ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سامانه کدال چیست و چه کاربردی دارد؟

2

کلمه کدال codal مخفف لغات انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران می باشد

سایت کدال به آدرس codal.ir تحت نظارت سازمان بورس میباشد و به سامانه کدال بورس شناخته می شود و بر اساس ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۶ فعالیت خود را به طور رسمی شروع کرد.

نحوه بارگزاری اطلاعات شرکت ها در کدال بورس:

  1. در ابتدا آماده‌ کردن گزارشات و سپس ثبت آنها به‌وسیله ناشران
  2. دریافت و پذیرش گزارش‌ها به وسیله سامانه کدال
  3. ذخیره و بازیابی گزارش‌هایی که دریافت شده
  4. تجزیه تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها به وسیله کارشناسان سازمان
  5. در مرحله آخر انتشار اطلاعات به مردم

اگر به تازگی وارد بورس شده اید حتما بخوانید: برای حضور پایدار در بازار سرمایه چه باید کرد

به چه کسانی ناشران کدال میگویند؟

همه شرکت های به ثبت رسیده در سازمان بورس٬ شرکت هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده اند و شرکت های زیرمجموعه آنها ملزم به ارائه گزارشات به سایت کدال می باشند حتی درصورتی که شرکت های زیرمجموعه خود در سازمان بورس ثبت نگردیده باشد.

کدال برای سهامداران و سرمایه گذاران چه کاربردی دارد

سامانه کدال چیست و چه کاربردی دارد؟

سایت کدال به چه دردی میخورد؟؟ افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار های مالی مانند بورس را دارند برای تصمیم گیری و سرمایه گذاری٬ به اطلاعات مهم و معتبر شرکت ها از نظر مالی، تصمیمات مدیریتی و وضعیت شرکت نیاز دارند.

سایت کدال هم به منظور دسترسی آسان افرادی که قصد سرمایه گذاری یا تحلیل یک سهم را دارند تعبیه شده و این اطلاعات دقیق و تحت نظارت سازمان بورس می باشد.

به منظور دسترسی به اطلاعات دقیق و مورد نیاز در رابطه با یک شرکت برای تحلیل و بررسی خرید سهام آن شرکت باید از سایت کدال استفاده نمایید.

به علاوه اطلاعیه های دعوت نامه ها٬ تقسیم سود سهام٬ دستور کار مجامع و….. در کدال منتشر میگردد که برای سهام داران بسیار اهمیت دارد.

»»»اگر قصد دارید وارد بورس شوید چگونگی شروع سرمایه گذاری در بورس را حتما مطالعه نمایید.

بررسی رایج‌ترین گزارش‌ها در سامانه کدال:

هر روزه تعداد زیادی اطلاعات در سامانه کدال منتشر میشود که هر کدام کاربردهای ویژه و خاصی دارند در این متن به معرفی اولیه آن‌ها میپردازیم:

-فرایند انجام افزایش سرمایه:

یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها که همیشه سرمایه‌گذاران به آن توجه ویژه دارند و منتظر آن هستند گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها می باشد. به منظور برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها باید چندین گزارش ارائه کنند که همه آن‌ها درسایت کدال در اختیار عموم قرار میگیرد.

در ابتدا گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در گزارشی تحت عنوان “پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه” منتشر خواهد شد.

سپس این گزارش برای بازرس قانونی و حسابرس ارسال می‌شود و بعد از تائید توسط بازرس قانونی و حسابرس، گزارشی تحت عنوان “اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه” در کدال منتشر میشود و گزارش ذکر شده برای سازمان بورس ارسال می‌شود.

نظر سازمان بورس در گزارشی با عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در کدال منتشر میشود و بعد از طی همه مراحل شرکت موظف است طی ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار نماید.

بیشتر بخوانید: انواع روش های افزایش سرمایه به صورت جامع

-صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره:

بر اساس الزامات سازمان بورس اوراق بهادار به منظور کسب اطلاعات شفاف و به موقع فعالیت‌ها، شرکت‌های بورسی باید صورت‌های مالی خود را همراه با جزییات اطلاعات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر کنند.

بر این اساس گزارشی تحت عنوان صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳-۶-۹ ماهه را از شرکت‌ها مشاهده میکنیم.
به علاوه صورت‌های مالی ۱۲ماهه هم گزارش سال مالی شرکت را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

-گزارش‌های ماهیانه:

سامانه کدال چیست و چه کاربردی دارد؟

گزارش‌های ماهیانه از فروش شرکت ها از دیگر اطلاعات مهمی می باشد که از سال ۹۵ برای همه شرکت‌ها توسط سازمان بورس الزامی شد. در گزارش ماهیانه شرکت‌ها میزان فروش و یا میزان ارائه خدمات انجام شده خود را در مدت یک ماه گذشته به همراه حجم و نرخ فروش و در آخر ارزش ریالی فروش کل، ارائه خواهند کرد تا میزان شفافیت اطلاعاتی از طرف شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کند.

-گزارش اطلاعات بااهمیت گروه الف:

از بهمن سال ۹۶ سازمان بورس مصوب کرد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و تاثیرگذار بر سود هر سهم خود را در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر کنند و در آن گزارش تغییرات سود هر سهم را گزارش نمایند.

-گزارش اطلاعات بااهمیت گروه ب:

اطلاعات با اهمیت دیگری که بطور مستقیم باعث تغییر سود هر سهم نمی‌گردد اما جزو اطلاعاتی میباشد که سهامداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب منتشر میشود.

-گزارش فعالیت هیئت مدیره:

زمانی که شرکت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر می‌نمایند به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی مجبور هستند تا گزارش های حسابرسی شده آن را در سامانه کدال منتشر نمایند.

بعد از انتشار این گزارشها، اعضای هیئت‌مدیره شرکت با توجه به رویدادهای سال گذشته و وضعیت آینده گزارش‌های مهمی از وضعیت و جایگاه شرکت در زمان درحال حاضر و آینده شرکت منتشر می‌نمایند

همه این اطلاعات در قالب گزارش فعالیت هیئت‌مدیره در سامانه کدال منتشر خواهد شد و سهامداران و تحلیلگران هم از این راه اطلاعات مهمی را به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای ورود به بورس

-گزارش تفسیری مدیریت:

در حال حاضر تمامی انتظارات مدیریت در گزارشی تحت عنوان گزارش تفسیری مدیریت و در دو قالب تحت وب و فایل متنی PDF منتشر خواهد شد و انتظارات مدیریت از فروش به طور خاص فروش مقداری محصولات منتشر می‌شود. توجه فرمایید که عموماً این گزارش به همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر خواهد شد.

-یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی:

بر اساس قانون سازمان بورس، همه شرکت‌های بورسی وظیفه دارند تا برای گزارش‌های ۶-۱۲ ماهه خود گزارش حسابرسی شده شرکت را منتشر نمایند.

وتوجه فرمایید که همه شرکت‌های بورسی دارای حسابرس داخلی می باشند و گزارش ذکر شده به وسیله حسابرس مستقل خارج از شرکت که مورد تائید سازمان بورس میباشد تهیه خواهد شد.

گزارش حسابرس مستقل در گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی ۶یا ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳XX/XX/XX منتشر خواهد شد.

منبع : https://ihadaf.com

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۲ دیدگاه

  1. کدال سرواژه انگلیسی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران[۱] اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان[۲] راه‌اندازی شده‌است.

    خاست‌گاه قانونی

    طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱ آذر ۱۳۸۴) سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شد. بر اساس ماده ۷ این قانون، اتخاذ تدابیر لازم برای پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات مهم توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده هیئت مدیره این سازمان است. در همین راستا و به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.
    بهینه‌گزینی (Benchmarking)

    در این راستا، مطالعات لازم در سامانه‌های دیگر کشورها مانند آمریکا، مالزی و… انجام شد. سرانجام، سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران برای الکترونیکی کردن فرایند جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات همه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان و دیگر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند به وجود آمد.
    مراحل راه‌اندازی

    پس از طراحی سامانهٔ کدال و انجام آزمایش‌های لازم در داخل سازمان، اولین جلسه کارگاه آموزشی این سامانه در ابتدای آبان ۱۳۸۶ با حضور مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.
    کار با سامانه کدال ابتدا با ۱۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس آغاز شد.
    متعاقباً آموزش دیگر شرکت‌ها به تدریج انجام شد و تعدادی از شرکت‌ها به طور داوطلبانه به ارسال اطلاعات در این سامانه اقدام کردند؛ به گونه‌ای که تا ابتدای مهر ۱۳۸۷ حدود ۲۴۰ اطلاعیه از طریق این سامانه به بازار منعکس شد.
    ارسال اطلاعات از طریق این سامانه از ابتدای مهر ۱۳۸۷ برای شرکت‌های بازار اول بورس اوراق بهادار تهران الزامی شد؛ و هم‌زمان، آموزش دیگر شرکتها نیز ادامه یافت.
    با توجه به اتمام آموزش همه شرکت‌ها تا پایان آذر ۱۳۸۷، دیگر شرکت‌ها نیز اقدام به ارسال اطلاعات از طریق این سامانه کردند؛ به گونه‌ای که علاوه بر ارسال اطلاعات توسط شرکت‌های بازار اول، تا پایان سال ۱۳۸۷ بیش از ۹۰ شرکت بازار دوم نیز به طور اختیاری اطلاعات خود را از طریق این سامانه فرستادند.
    از ابتدای سال ۱۳۸۸ ارسال اطلاعات همه شرکت‌ها از طریق این سامانه الزامی شد.
    در فاز بعدی پروژه، فراهم کردن امکان ارسال الکترونیکی اطلاعات توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت. پس از پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و فرم‌های مورد نیاز و برگزاری جلسات آموزشی برای همهٔ موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار از مهر ۱۳۸۹ اطلاعات این موسسات نیز از طریق سامانه کدال ارسال می‌شود.
    در سال ۱۳۹۰ نیز امکان تکمیل و ارسال فرم‌های موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی نیز از طریق سامانه کدال فراهم شد.
    منبع : https://fa.wikipedia.org/wiki

  2. سامانه کدال چیست و چه وظیفه ای دارد؟

    کلمه کدال مخفف لغات انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنای سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران است که این سامانه در ایران سایتی است به عنوان سایت کدال و به نشانی https://www.codal.ir که تحت نظارت سازمان بورس و طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت رسمی کرد.
    هدف از ایجاد سایت کدال:

    این سامانه به هدفه حمایت از حقوق سرمایه گذاران با جمع آوری٬ ساماندهی٬حفظ٬نگهداری و انتشار گزارشات مالی مربوط به وضعیت شرکت ها بصورت رایگان ایجاد شده است.

    تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس و زیرمجموعه های آنها موظفند تا اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و شفافیت های مالی را طبق قانون سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای این سامانه ارسال کنند تا بوسیله این سامانه به اطلاع عموم و در دسترس آنها قرار گیرد.
    ناشران کدال چه کسانی هستند؟

    تمامی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس٬شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و شرکت های زیرمجموعه آنها ملزم به ارایه گزارشات به سامانه جامع اطلاعات ناشران هستند حتی اگر شرکت های زیرمجموعه خود در سازمان بورس ثبت نشده باشند.
    کاربرد کدال برای سهامداران و سرمایه گذاران چیست؟

    طبیعتا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار های مالی مانند بورس٬ نیازمند اطلاعات مهم و معتبر شرکت ها از لحاظ مالی و تصمیمات مدیریتی و وضعیت شرکت هستند. سایت کدال برای دسترسی آسان افراد به این اطلاعات تحت نظارت سازمان بورس تعبیه شده است.

    پس برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازمان در ارتباط با یک شرکت برای تحلیل و بررسی خرید سهم آن شرکت باید از سایت کدال استفاده کنیم.همچنین اطلاعیه های تقسیم سود سهام ٬دعوت نامه ها٬ دستور کار مجامع و….. نیز در کدال منتشر می شود که برای سهام داران حایز اهمیت است.
    هدف اصلی طراحی و به‌کارگیری سامانه :

    ایجاد بستر مناسب برای دسترسی سریع سرمایه گذاران به اطلاعیه های شرکت های پذیرفته شده در بورس
    ایجاد بستری مناسب برای انتشار سریع اطلاعات شرکت
    فراهم کردن امکان نظارت مناسب و قوی بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات شرکت
    تسریع در ارائه اطلاعات و افشای آن توسط سامانه
    رعایت اصول جهانی در گزارش گیری و گزارش دهی توسط سامانه به سهام داران
    افزایش شفافیت اطلاعات به دلیل کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات
    منبع : https://karimoacademy.org

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار