ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کارگر به خاطر برخی خلأهای قانونی حمایت نمی‌شود:

0
متاسفانه به خاطر وجود برخی خلاءهای قانونی شاهدیم که بسیاری از کارگران با سابقه های طولانی مدت از کار خود بیکار می‌شوند بدون اینکه تحت پوشش ارگان نظارتی و یا حمایتی خاصی واقع شوند و این در حالی است که وجود امنیت شغلی از حداقلی ترین حقوق کارگران به حساب می‌آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کار ایرانی، کارگران یکی از آسیب پذیر ترین اقشار جامعه هستند که متاسفانه به خاطر عدم اجرای صحیح قانون و برخی بی تدبیری‌ها کارفرمایان بر سر کوچک ترین مسائلی کارگران را از کار خود بیکار کرده و فرد دیگری را جایگزین وی می‌کنند.

عدم وجود امنیت شغلی در کشور باعث شده تا عده‌ای خود‌آگاه و یا ناخودآگاه کارگران را به استثمار خود درآورند و کارگران نیز مجبورند به هر شرایطی برای حفظ شغل خود تن در دهند.

در بسیاری از کارخانجاتی که در این مدت کم شاهد تعطیلی‌های آنان نبودیم، بودند کارگرانی که بیش از ۱۵ سال در چنین کارخانجاتی سابقه داشتند اما به خاطر خلاء قانونی موجود این کارگران پس از ۱۰، ۱۵ و یا حتی ۲۰ سال کار در کارخانه از کار خود بیکار می‌شوند و  برای کسب درآمد و تامین هزینه معیشت خانوار خود مجبورند تن به هر کاری با حداقلی ترین شرایط و کمترین میزان حقوق بدهند.

حفظ آمار اشتغال موجود و جلوگیری از اشتغال منفی حداقل کاری است که دولت باید در زمینه اشتغال و حل بحران بیکاری انجام دهد اما متاسفانه در این چند سال اخیر عملکرد دولت  نه تنها در زمینه ایجاد اشتغال و اشتغالزایی اصلا مناسب نبوده بلکه حتی در زمینه حفظ اشتغال‌های موجود نیز نتوانسته عملکرد خوبی از خود بر جای گذارد و هر روز شاهد افزوده شدن تعداد بیکاران در کشور هستیم.

افراد شاغلی که بعد از مدتی از کار خود بیکار می‌شوند بسیار آسیب پذیر تر از بیکارانی هستند که هنوز شغلی برای خود پیدا نکرده اند اگر چه در حالت کلی بیش  از ۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی که در جامعه شاهد آن هستیم نتیجه همین بیکاری است که روز به روز بر آمار آن افزوده می‌شود و با حل معضل بیکاری میتوان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه  جلوگیری کرد.

شاید اگر مسئولین کمی بیشتر به فکر قشر کارگر و ضعیف جامعه باشند و حل معضلات کارگران جزء دغدغه‌های اصلی آن‌ها قرار داشته و همچنین بجای صدور مجوزهای واردات چندصد کانتینری کالاهایی که مشابه آن‌ها در کشور وجود دارد آمار این بیکاری‌ها به صورت قابل توجهی در کشور ما کاهش پیدا کند.

استثمار برخی کارگران با قراردادهای سفید امضا

سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیکاری کارگران با سابقه بالا اظهار داشت: بخشی ازعلت این معضل و آسیب مربوط به پایه و زیرساخت‌‌ها است، به گونه ای که وقتی کارگر و یا حتی کارمندی را به کارگیری میکنند با حساب و کتاب‌های از قبل محاسبه شده نیست و اگر وقتی کارگری را به کارگیری میکنند از همان ابتدا تضمین و آینده شغلی او مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت در رابطه با بحث حمایت از تولید، فضای تضمین و امنیت شغلی کارگران را بوجود بیاورد، افزود: تزریق تسهیلات مالی برای واحدهای تولیدی یکی از راهکارهایی است که بخش خصوصی بتواند روی پای خود بایستد و در نگهداری و پرداخت حقوق کارگران خود با مشکلی مواجه نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با عنوان اینکه تجدید نظری در قانون با هدف بالابردن تضمین شغلی کارگران مخصوصا کارگران با سابقه بالا باید صورت بگیرد، افزود: دولت و یا مجلس باید لایحه و طرحی را در راستای افزایش تضمین شغلی کارگران به تصویب و اجرا برسانند طوری که وقتی کارگری چندین سال در یک مجموعه ای مشغول به فعالیت هست و بر اساس در آمد خود از آن مجموعه برای زندگی خود برنامه ریزی کرده است نباید با به وجود آمدن مشکلی برای آن مجموعه زندگی کارگران مشغول به فعالیت در آن بخش به خطر بیفتد.

وی در پایان با توجه به اینکه به کارگیری کارگران با حداقلی ترین حقوق ها و یا قرار دادهای سفید امضای کارگران نوعی استثمار کارگران به حساب می‌آید خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی از واحدهای تولیدی ما کارفرمایان برای اینکه بتوانند حداقل حقوق را به کارگران خود بدهند و از طرفی دیگر هیچ ضمانت شغلی را برای آنها ایجاد نکنند و بتوانند به راحتی در منافع خودشان قطع قرار داد بکنند از قرار داد‌های سفید امضا در راستای منافع خوشان استفاده می کنند که در چنین مواردی مجموعه‌های نظارتی علی الخصوص وزارت کار باید وارد عمل شده و از استثمار کارگران به این نحو جلوگیری کنند.

خلاء قانونی روز به روز بر تعداد بیکاران می‌افزاید

محمد وحدتی هلان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به بیکاری کارگران با سابقه های زیاد  در کارخانه هایی که تعطیل می‌شوند اظهار داشت: عدم وجود زمینه کاری و مشکلات عدیده‌ای که در تعطیلی کارخانجات نقش دارند از اصلی ترین عوامل بیکاری کارگران با سابقه های بالا در کارخانجات می‌باشد.

وی با بیان خلاء قانونی موجود در بخش حمایت از کارگر عنوان کرد: برخی واحدهای تولیدی هستند که برای عدم پرداخت حق و حقوق کارگر بصورت کامل و قانونی کارگرهای جدیدی را جایگزین کارگرهای قدیمی تر و با سابقه خود می‌کند که متاسفانه در برخورد با این موضوع با خلاء قانونی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: تعطیلی‌های بسیار زیادی که در این چند وقته گذشته شاهد آن بودیم از جمله مواردی هستند که در برخورد با تعطیلی چنین کارخانجاتی و بیکاری کارگران آن با خلاءهای قانونی مواجه هستیم چرا که وقتی کارگری در مجموعه مشغول به کار است و آن مجموعه به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی به تعطیلی کشیده می‌شود کارگر آن کارخانه باید تا پیدا کردن شغلی جدید و تضمین شده از سوی ارگان‌های دولتی مورد حمایت واقع شود.

منبع : http://www.dana.ir/news/1145208.html

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار