ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

توقیف سهام شرکت سهامی خاص:

0

یکی از بحث های مهم و پر کاربرد مربوط به سهامداران شرکت سهامی خاص، فروش یا توقیف سهام می باشد. در صورتی که فردی بدهی داشته باشد، اموال وی قابلیت توقیف دارند و سهامداران شرکت سهامی خاص نیز از این مسئله مستثنا نیستند. اموال سهامداران شرکت سهامی خاص نیز به علت بدهی به دیگران، ممکن است در معرض توقیف قرار بگیرد. از جمله اموال قابل توقیف سهامداران بدهکار شرکت سهامی خاص، سهام آن ها در شرکت سهامی خاص می باشد. بر اساس قانون تجارت، سهام قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که بیانگر میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی است. همچنین بر اساس همین قانون، سهام قابل معامله و به طبق قابل توقیف می باشد.

آیا اجرای احکام دادگاه می تواند برای پرداخت طلب طلبکار، اقدام به فروش سهام شرکت سهامی خاص کند؟

بر اساس ماده ۳۴ قانون اجرای احکام مدنی، در صورتی که ۱۰ روز از مان ابلاغیه به محکوم علیه بگذرد و محکوم علیه اقدام به پرداخت طلب طلبکار نکند یا اموال خود را معرفی ننماید، اجرای احکام دادگاه این حق را دارد که اموال محکوم علیه من جمعه سهام شرکت سهامی خاص را توقیف و با طی تشریفات قانونی، اقدام به فروش و پرداخت طلب طلبکار کند. به بیان دیگر اموالی که ویزگی های زیر را داشته باشند، قابلیت توقیف و فروش توسط اجرای احکام دادگاه را دارند:

  • فروش اموال ساده باشد. فروش سهام شرکت سهامی خاص ممکن است تشریفاتی داشته باشد اما می توان آن را در گروه اموالی که فروش آن ممکن است، قرار داد.
  • از آنجایی که سهام شرکت سهامی خاص متعل به خود فرد است و نه دیگری، قابلیت توقیف و فروش توسط اجرای احکام دادگاه را دارد.
  • سهام شرکت سهامی خاص جز مستثنیات دین نیست، فلذا توسط اجرای احکام دادگاه قابل توقیف و فروش است.
  • جزو اموال وقفی نباشد، سهام شرکت سهامی خاص جزو اموال وقفی نیست.
  • اموال قابل تبدیل به وجه نقد قابل توقیف و فروش توسط اجرای احکام دادگاه هستند.

با توجه به ویژگی های ذکر شده، می توان گفت که سهام شرکت سهامی خاص جزو اموال قابل داد و ستد محسوب می گردد و اجرای احکام دادگاه می تواند به منظور پرداخت طلب طلبکار، اقدام به توقیف و فروش آن بکند.

چگونگی توقیف سهام شرکت سهامی خاص در اجرای حکم دادگاه

اجرای احکام دادگاه به منظور جلوگیری از نقل و انتقال سهام، به اداره ثبت شرکت ها و شرکت سهامی خاص مروبوطه ابلاغیه ای ارسال می کند تا مراتب توقیف سهام شرکت سهامی خاص را اطلاع دهد.

چگونگی فروش سهام توقیف شده شرکت سهامی خاص

به منظور فروش سهام توقیف شده شرکت سهامی خاص، کارشناسی توسط دادگاه مشخص می شود تا ارزش سهام را بسنجد. پس از ارزیابی کارشناس، سهام شرکت سهامی خاص از طریق مزایده به فروش خواهد رسید و مبلغ به دست آمده از مزایده، به طلبکار پرداخت خواهد شد.

ثبت نقل و انتقالات سهام شرکت سهامی خاص توسط دادگاه

اجرای احکام دادگاه مراتب نقل و انتقالات سهام شرکت سهامی خاص را که به منظور پرداخت طلب طلبکار صورت گرفته است، به مراجعی که بایستی نقل و انتقال سهام را ثبت و ضبط کند اطلاع می دهد. برخی از این مراجع، سازمان بورس، اداره ثبت شرکت ها و خود شرکت سهامی خاص می باشد.

برگرفته از : https://dadsun.app/kw

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار