهانه سبب می‌شود که افراد بیش از پیش افزایش قیمت‌ها را در زندگی خود لمس کنند و این همان عاملی است که تداوم این افزایش را مساله ساز خواهد کرد. به نظر می‌رسد بی‌انضباطی‌هایی که در سیاست‌های پولی وجود داشته است شرایطی را ایجاد کرده که نرخ تورم ماهانه سیری صعودی را طی می‌کند. ادامه این روال در آینده نزدیک اگر توسط ارتقای سیاست‌های پولی مقام سیاستگذار بهبود نیابد خطر دورقمی شدن تورم میانگین را به دنبال دارد.

گزارش‌های بانک مرکزی از جزییات تورم خردادماه نشان می‌دهد که بیشترین افزایش نرخ را گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها متحمل شده‌اند و کمترین نرخ به هزینه تحصیلات مربوط است. در گروه‌های اختصاصی نیز دراین محدوده زمانی خدمات تورم بیشتری را متحمل شده‌اند. همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را گروه دخانیات و پس از آن تفریح و امور فرهنگی لمس کرده‌اند و کمترین نرخ نیز مربوط به «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» و همچنین ارتباطات است. در این میان طبق این آمار فقط می‌توان دریافت که کالاها نسبت به خدمات تورم بیشتری را لمس کرده‌اند.

بانک مرکزی درحالی نرخ تورم ١٢ ماهه منتهی به خرداد را را ٩,۴ درصد اعلام کرده که چندی پیش مرکز آمار ایران اعلام کرده بود نرخ تورم در این مدت به ٨.٢ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه نیز ١.٩ درصد گزارش شده بود که اختلاف چشمگیری با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی دارد. طبق گزارش مرکز آمار تورم ماهانه برای روستاییان ٢.٧ درصد افزایش و برای شهرنشینان ١.٧ درصد را نشان می‌دهد. در کنار این موضوع که لمس تورم برای خانوارهای روستایی و شهری برحسب تورم ماهانه یکسان نبوده، آمار نشان می‌دهد که تورم دوازده ماهه منتهی به خردادماه نتیجه متفاوتی دارد. براساس این گزارش، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه خرداد برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٨.٢ و ٧.٩ درصد گزارش شده است.

بانک مرکزی در گزارش ماه گذشته خود نرخ تورم کل را در حالی ٩,١ درصد اعلام کرده که نرخ تورم ماهانه براساس همین گزارش ١.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه برای اردیبهشت ماه ٩.٧ درصد بوده است. اختلاف ٣ واحد درصدی در نرخ تورم اردیبهشت ماه و خردادماه وقتی بیشتر ذهن را درگیر می‌کند که تفاوت نرخ تورم ماهانه برای این دو ماه را ٢.٧ درصد واحد نشان می‌دهد.

در حالی که تورم میانگین برای دوازده ماهه منتهی به خردادماه توسط بانک مرکزی ٩,۴ درصد اعلام شده گزارش مرکز آمار برای تورم مدت مشابه برابر با ٨.٢ واحد درصد گزارش شده است. همچنین تورم ماهانه اعلامی از طرف بانک مرکزی در مقایسه با گزارش مرکز آمار تفاوتی ٢.۴واحد درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه تورم ماهانه میزان تفاوت بهای لازم برای خرید سبدهای مشابه در دو ماه پشت سرهم را نشان می‌دهد وجود این تفاوت چشمگیر در آمار منتشر شده از نهادهای پولی قابل چشم پوشی نخواهد بود.

در حالی که ضریب اهمیت کالاها و سبدهایی که برای ارزیابی وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی از طرف این دو نهاد در نظر گرفته می‌شوند با هم تفاوت دارند و ضریب اهمیت سبدها در این دو نهاد در مواردی با هم متفاوتند اما باید درنظر داشت که بخشی از این تفاوت‌ها که ریشه در همین اختلاف معیارها دارد به راحتی می‌تواند ماهیت گزارش‌های اقتصادی را متاثر کند.

Source اعتماد

منبع : http://www.eranico.com/fa/content/87570

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار