ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سه میلیون “میهمان ناخوانده” سر سفره‌ی بی‌پولِ تامین اجتماعی:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلِ بیمه تکمیلی دارند/سه میلیون “میهمان ناخوانده” سر سفره‌ی بی‌پولِ تامین اجتماعی .

علی دهقانی‌کیا با انتقاد از رویکرد دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی گفت: نگرانی‌های مستمری‌بگیران کاملاً بجاست.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار است؛ از تاخیر در پرداخت مابه‌التفاوت مستمری‌ها گرفته تا نگرانی بابت خدمات بیمه تکمیلی. گرچه صندوق تامین اجتماعی به نسبت دیگر صندوق‌های بازنشستگی کشور، وضعیتِ به نسبت مساعدتری دارد ولی «بی‌نظمی» در پرداخت‌ها که اخیراً گریبانگیر این سازمانِ بیمه‌گر اجتماعی شده، انتقاداتی را برانگیخته‌است. علی دهقانی کیا (نائب رییس کانون بازنشستگان شهرستان تهران) در رابطه با این دغدغه‌ها می‌گوید: کانون کارگران بازنشسته، همه تلاش‌خود را برای پیگیری و به ثمر رساندنِ  مطالبات بازنشستگان به کار می‌بندد؛ ولی متاسفانه برخی از اظهارات و وعده‌ها، مشکل‌ساز می‌شود.

17

در رسانه‌ها اعلام می‌کنند بروید وام بگیرید، درحالیکه منابع مالی آن پیش‌بینی نشده!

وی در ادامه برای نمونه به موضوع وام‌های بازنشستگان اشاره کرد و گفت: مدتهاست که به ما بازنشستگان تامین اجتماعی وام‌های سه میلیون تومانی می‌پردازند؛ یک‌باره چند روز پیش از این، اعلام کردند وام‌های چهار میلیون تومانی به پنج میلیون تومان تبدیل شده؛ باید پرسید آخر شما چه زمان به ما وام ۴ میلیون تومانی داده‌اید که حالا بخواهید آن را به ۵ میلیون تبدیل کنید؟! اعلام می‌کنند بازنشستگان برای گرفتن وام مراجعه کنند؛ حساب کنید در همین شهر تهران ۵۲۷ هزار نفر بازنشسته داریم؛ اینها به کانون بازنشستگان مراجعه می‌کنند و می‌گویند مدیرعامل اعلام کرده که باید به ما ۵ میلیون تومان وام بپردازید! هرچه به آنها می‌گوییم اینها هنوز در حد حرف و وعده است، از آنجا که در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بروید بگیرید، اثر نمی‌کند.

دهقانی‌کیا با تاکید بر اینکه باید مقامات و مسئولان تامین اجتماعی در وعده‌هایی که در مصاحبه‌ها می‌دهند، دقت کافی کنند؛ افزود: کافی نیست که فقط بگویند وام ۵ میلیون تومانی می‌دهیم؛ باید منابع این وعده‌ها را هم ببینند بعد به بازنشستگان و خلق‌الله اعلام کنند که به بروید و دریافت کنید!

چهار ماه است که هزینه بیمه تکمیلی را به آتیه‌سازان نپرداخته‌اند

دهقانی‌کیا در ادامه به مشکلات بیمه تکمیلی می‌پردازد: چهار ماه است که هزینه بیمه تکمیلی را از مستمری بازنشستگان کسر کرده‌اند ولی به حساب بیمه «آتیه‌سازانِ حافظ» نریخته‌اند؛ حال اینکه براساس توافقِ موجود، باید حداکثر یک ماه پس از کسر مبلغ از حساب بازنشستگان، این پول به حساب بیمه‌گر (آتیه‌سازان) واریز شود. اگر این پول به موقع پرداخت نشود، وقتی بازنشستگانِ تحت پوشش به بیمارستان یا رادیولوژی مراجعه می‌کنند، به مشکل برخورد می‌کنند. حالا چون چهارماه این پول پرداخت نشده، بازنشستگان دچار مشکل شده‌اند؛ این یکی از معضلات اصلی‌ست چراکه خدمات بیمه تکمیلی برای یک بازنشسته بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در مورد این مشکل یک نامه به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشته‌ایم؛ مدیرعامل یک نامه زده به مدیر مالی، مدیر مالی نامه زده به معاونت فرهنگی و این سیکل همچنان ادامه پیدا کرده‌است و هنوز به نتیجه روشنی نرسیده‌ایم. این بوروکراسی دنباله‌دار برای خودش همینطور پیش می‌رود غافل از اینکه بازنشسته‌ای که به بیمارستان مراجعه می‌کند، مشکل دارد؛ نمی‌تواند «از جیب» هزینه‌ی خدمات درمانی را پرداخت کند آن هم در شرایطی که هر ماه، هزینه بیمه تکمیلی از مستمریِ ناچیزش کسر می‌شود.

تامین اجتماعی ماهی دو هزار میلیارد تومان از جیب بازنشستگان به میهمانان ناخوانده خدمات می‌دهد

این فعال صنفی بازنشستگان در ادامه گفتگو به میهمانان ناخوانده‌ تامین اجتماعی اشاره می‌کند: همین الان سه میلیون و چهارصد هزار نفر میهمان ناخوانده سر سفره‌ی سازمان تامین اجتماعی نشسته‌اند. سازمان تامین اجتماعی هم دست در جیب بازنشستگان می‌کند و ماهی دو هزار میلیارد تومان و به اینها خدمات می‌دهد؛ در صورتی‌که وظیفه‌ی دولت است که به این افراد خدمات بدهد.

منظور دهقانی‌کیا از میهمانان ناخوانده اقشاری‌ست که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، ازجمله قالیبافان و رانندگان؛ کسانی که کارفرمای مشخصی ندارند و دولت نیز سهم موظف خود از حق بیمه‌شان را نمی‌پردازد؛ در واقع دولت تعهد کرده ۲۳ درصد سهم کارفرما را بپردازد ولی این مبلغ را نمی‌پردازد.

او در ادامه به معافیت‌های بیمه‌ای کارفرمایان نیز اشاره می‌کند: دولت هرگز در ازای معافیت‌های بیمه‌ای کارفرمایان به سازمان مبلغی پرداخت نکرده؛ تا سال نود و پنج، دولت ۱۴۱ هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکار است؛ در سال ۹۶، ۱۸ هزار میلیارد تومانِ دیگر  به این بدهیِ انباشته افزوده شده‌است. تاکنون چیزی حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان سازمان به جای دولت به اقشار مختلف، خدمات بیمه‌ای رائه داده‌است.

اصل ۲۹ قانون اساسی کجا رفت؟!

دهقانی‌کیا در ادامه به اصل ۲۹ قانون اساسی اشاره می‌کند: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی، دولت موظف است به «آحاد مردم» خدمات بازنشستگی، از کارافتادگی و … ارائه کند؛ این اصل کجا شد؟ چرا اثری از اجرایش نمی‌بینیم؟ ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به آحاد ملت، وظیفه دولت است نه سازمان تامین اجتماعی که ۶۰ درصد بیمه‌شدگان آن، حداقل‌بگیر هستند. این حداقل‌بگیران به نان شب‌شان محتاجند، حالا شما مهمانِ ناخوانده آورده‌اید و از جیب این فرودستان، به آنها خدمات درمانی ارائه می‌دهید؛ آیا این درست و عادلانه است؟!

دهقانی‌کیا ادامه می‌دهد: حالا هم دولت دنبال این است که از سودِ بدهی انباشته‌ی خود طفره برود؛ ادعا می‌کند بهره‌های نجومی حساب کرده‌اید؛ ما بازنشستگان خطاب به دولت می‌گوییم ما را به خیر شما امیدی نیست، شر مرسانید! مهمانانت را بردارد و برو و بگذار این سازمان اندکی خاطرش آسوده بماند.

وی تاکید کرد: اصل مطلب را نباید از یاد برد؛ این «مدیریتِ دولتی» است که برای سازمان تامین اجتماعی مشکل‌ساز شده است؛ اگر این روند اصلاح نشود، بحران عمیق‌تر خواهد شد؛ حتی ممکن است به جایی برسیم که نگران دریافت مستمری‌های خود بشویم؛ این‌طور که دولت پیش می‌رود، به نظر می‌رسد قصد دارد تتمه سرمایه‌های کارگران و بازنشستگان را جاروب کند و با خود ببرد! این نگرانی‌ها وجود دارد و کاملاً هم بجاست.

سرمایه‌های تامین اجتماعی «بین‌النسلی» است؛ دولت حقِ دست‌درازی ندارد

دهقانی‌کیا افزود: دولت اعلام کرده قرار است تا پایان سال جاری، ۶۰ تا از واحدهای شستا را بفروشد؛ سوال ما بازنشستگان این است که قرار است با پولِ این فروش چه کار کنند؟ حقوق‌ها و مستمری‌های ما بازنشستگان را بپردازند یا وام‌های بانک رفاه را تسویه کنند؟! مگر سرمایه‌های تامین اجتماعی «بین‌النسلی» نیست؟

وی تاکید می‌کند: این سرمایه‌ها هیچ دخلی به این دوره تاریخی یا به این دولتِ خاص ندارد و کسی حق ندارد این سرمایه‌ها را بفروشد تا مشکلات مقطعی را حل کند. حفظ این سرمایه‌ها، وظیفه ی دولت‌هاست؛ لذا نمی‌توانند به این اموالِ بین‌النسلی به همین راحتی‌ها دست‌اندازی کنند.

منبع : https://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار