ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خطر فراگیری اقتصاد غیررسمی:

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بخش غیررسمی اقتصاد به یکی از دغدغه‌های دولت تبدیل شده است که برخی محققان،بیکاری و قوانین پیچیده را علت پررنگ افزایش این اقتصاد می‌ دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گزارشی اظهار کرد که ۶میلیون نفر در بخش غیر رسمی اقتصاد فعال هستند.

وی گفت :افرادی که در اقتصاد غیررسمی فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند از حمایت‌های لازم برخوردار شوند. به عنوان مثال ۶ میلیون‌نفری که بیمه ندارند به محض اینکه دچار حوادثی همچون معلولیت شوند، فقیر خواهند شد. سالمندان نیز چون بازنشستگی ندارند بازهم فقیرند. چون غیررسمی کار می‌کنند، نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

میدری افزود: بخش غیررسمی اقتصاد به یکی از دغدغه های دولت تبدیل شده است که برخی محققان،بیکاری و قوانین پیچیده را علت پررنگ افزایش این اقتصاد می‌ دانند.

اقتصاد دولتی، مولد اقتصاد غیررسمی

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی مولد فعالیت های غیررسمی در هر کشوری است،اظهار کرد: هر چه دخالت دولت در اقتصاد کمتر باشد شرکت‌ها بدون ترس از بخش‌نامه‌های دولتی به فعالیت می پردازند. زمانیکه قوانین کسب و کار با سود شرکت های صاحبان کسب و کار در تضاد باشد، صاحبان این موسسات بیشتر به سمت فعالیت غیررسمی و زیرزمینی کشیده خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد:هر چه حجم تولید و فعالیت های مولد اقتصادی در یک کشورکمتر باشد، آن اقتصاد ظرفیت بیشتری برای فساد دارد،در نتیجه اقتصاد غیر رسمی هم معلول و هم علت فساد است.

حاج اسماعیلی با اشاره به ضررورت توجه به عوامل بنیادین ظهور اقتصاد غیر رسمی گفت: گسترش مهاجرت‌،افزایش بیکاری  و عدم شفافیت از دلایل گسترش بخش غیر رسمی اقتصاد هستند و برای اینکه بخش غیر رسمی را محدود کنیم  باید به ریشه‌های شکل گیری آن توجه کرد.

وی در ادامه این بحث افزود: بیشتر مردم چون نمی توانند در اقتصاد رسمی شغلی بیابند یا قادر به شروع کسب‌وکار جدیدی نیستند به اقتصاد زیر زمینی روی می آورند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به روند رو به گسترش اقتصاد غیررسمی در بازار جهانی، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل اعمال مقررات سخت‌گیرانه و اینکه دولت‌ها قدرت کنترل ندارند، تعداد زیادی از افراد به سمت این نوع اقتصاد هدایت می شوند.

شاغلان بخش غیررسمی امنیت شغلی ندارند

وی به نتایج افزایش بخش غیررسمی اشاره کرد و گفت: فرار از مالیات در بخش غیررسمی باعث کسری بودجه و زیان مالی دولت و از سوی دیگر عدم مالیات دهی بخش غیررسمی موجب فشار آمدن بر بخش رسمی اقتصاد می‌شود.افزون بر اینکه خود شاغلان در بخش غیر رسمی اقتصاد، نمی‌توانند امنیت شغلی داشته باشد.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: با اشاره به کم کاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کاهش بخش اقتصاد غیر رسمی گفت: متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارنامه موفقی ندارد و  به حوزه رفاه توجه چندانی نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه  وزارت کار دولت یازدهم باید دست بنگاه‌ها را می‌گرفت و از این طریق به رسمی تر شدن بخش اقتصاد کمک می‌کرد،افزود: دولت در درجه اول باید بانک اطلاعاتی برای اینگونه فعالیت‌ها راه‌اندازی کند،بر نظارت خود بیافزاید و اقتصاد را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند.

منبع : http://news.parseek.com/Url/?id=14488375

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار