ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مالیات و رکود:

0
چند روزی است خبر سرکشی به تراکنش‌های بانکی فعالان اقتصادی، در رسانه‌های مختلف مشاهده می‌شود که با واکنش‌هایی از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی همراه شده است. در ابتدای امر باید تاکید کرد که سرکشی به حساب‌های بانکی حق دولت است و این اختیار را دارد که در هر بخشی بتواند برای دریافت مالیات به حساب همه افراد سرکشی کرده و حق بیت‌المال را بگیرد.

اما موضوعی که اخیرا با واکنش فعالان اقتصادی مواجه شده این است که دولت اکنون مالیات متمم دریافت می‌کند و همین امر موجب می‌شود فعالان به سمت حساب‌سازی حرکت کنند و از حساب دیگر افراد برای سندسازی بهره ببرند تا دولت به‌حق خود نرسد و مالیاتی از آنها دریافت نکند.

به نظر می‌رسد شیوه نظارت دولت برای دریافت مالیات، کمی نامناسب است و باید به جای حساب فعالان اقتصادی، حساب همه افراد بررسی شود. این در حالی است که برخی سودجویان که اصلا فعالیت تولیدی ندارند و تنها به دلالی مشغول هستند، درآمدهای گزافی دارند که هیچ مالیاتی نمی‌پردازند. دولت در این بخش باید نظارت خود را عمیق‌تر کند و از کسانی که فرار مالیاتی دارند، مالیات دریافت کند نه این‌که از بنگاه‌های اقتصادی که یک‌بار مالیات پرداخت کردند، دوباره مالیات دریافت کند.

دولت خود واقف به شرایط رکودی در طی سال‌های گذشته است. از این‌رو نرخ سود بانکی و ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی را کاهش داد که هزینه دریافت تسهیلات و همچنین نرخ آن کاهش بیابد اما با تشدید فشار برای دریافت مالیات از سوی دیگر، باعث بی‌اثر شدن این کاهش نرخ سود تسهیلات شد. از اواخر سال ۹۰ تاکنون کشور در شرایط رکودی قرار گرفت و اقدامات دولت‌های اخیر در این زمینه هنوز نتوانسته به‌طور واقعی اقتصاد را از این وضعیت خلاص کند.

برخی فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند مالیات از کل درآمد آنها دریافت شده در حالی که درآمد به منزله سود نیست و باید این رقم از هزینه‌های بنگاه اقتصادی کاسته شده و بعد از مبلغ باقیمانده مالیات دریافت می‌شد. یکی از اقداماتی که منجر به فرار مالیاتی می‌شود، این‌گونه برخوردها با بنگاه‌های اقتصادی است که اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال کردند اما دولت مالیات آنها را علی الراس دریافت کرده و هر فصل مالیات متمم می‌گیرد که این روش باعث خواهد شد فرار مالیاتی در کشور بیشتر شود.

دکتر بیژن عبدی

اقتصاددان

منبع : http://jamejamonline.ir/online/3050917942164369592

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار