ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دولت نیازهای سالمندان را شناسایی کند:

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

دولت نیازهای سالمندان را شناسایی کند.

یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت تکریم از سالمندان تاکید کرد و گفت: وقتی صحبت از تکریم سالمندان به میان می‌آید منظور تکریم لفظی و ظاهری نیست بلکه باید درعمل به سالمندان رسیدگی و توجه شود و به تکریم از آنها عمق بخشید.

سید عبدالمجید بحرینیان در گفت وگو با ایسنا،  با بیان اینکه همپای ارتقای بهداشت عمومی در جهان، امید به زندگی و طول عمر افراد افزایش یافته است اظهار کرد: این امر سبب شده است در جهان و به تبع آن در ایران سالمندان بیشتری داشته باشیم به گونه ای که جمعیت سالمندی بحران هایی را در برخی کشورها رقم زده است.

وی افزود: البته در این میان کشورهای مترقی و پیشرفته از قبل خود را برای مواجهه با سالمندی جمعیت آماده کرده بودند و کمتر دچار مشکل شدند.

این روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالمندی دوره ای است که فرد در آن با توجه به افزایش سن با فقدان های بسیاری روبرو می‌شود گفت: شغل تنها وسیله و ابزار اقتصادی نیست  بلکه ابزاری برای حرمت داشتن ، تکریم شدن و معناجویی در جامعه است  و انسان از طریق شغلی که دارد مورد احترام قرار می‌گیرد و احساس مفید بودن و ارزشمندی می کند.

بحرینیان ادامه داد: حال با بازنشسته شدن فرد ممکن است این ارزش ها را از دست بدهد، سلامتی اش دچار نقصان شود و خلق و خویش بواسطه افزایش سن تغییر کند. در مجموع فرد انرژی و نیروی سابق را ندارد و لذت های دوران جوانی‌اش را از دست می دهد.

وی با اشاره به احتمال تنها شدن برخی سالمندان در دوره کهنسالی اظهار کرد: وظیفه دولتمردان و نهادهای برنامه ریز کشور این است که نیازهای سالمندان را شناسایی کنند و با کسب آمار دقیق از وضعیت سالمندان راهکارها و برنامه‌های منسجم و مشخصی برای پاسخگویی به نیازهای سالمندان داشته باشند.

این روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تا کنون برنامه منظمی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم و جا دارد تمام تلاش خود را بکار ببندیم تا این نیازها را مرتفع کنیم.

بحرینیان همچنین بر ضرورت تکریم از سالمندان تاکید کرد و گفت: وقتی صحبت از تکریم سالمندان به میان می‌آید منظور تکریم لفظی نیست بلکه باید درعمل به سالمندان رسیدگی و توجه شود. برای این امر تجربیات جهان پیش روی ماست.

وی تاکید کرد: نیازهای سالمندان باید در برنامه‌های کلان جا داشته باشند، البته باید مسائل اقتصادی کشور را در همه تصمیمات و انتظارات مدنظر قرار داد و واقع نگرانه به آن نگریست.

این روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شادی و نشاط در میان سالمندان گفت: احساس شادی و نشاط واقعی زمانی به وجود می‌آید که فرد از زندگی اش رضایت نسبی داشته باشد. ما باید از تجارب سالمندان استفاده کنیم، آنها منبع غنی تجربه و عاطفه هستند و باید از طریق آنها سنت و فرهنگ گذشته را احیا کرد.

بحرینیان ادامه داد: زمانی بود که پدرها و مادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها جایگاه والایی داشتند که این امر در حال کمرنگ شدن است، ما باید علقه‌هایی که ما را به سالمندان وصل می‌کند را حفظ کنیم و به دنبال این نباشیم که فورا بزرگترهای خود را به خانه سالمندان بسپاریم.

وی با تاکید بر اینکه البته وجود خانه‌های سالمندان در شرایط خاص و ویژه که  فرد سالمند نیازمند مراقبت دائمی به علت برخی بیماری هاست ضروری است گفت: اما نباید تا مشکلی پیش آمد والدین خود را به خانه سالمندان بسپاریم، این یک الگوی غیراخلاقی و غیرانسانی است و باید تا جایی که می توانیم بزرگترها را در کنار خود نگه داریم.

این روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: البته دولت نیز باید امکانات بیشتری فراهم کند و برنامه ها و امتیازات خوبی برای سالمندان در نظر بگیرد تا به حفظ روحیه و نشاط آنها کمک کند. ما باید بتوانیم از وجود سالمندان در کنار خود استفاده کنیم. در اسلام نیز بر این امر مهم تاکید و بر تکریم والدین توسط فرزندان توصیه شده است.

منبع : http://isna.ir/news/95071207499

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار