ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کنترل تورم اولویت نخست اقتصادایران:

0

گزارش‌های منتشرشده تورم فروردین ماه در رسانه‌ها توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که رکورد تورم عمومی در اولین ماه سال ۱۴۰۲ به رقم بی‌سابقه ۶۸٫۷۷ درصد رسیده که نسبت به تورم سال قبل نزدیک ۵ درصد بیشتر است.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

گزارش‌های منتشرشده تورم فروردین ماه در رسانه‌ها توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که رکورد تورم عمومی در اولین ماه سال ۱۴۰۲ به رقم بی‌سابقه ۶۸٫۷۷ درصد رسیده که نسبت به تورم سال قبل نزدیک ۵ درصد بیشتر است.
به گزارش «تجارت آنلاین»، نرخ تورم فروردین ماه توسط بانک مرکزی در رسانه‌ها به صورت محدود منتشر شده که حکایت از ثبت یک رقم بی‌سابقه دارد. آمارهای تورمی در ماه‌های اخیر با تأخیر زیاد منتشر می‌شود و بانک مرکزی نیز با گذشت چهار هفته از فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به صورت محدود اقدام به انتشار نرخ تورم کرده و برخی رسانه‌ها آن را پوشش داده‌اند.

آمارهای تورم فروردین ماه سال ۱۴۰۲
بر اساس گزارش‌های محدود منتشرشده و به نقل از منابع آگاه خبری تورم ماهانه فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته رشد ۵٫۲ درصدی را تجربه کرده است. این رقم در حالیست که مرکز آمار ایران چندی پیش نرخ تورم ماهانه فروردین ماه را ۳٫۷ درصد اعلام کرده بود که با نرخ تورم بانک مرکزی فاصله معناداری دارد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اولین ماه سال ۴ درصد اعلام شد که میوه و خشکبار با ۱۵٫۳ درصد بیشترین سهم را از این تورم دارد. بخش حمل و نقل با افزایش ماهانه ۸٫۶ درصدی و کالاها و خدمات متفرقه با ۷ درصد رده‌های بعدی بیشترین نرخ تورم ماهانه را از آن خود کرده‌اند.

وضعیت تورم نقطه‌ای در کشور
تورم نقطه‌ای در کشور بر اساس آمار بانک مرکزی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. تورم نقطه‌ای میانگین رشد قیمت‌ها در یک سال را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد خانوارها در یک زمان مشخص در یک سال نسبت به مدت مشابه سال قبل چه مقدار تورم یا افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند و اینکه قدرت خرید آنها چه مقدار از بین رفته است.
بر اساس آمار، تورم نقطه‌ای فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رشد ۶۷٫۷۷ درصد داشته که از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته افزایش ۴٫۹ درصدی داشته است. بنابراین اگر بازه زمانی سه دهه اخیر یعنی از سال ۱۳۷۰ تا کنون را در نظر بگیریم این تورم بیشترین میزان است که در نوع خود قابل توجه است.
گزارش تورم سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران که بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ منتشر شده نشان می‌دهد که دست کم در یک دهه اخیر تورم اسفند سال ۱۴۰۱ با ۴۵٫۸ درصد بعد از مهر سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان تورم را به خود اختصاص داده و این در حالیست که نرخ تورم خانوارهای روستایی از مرز ۵۰ درصد نیز عبور کرده است. از طرف دیگر نگاهی به آمارهای تورم مرکز آمار ایران در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که به غیر از سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ یعنی دوره زمانی قبل از وضع تحریم‌های جدید نرخ تورم در سطوح بالای ۲۵ درصد قرار داشته است. البته نرخ تورم سال ۱۳۹۴ نیز در سطح ۱۱ درصد بوده که بعد از دو سال بعدی یعنی ۹۵ و ۹۶ کمترین میزان تورم سالانه در یک دهه اخیر به شمار می‌رود. نکته جدید مرکز آمار ایران در انتشار نرخ تورم حذف نرخ تورم نقطه‌ای از آمارهاست و اکنون فقط میانگین سالانه تورم منتشر می‌شود این در حالیست که تورم نقطه‌ای یک شاخص معتبر جهانی برای سنجش میزان افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود در حالی که تورم سالانه میانگین نرخ تورم دو سال اخیر را اندازه‌گری می‌کند که نمی‌تواند واقعیت تورم در کشور را ارائه کند.

نرخ تورم در سال ۱۴۰۲
کارشناسان مختلفی اقدام به برآورد نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ کرده که البته می‌توان گفت که همگی آنها در یک چیز مشترکند و آن هم اینکه سطح نرخ تورم بالای ۴۰ درصد خواهد بود. حتی گزارش نهادهای تخصصی و اظهارات مقامات مختلف اقتصادی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.
مرکز پژوهش‌های مجلس ماه‌ها قبل در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برآورد خود از نرخ تورم و همچنین میزان کسری بودجه را منتشر کرد. طبق داده‌های مرکز، نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به دلیل کسری بودجه بالای ۴۰ درصد خواهد بود. بر اساس این گزارش دولت در زمینه صادرات نفت، واگذاری شرکت‌های دولتی و همچنین مولدسازی دارایی‌ها دچار بیش‌برآوردی شده و امکان عدم تحقق منابع در این سه حوزه وجود دارد. به همین دلیل این نهاد تخصصی سخنان برخی مقامات مبنی بر کاهشی روند نرخ تورم در کشور را رد کرد.
حسین عبده تبریزی اقتصاددان و رئیس اسبق سازمان بورس ایران چندی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که اگر شرایط به همین گونه پیش برود نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد خواهد بود. دلیل اصلی تورم نیز از منظر بسیاری از تحلیل‌گران کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی خواهد بود. طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس میزان کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این امر خود را در تورم نشان می‌دهد. از طرف دیگر تحلیل‌گران بخش خصوصی ایران در گزارشی که از چشم‌انداز متغیرهای پولی و تورم در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده به این نتیجه رسیده‌اند که با ماندگاری شرایط موجود تورم امسال بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود که معادل دو تا سه برابر روند پنج دهه گذشته است. همچنین بر اساس این گزارش روند ماه‌های گذشته و شواهد اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با شرایط موجود شاهد رکوردهای پی در پی در تورم می باشد و چنانچه تمهیدات زیرساختی و ساختاری در اقتصاد ایران با تدبیر حاکمیت همچنان که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند اتفاق نیافتد نگرانی صاحب نظران اقتصادی در این خصوص قابل تامل خواهد بود. این شرایط در صورتی میتواند از مسیر کنونی که رکوردزنی پی در پی تورم می باشد به سمت مهار تورم و گرانی ها چرخش دهد که ساختارهای اقتصادی اصلاح و شورای اقتصادی سران قوا به صورت فعال تر و هماهنگ تر بحران موجود را چاره اندیشی کنند. اگر چه رئیس کل بانک مرکزی حدود یک ماه پیش در سخنانی نرخ تورم هدف بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ را حدود ۲۵ درصد و نرخ هدف رشد نقدینگی نیز ۲۵ درصد اعلام کرد. همچنین وزیر اقتصاد نیز گفت تورم سال ۱۴۰۲ کمتر از تورم سال ۱۴۰۱ خواهد بود؛ اما آمارهای فروردین ماه بانک مرکزی بسیار نگران‌کننده است و به هیچ عنوان دورنمای مناسبی را برای آینده ترسیم نمی‌کند. طبق نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی  با شرایط موجود نمی‌توان به چنین اهدافی دست یافت و حداقل تورم در بهترین حالت همان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود مگر این که همان طوری که اشاره شد وضعیت اورژانسی تورم به فوریت رسیدگی شود.

برگرفته از : https://tejaratonline.ir/fa/news/224190

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار