ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کندل candleچیست؟

0
آقای اقتصاد : کلمه کندل Candleدر زبان انگلیسی به معنی شمع است. در بازارهای مالی نیز کندل‌ یکی از انواع نمودارها است که از آن برای نمایش قیمت در بازه‌های زمانی خاص استفاده می‌شود. به دلیل شباهت این نمودارها به شکل شمع، نام آن را کندل گذاشته‌اند.
کندل candleچیست؟
کلمه کندل Candleدر زبان انگلیسی به معنی شمع است. در بازارهای مالی نیز کندل‌ یکی از انواع نمودارها است که از آن برای نمایش قیمت در بازه‌های زمانی خاص استفاده می‌شود. به دلیل شباهت این نمودارها به شکل شمع، نام آن را کندل گذاشته‌اند.

پایه و اساس کندل‌ها
هر کندل از دو بخش کلی بخش میانی (بدنی کندل) و بخش انتهایی (میله کندل) تشکیل شده است که چهار پارامتر اصلی(قیمت آغازین، قیمت پایانی، کمترین قیمت و بیشترین قیمت) را در یک بازه زمانی خاص به ما نمایش می‌دهند.

بخش میانی کندل
همان‌طور که توضیح دادیم هر کندل نشان دهنده پارامترهای قیمتی در بازه زمانی خاص است. بخش میانی یا بدنه یک کندل، به ما پارامترهای قیمت آغازین (قیمت باز شدن) و قیمت پایانی (قیمت بسته شدن) را نمایش می‌دهند.

بخش انتهایی کندل
بخش انتهایی کندل که با نام دیگر میله یا سایه (shadow) شناخته می‌شود نیز دو پارامتر بالاترین قیمت (بیشترین قیمت) و پایین‌ترین قیمت (کمترین قیمت) را به ما نشان می‌دهند.

تقسیم‌بندی رنگی کندل‌ها
کندل‌ها از لحاظ رنگ به دو بخش صعودی و نزولی تقسمی‌بندی می‌شوند.
به‌صورت عمومی کندل‌های صعودی به رنگ سبز و کندل‌های نزولی به رنگ قرمز نمایش داده می‌شوند. یعنی اگر کندلی سبز بود، نشان از افزایش قیمت در آن بازه زمانی را دارد و اگر رنگ کندل قرمز بود به معنای کاهش و نزول قیمت در همان بازه زمانی است. این نکته را هم در نظر بگیرید که در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف ممکن است که این رنگ‌ها متفاوت باشد، اما این باعث نمی‌شود که از لحاظ رفتاری خاصیت آن‌ها تغییر بکند.

خواندن کندل‌ها
اگر قیمت‌ها نزولی باشد (کندل نزولی)، قیمت آغازین در بالای بدنه کندل نمایش داده می‌شود و قیمت پایانی نیز پایین‌تر از قیمت آغازین و در قسمت انتهای پایین بدنه کندل نمایش داده می‌شود. به طبع اگر کندل صعودی باشد این قضیه معکوس می‌شود. یعنی قیمت آغازین در کندل‌های صعودی، در پایین بدنه کندل نمایش داده می‌شوند و قیمت پایانی نیز به دلیل صعود قیمت، در بالای بدنه کندل نمایش داده می‌شود.
در بخش انتهایی کندل‌ها نیز همین رابطه برقرار است. در کندل‌های صعودی  و نزولی انتهای میله (سایه) بالایی نشان‌دهنده بالاترین قیمت و پایین‌ترین قسمت میله (سایه) نیز نشان‌دهنده کمترین قیمت در یک بازه زمانی است.

انواع کندل‌ها
یک کندل متناسب با قیمت‌‌های باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. مثلا بدنه کندل بلند و میله‌ها کوتاه شوند یا کندل بدون میله باشد و یا این که بدنه کندل کوتاه و میله‌ها بلند باشد. بر همین اساس اشکال مختلفی از کندل‌ها شکل گرفته و پایه و اساس تحلیل تکنیکال کندل استیک (candlestick) نیز از همین‌جا شکل می‌گیرد که بر اساس شکل کندل‌ها و روانشناسی رفتار معامله‌گران در آن بازه زمانی، سعی در پیشبینی حرکات بعدی قیمت را در نمودار دارند.

زمان‌بندی کندل‌ها
در ابتدا توضیح دادیم که هر کندل اطلاعات قیمتی را در یک بازه زمانی خاص به ما نشان می‌دهد. ابتدای این بازه زمانی تعیین کننده پارامتر قیمت ابتدایی و انتهای این بازه زمانی نیز تعیین کننده پارامتر قیمت پایانی کندل است که هر کندل می‌تواند به بازه‌های زمانی کوچکتری هم تقسیم شود.

به‌طور مثال
اگر اطلاعات قیمتی مربوط به یک روز معاملاتی را ثبت کنیم، درواقع کندل تایم روزانه را ثبت کرده‌ایم که این کندل خودش از ۸ عدد کندل چهارساعته و یا ۲۴ کندل یک‌ساعته تشکیل شده است. این کندل‌ها را می‌توانید با توجه به حجم بازار تا دقت یک دقیقه در بازارهای مختلف مشاهده کنید. پس وقتی یک کندل یک دقیقه را می‌بینید، درواقع اطلاعات قیمتی آغازین، پایانی، بیشترین و کمترین قیمت را در طول زمان یک دقیقه مشاهده می‌کنید.

فرشاد سیفى
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آقای اقتصاد
http://www.mreconomy.ir/article/1219

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار