ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ردپای برخی افراد در پیدایش تورم تولید:

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کارشناسان بر این باورند که تورم تولیدِ در کشور دست مایه انحصار اعمال شده از سوی برخی افراد و گروه ها بر مواد اولیه و ثانویه است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص بهای تولید کننده در شهریور ماه ۱۳۹۶نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰٫۷درصد افزایش یافته است. این شاخص نشان دهنده تغییر قیمت مواد اولیه و ثانویه مورد نیاز تولیدکنندگان برای تولید محصول است. بالا رفتن این شاخص موجب کاهش کیفیت محصول و نیز بالارفتن قیمت تمام شده یک کالای تولیدی است.

طبق گزارش بانک مرکزی شاخص بهای تولید کننده ایران در تیر ماه امسال ۸٫۹درصد بوده است؛ درحالی که همین واحد دو ماه بعد یعنی در شهریور ماه به ۱۰٫۷درصد افزایش یافته که طی دوسال اخیر از روندی بی‌سابقه حکایت می کند. در این گزارش اعلام شده بیشترین درصد تورم بخش تولید مربوط به گروه هتل و رستوران با ۱۱٫۷ درصد و کمترین تغییر مربوط به بخش اطلاعات و ارتباطات با میزان  ۷٫۱ درصد افزایش بوده است.

همچنین طبق آمار در شهریور ماه امسال شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به ۹٫۹ افزایش یافته ، ناهماهنگی در تورم تولید ، تورم کالاها و خدمات مصرفی و کمتر بودن تورم مصرف نسبت به تولید، اگرچه مقطعی است اما باید اذعان کرد که افزایش  تورم تولید بر تورم کالا و خدمات مصرفی تاثیر خواهد داشت.بنابراین علت بالا بودن تورم تولید در گروه رستوران‌ها وهتل‌ها هم، می‌تواند افزایش تقاضا و افزایش قیمت خوراکی‌ها باشد.

تورم تولید دست مایه انحصار برخی بر کالاهای اولیه و ثانویه است

فریبرز رییس دانا، استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بانک، بورس و بیمه ،گفت:افزایش تورم تولید،بدین معناست که تورم کالاهای مصرفی هم افزایش می‌یابد، حال ممکن است این موضوع به خاطر انحصار افراد و گروه‌ها بر بخشی از مواد تولیدی باشد، یا به خاطر بالا رفتن قیمت مواد اولیه؛ اگرجه گاهی تورم تولید به دلیل بالا رفتن دستمزدها رخ می دهد، اما در ایران، تورم تولید، محصول دستمزدهای بالا نبوده و معتقدم به دلیل انحصار اعمال شده برخی بر کالاهای اولیه و ثانویه است.

این نظریه‌پرداز حوزه اقتصاد بیان کرد: وقتی نقدینگی و موقعیت تورم افزایی بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند، باید قیمت کالاها و خدمات مصرفی هم بالا برود، بنابراین  رخ ندادن این تناسب نشانه  تناقضی به نام  دستکاری در آمار است.معتقدم نرخ تورم چیزی درحد ۱۸درصد و نرخ بیکاری ۲۱درصد است.

رییس دانا گفت : در اقتصاد ایران بین متغیر تورم و اشتغال یک رابطه الاکلنگی برقرار است، یعنی هر وقت می‌خواهند نرخ بیکاری را پایین بیاورند، تورم ایجاد می‌شود و زمانی که به دنبال، پایین آوردن نرخ تورم اند، شاهد بالا رفتن نرخ بیکاری و پیدایش رکود در کشور هستیم.

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با خبرنگار  بانک، بورس و بیمه ،گفت: ورود نامناسب و سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش تولید، منجر به نحیفتر شدن این بخش از اقتصاد شده است. در اثر فعالیت‌های رانتی وضع برخی از بانک‌ها غیر قابل قبول شده؛بنابراین برای بهبود سیستم بانکداری و مساعد کردن فعالیت های تولیدی آنها،باید به درجه بندی  فعالیت بانک‌ها به وسیله بانک مرکزی اقدام کرد.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6271961

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار