ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

راهکارهای رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی:

0

بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمام امور مربوط به رفع سوء‌اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها امکان‌پذیر است.

بانک مرکزی ۶ روش رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی را اعلام کرد.

بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمام امور مربوط به رفع سوء‌اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و به روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

۱- تأمین موجودی: مشتری مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واریز کرده و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به ذینفع، نسبت به رفع سوء‌اثر از سابقه چک برگشتی مشتری اقدام می‌کند.

۲- ارایه لاشه چک برگشتی: مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک ارایه و بانک در قبال آن به وی رسید تحویل می‌نماید.

۳- ارایه رضایتنامه محضری ذینفع چک به بانک: درصورت عدم امکان ارایه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقودشدن، به سرقت‌رفتن و سوختن، ذینفع چک (شخصی که گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است.)

می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایتنامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند. چنانچه ذینفع چک شخص حقوقی دولتی یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می‌تواند با ارایه نامه رسمی، رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایتنامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

۴- واریز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاری و مسدودکردن آن به مدت ۲۴ماه: چنانچه ارایه لاشه چک و رضایتنامه محضری ذینفع به بانک امکان‌پذیر نباشد، مشروط به آن‌که سپرده قرض‌الحسنه جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و از جانب مراجع قضائی مسدود نشده باشد، مشتری می‌تواند با واریز معادل کسری موجودی به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدودشدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی ذیربط تا زمان تعیین تکلیف قطعی چک برگشتی و حداکثر به مدت ۲۴ماه به شعبه افتتاح‌کننده ارایه کند، در این شرایط شعبه افتتاح‌کننده موظف است ظرف ۵روز کاری، طی نامه‌ای، تأمین وجه چک را به اطلاع شخصی که گواهینامه عدم پرداخت به نام وی صادر شده است، برای مراجعه به بانک و دریافت وجه چک برساند.

۵- ارایه حکم قضائی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی

۶- ارایه نامه از مرجع ثبتی ذیصالح موضوع ماده «۳۸۱» آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مبنی بر اجرای چک (با ذکر مشخصات اصلی چک) و لزوم رفع سوءاثر از آن.

توضیح ۱: درصورتی که مشتری ظرف مدت ۱۰روز کاری پس از برگشت چک، اقدام به تأمین کسری موجودی سپرده قرض‌الحسنه جاری، ارایه لاشه چک یا رضایتنامه محضری ذینفع چک به بانک و… نکند، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهینامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.

تبصره ۲: بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارایه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی وی با درج تاریخ برگشت چک کند.

منبع : http://www.maliedari.com/index.php

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار