ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تورم و بی‌ثباتی، مانع اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه:

0

پژوهشکده بیمه منتشر کرد؛

تورم و بی‌ثباتی، مانع اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه/ روند ضریب نفوذ بیمه طی ۵دهه گذشته.

پژوهشکده بیمه طی گزارشی ضمن اعلام روند تغییرات ضریب نفوذ بیمه از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۶، تورم و بی‌ثباتی اقتصادی را مهم‌ترین مانع بر سر راه افزایش این شاخص در کشور اعلام کرد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ پژوهشکده بیمه در گزارشی به بررسی وضعیت شاخص ضریب نفوذ بیمه در ایران و چند کشور منتخب پرداخته است.

از آن‌جا که حق‌بیمه و تولید ناخالص داخلی رابطه مثبت و فزاینده دارند، با بزرگ شدن اقتصاد، ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش می‌یابد اما افزایش و رشد مثبت آن، لزوما به معنای گسترش صنعت بیمه در کشور نیست زیرا کاهش تولید ناخالص داخلی و رشد نرخ‌های حق بیمه (بیش از تورم) نیز می‌تواند منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه گردد. ضمن آن‌که صنعت بیمه با تاخیر نسبت به تحولات اقتصادی واکنش نشان می‌دهد و آثار رکود اقتصادی بر صنعت بیمه با یک وقفه طولانی ظاهر می‌شود، به طور کلی ضریب نفوذ بیمه در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر از سایر کشورها است.

تحلیل داده‌های اقتصادی ایران و داده‌های بین کشوری نتایج مشابهی داشته و بیانگر آن است که ضریب نفوذ بیمه با متغیرهای اقتصاد کلان از جمله تورم، بی‌ثباتی اقتصادی، درآمد سرانه و عوامل نهادی در ارتباط بوده است.

بر پایه نتایج این گزارش، ضریب نفوذ بیمه در کشورهای مورد بررسی در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، بین۰٫۴۴ تا ۸٫۲۲درصد قرار دارد و متوسط آن ۳٫۲۴درصد است. متوسط ضریب نفوذ بیمه در ایران طی این دوره برابر با  ۰٫۹۷درصد است که با میانگین جهانی اختلاف چشمگیری دارد و نشان‌ می‌دهد که بین فضای اقتصاد کلان ایران با کشورهایی که ضریب نفوذ ۷درصد دارند فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

بر اساس نتایج این گزارش، آنچه موجب اختلاف چشمگیر بین ضریب نفوذ بیمه در ایران و سایر کشورهای دارای ضریب نفوذ ۷درصد شده است در چهار مورد زیر خلاصه می‌شود:

۱٫تفاوت درآمد سرانه: درآمد سرانه در دوره مورد بررسی برای ایران ۶۰۰۰ دلار و برای کشورهای با ضریب نفوذ بیمه ۷ درصد حدود ۴۰۰۰۰ دلار است.

 ۲٫بی‌ثباتی درآمد سرانه اسمی و حقیقی: بی‌ثباتی درآمد سرانه اسمی و حقیقی برای ایران به ترتیب ۶۰ و ۱۶ درصد و برای کشورهای با ضریب نفوذ ۷درصد به ترتیب ۲۸ و ۱۰درصد می‌باشد.

۳٫تورم و تغییرپذیری تورم: در دوره مورد بررسی، متوسط تورم و تغییرپذیری آن در ایران به ترتیب ۲۰ و ۹ درصد و در کشورهای با ضریب نفوذ بیمه ۷درصد، به ترتیب ۳ و ۲ درصد بوده است.

   ۴٫عوامل نهادی: در این دوره کیفیت عوامل نهادی در ایران ۳٫۷- و در کشورهای با ضریب نفوذ ۷درصد حدود ۸ می‌باشد.

روند ضریب نفوذ بیمه‌های اختیاری و اجباری در کشور

این نمودار نشان می‌دهد که تا اواسط دهه ۱۳۷۰ بخش عمده بیمه مربوط به بیمه‌های اختیاری بوده است. اما از اواسط دهه۷۰ که صنعت بیمه شروع به گسترش نموده است، سهم بیمه‌های اختیاری کمتر شده و رشد ضریب نفوذ بیمه‌های اجباری بیشتر شده است.

بب

روند ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی و غیرزندگی

بررسی روند ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی و غیرزندگی نشان می‌دهد که ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی بسیار پایین است. طی این دوره، ضریب نفوذ بیمه عمدتاً شامل بیمه‌های غیرزندگی است. به هر حال از اواسط دهه ۱۳۸۰، ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

بیمه زندگی

رابطه ضریب نفوذ بیمه و تورم

تورم به معنای افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها است که موجب کاهش ارزش پول می‌شود. تورم یکی

از موانع مهم برای گسترش بیمه است. از آنجا که بیمه به  معنای پرداخت حق بیمه در زمان فعلی و دریافت

خسارت (در صورت وقوع حادثه) در آینده است پس تورم ارزش خسارت‌های دریافتی را کاهش می‌دهد.

این وضعیت سبب کاهش تقاضای بیمه و در نتیجه کاهش ضریب نفوذ بیمه می‌شود.

نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که میزان ضریب نفوذ بیمه در کشورها ارتباط نزدیکی با نرخ تورم دارد.

تورم بیمه

در پایان باید یادآور شد که شواهد موجود در خصوص فضای اقتصاد کلان بیانگر آن است که تحقق ضریب نفوذ ۶ یا ۷ درصد برای اقتصاد ایران، نیازمند تلاش جدی در این حوزه است و بی‌ثباتی اقتصاد کلان و همچنین سطح بالای تورم، از جمله موانع جدی در این خصوص هستند.

منبع : https://www.eghtesadonline.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار