ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سهم شناور آزاد چیست؟

0

سهم شناور آزاد یکی از مهم ترین معیارهای شرکت های بورس از نظر گردش صحیح و روان خرید و فروش سهام در بازار سهام است که بالا و پایین بود آن برای هر شرکتی حاوی پیام های مهمی برای سرمایه گذاران است.

به گزارش ایبِنا، برای آنکه دقیق تر با مفهوم «سهام شناور آزاد» آشنا شوید با یک مثال آن را شرح می دهیم. در نظر بگیرید که ۷۰ درصد سهام شرکت «الف» دراختیار شرکت «ب» است و شرکت «ب» هم تحت هیچ شرایطی قصد ندارد که سهام شرکت «الف» را بفروشد، در این وضعیت شرکت «الف» فقط ۳۰ درصد «سهام شناور آزاد» دارد که قابل معامله و خرید و فروش در بورس است.

سهامدار راهبردی کیست؟

ذکر این نکته هم ضروری است که برای محاسبه «سهام شناور آزاد» باید ترکیب سهامداران بررسی و «سهامدار راهبردی» مشخص شود. گفتنی است، «سهامدار راهبردی»، سهامداری است که در کوتاه مدت قصد واگذاری سهام خود را ندارد و برای کنترل مدیریتی شرکت، مالکیت عمده خود در سهام شرکت را حفظ می کند.

لازم به توضیح است که درمحاسبه «سهام شناور آزاد» تعداد سهام متعلق به دارندگان «سهام راهبردی» از تعداد کل سهام موجود کسر می شود و دربسیاری از بورس های دنیا شرکت هایی که کمتر از ۲۵ درصد سهام آنها، «سهام شناور آزاد» باشد، از لیست شرکت های بورسی حذف می شوند و جایگاه خود را در بازار سهام از دست می دهند.

این حذف به این دلیل صورت می گیرد که نشان دهد اگر مالکین شرکتی نمی خواهند حداقل ۲۵ درصد سهام آنها بین سرمایه گذاران توزیع شود و علاقمندند سهام را برای خود حفظ کنند دلیلی برای حضور آنها در بورس وجود ندارد.

یک مثال واقعی تعیین «سهام شناورآزاد»

حال با یک مثال عددی «سهام شناور آزاد» یک شرکت را به صورت واقعی مشخص می کنیم.

در نظر بگیرد که ترکیب سهامداران شرکت «بتا» به صورت زیر است.

  1. سرمایه گذار «الف» : (سهامدار حقیقی) ۴۰ درصد
  2. سرمایه گذار «ب» : (سهامدار حقیقی) ۲۰ درصد
  3. سرمایه گذار «ج» : (شخص حقوقی) ۱۰ درصد
  4. سایر سهامداران: (سهامداران جزء ۱۰۰۰ نفر) ۳۰ درصد
  • کل سهامداران : ۱۰۰ درصد

به طور واضح و بر اساس ترکیب سهامداران شرکت «بتا»، میزان «سهام شناور آزاد» این شرکت ۳۰ درصد است.

تبعات «سهام شناورآزاد» بالا و پایین شرکت ها

ذکر این نکته نیز بسیار ضروری است که اگر شرکتی نسبت «سهام شناورآزاد» بیشتری داشته باشد، امکان دستکاری قیمت آن کمتر می شود چرا که حجم منابع مالی که برای دستکاری آن لازم است، خیلی زیاد می شود و باید مثلاً ۲۵ میلیارد تومان به بازار سهام مصنوعی منتقل شود تا قیمت سهام شرکت مورد دستکاری قرار گیرد.

از سویی دیگر وقتی «سهام شناور آزاد» یک شرکت از درصد بالایی برخوردار باشد برای این سهام اینگونه شرکت ها به راحتی نمی توان شایعه و بازار سازی ایجاد کرد تا سهامداران تحت تاثیر شایعه ها که قیمت این سهم افزایش پیدا می کند اقدام به خرید و فروش سهام مورد نظر کنند که در واقع در یک مسیر مبهم و اشتباه اقدام به این معامله کرده اند.

در نقطه مقابل هر چقدر یک شرکتی کوچک و «سهام شناور آزاد» آن پایین باشد به راحتی در بورس به دچار دستکاری قیمت می‌شود و سفته بازان با بازارسازی و هدایت غیر واقعی معاملات اقدام به فریب سرمایه گذاران می کنند.

بر همین اساس تحلیل گران بازارهای سهام توصیه می کنند که سرمایه گذران تازه وارد که با استانداردهای بازار سهام آشنا نیستند شرکت های بزرگ با «سهام شناورآزاد» بالا را برای سرمایه گذاری های خود انتخاب کنند.

منبع : http://www.ibena.ir/news/91552

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار