ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خانه گران می‌شود؟

0
چشم‌انداز بازار مسکن در فروردین و اردیبهشت:

خانه گران می‌شود؟

قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ احتمالا افزایشی خواهد بود. نگاهی به عملکرد بازار مسکن در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت ملک فقط در فروردین سال ۹۴ نسبت به اسفند ماه ریزشی بوده و در سال‌های بعد میانگین قیمت مسکن در دو ماه اول سال نسبت به ماه اسفند همواره افزایشی بوده است.

اتحادیه مشاوران املاک کشور اعلام کرده که معاملات مسکن در اسفند ۹۸ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است و بسیاری از فروشندگان از ترس جهش قیمت‌ها در سال ۹۹ فایل خانه شان را پس گرفته و از فروش ملک‌شان منصرف شده‌اند. این موضوع یعنی کاهش عرضه مسکن در حالی رخ می‌دهد که قیمت اوراق وام مسکن افزایشی بوده و به کانال ۶۰ هزار تومان نزدیک شده است. حالا رفتار بازار مسکن در سال ۹۹ برای بسیاری از ایرانی‌ها پرسش‌برانگیز شده و آنها را در انجام معاملات‌شان مردد کرده است.

برای رسیدن به چشم‌اندازی از بازار مسکن در دو ماه ابتدای سال، رفتار بازار را در پنج سال گذشته بررسی کرده‌ایم.

گزارش‌های بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در فروردین ۹۴ نسبت به اسفند ماه کاهشی شده و به ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که متوسط قیمت ملک در اردیبهشت ماه این سال به متری ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش داشت.

در فروردین ۹۵ متوسط قیمت ملک گرچه نسبت به اسفند سال گذشته افزایشی بوده است اما قیمت آن تقریبا مشابه فروردین و اردیبهشت سال گذشته بوده است. در فروردین ۹۵ قیمت یک متر‌مربع واحد مسکونی در تهران سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده  و در اردیبهشت به ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی بازار مسکن در سال ۹۶ هم حاکی از آن است که در فرودین ماه این سال، متوسط قیمت یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بوده و در اردیبهشت ماه به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اولین ماه بهار سال ۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان رسیده است و در اردیبهشت به ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان افزایش داشته است.

در فروردین ۹۸ هم میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت به ۱۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان جهش داشته و در اردیبهشت به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی رفتار بازار مسکن در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که رکود حاکم بر بازار سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ موجب شده است که قیمت ملک در کانال ۳ تا ۴ میلیون تومان نوسان کند. البته وضعیت سایر بازارها در این سه سال کمابیش به همین منوال بوده است و قیمت دلار و طلا ثبات نسبی داشته است.

در سال ۹۷ اما با جهش قیمت دلار بازار مسکن هم جهش قیمت را تجربه کرد. در سال ۹۸ جهش قیمت ملک با شتاب بیشتری دنبال شده است و میانگین قیمت ملک در ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود دو برابر رسیده است.

بنابراین با توجه به افزایشی بودن قیمت در سایر بازارهای سال ۹۸ و همچنین افزایش قیمت ملک در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انتظار می‌رود که قیمت مسکن در دو ماه ابتدای سال ۹۹ هم افزایشی باشد.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار