ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مولفه‌های تاثیر گذار بر نرخ ارز چیست؟

0

خبرگزاری میزان- کارشناس اقتصادی گفت: ناترازی ارزی یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز است و گفته می‌شود که حدودا ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با میزان با اشاره به ۴ مولفه تاثیر گذار بر نرخ ارز گفت: یکی از این مولفه‌ها بدهی خارجی است که خوشبختانه در اقتصاد ایران رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است در غیر این صورت شاهد ایجاد نوسانات شدید در نرخ ارز بودیم.
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۳ متغیر دیگر در حال حاضر در نوسانات نرخ ارز تاثیر گذار است عنوان کرد: در درجه اول یکی از مولفه ها کسری تراز تجاری غیر نفتی است که در گذشته این کسری با صادرات نفت جبران می‌شد، اما با وجود محدودیت‌های صادرات نفت، کسری تجاری غیر نفتی بیشتر نمایان شده است.
وی افزود: کرونا نیز در افزایش کسری تجاری غیر نفتی تا حد زیادی تاثیرگذار بوده به طوری که در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی کاهش یافته است.
شقاقی شهری با بیان اختلاف بالای تورم در ایران و جهان گفت: تورم اقتصاد ایران حدودا بالای ۴۰ درصد است و تورم در جهان کمتر از ۵ درصد است که این اختلاف ۳۵ درصدی نرخ تورم در داخل و خارج بر روی نرخ ارز اثر گذار است.
کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ناترازی ارزی یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر نرخ ارز است و گفته می‌شود که حدودا ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است.
وی افزود: زمانی که نظام‌های چند نرخی ارز ایجاد شد و خیلی‌ها به عناوین مختلف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کردند و در مقابل کالایی وارد نشد؛ عملا منابع ارزی به هدر رفت که این موضوع نیازمند ورود به موقع دستگاه‌های نظارتی بود و ماحصل آن ایجاد پرونده‌های فراوان بوده است.
شقاقی شهری یکی دیگر از چالش‌هایی مربوط به نوسانات نرخ را بحث قاچاق دانست و گفت: واردات غیر رسمی عملا بازار ارز را به هم می‌ریزد و بسیار از کالا‌های لوکس و غیر ضرور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و منابع ارزی را در شرایط فعلی اقتصاد کشور از بین می‌برد که  نیازمند به ورود دستگاه‌های نظارتی در زمینه کنترل قاچاق است.
کارشناس اقتصادی با اشاره به برخورد هوشمندانه در زمینه واردات کالا‌ها گفت: در بحث واردات دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند و با بررسی نظام واردات این نکته را دریابند که آیا واردات مدیریت بهینه و ساماندهی لازم را در شرایط فعلی اقتصاد دارد یا خیر.
شقاقی شهری تاکید کرد: قوه قضاییه در کنار مقابله جدی با واردات غیر رسمی که هدررفت منابع ارزی را به همراه دارد، تلاش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان و جمع آوری ارز ۴۲۰۰ تومانی که به سرانجام نرسید می‌تواند با پیگیری اصلاح ساختار‌ها به کنترل بازار ارز کمک کند.
کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم اصلاح نظام تجاری کشور گفت: در کنار همه‌ موارد ذکر شده تا زمانی که موتور رشد نقدینگی در کشور روشن است باعث رشد نرخ تورم می‌شود و در پی آن افزایش نرخ ارز حاصل می‌شود.
چندی پیش رییس دستگاه قضا با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مدیریت و کنترل نوسانات بازار ارز با تأکید بر لزوم توجه دولت به این مسأله، از دستگاه‌های اطلاعاتی خواست با ریشه یابی علل امنیتی و سیاسی نوسانات بازار ارز، دست‌های پنهانی که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آن‌ها برخورد شود.
منبع : https://www.mizanonline.com/fa/news/643825

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار