ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ناترازی بانک ها علت افزایش نرخ سود بین بانکی:

0

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : بانک ها به علت ناترازی و مشکلاتی که دارند ناچار شدند نرخ سود بین بانکی را برای تامین منابع شان افزایش دهند.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در برنامه صبح و گفتگو افزایش نرخ سود بانکی گفتگو کرد.
مجری :  موضوع بحث تامین سرمایه، اینکه نرخ سود بین بانکی از نرخ سود تسهیلات پیشی گرفته این نقل از خبرگزاری‌ها است و اینکه بازار دادستد‌های بین بانکی بسیار داغ است اون هم با نرخ سود بسیار بالا مصاحبه با آقای شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

سوال: آنچه که عرض کردم اگر صحت داشته باشد به فرض صحتش علی القاعده در نرخ تامین سرمایه ما برای موضوعات مختلف چه تولید، چه بازرگانی قطعاً تاثیر گذار است حتی در نرخ سود تسهیلات هم اثرگذار می‌تواند باشد بعد طبعاً شما بهتروارد هستید و می‌خواهیم از شما نظر بگیریم روی بازار سرمایه هم اثر می‌گذارد چقدر این مسائل که عرض کردم صحت دارد و هم آنچه که عرض کردم احتیاج اصلاح دارد یا ندارد؟
شهبازی: اینکه صحت دارد یعنی یکی از مشکلات سیستم بانکی ما همین است و متاسفانه یکسری از آن ناترازی و همینطور مشکلاتی که بانک‌ها دارند در قضایایی که وجود دارد در مباحثی که می‌گویند بعضی از بانک‌ها ورشکسته اند در حرف‌ها و در ذهن‌ها و مسائلی که در جامعه مطرح است وجود دارد متاسفانه همین نرخ بانکی است که ناچار هستند بانک‌ها به خاطر اون تامین منابعی که دارند و مشکلاتی که وجود دارد و عدم پرداخت وام‌هایی که دادند و همینطور تکالیفی که هم مجلس و هم دولت در ارتباط با بانک‌ها بهشون تحمیل می‌کند این‌ها ناچار هستند که در واقع وارد این مبحث بشوند و این خودش مشکلاتی را به وجود آورده واقعیتی است و تا جایی که مشخص است نرخ این سود بیش از ۳۰ درصد است.
سوال: این خیلی بالا است و این نشان می‌دهد که ما هر جا این نکته‌ای که حضرتعالی بار‌ها بهش اشاره کردیم که ما ورود دستوری به حوزه اقتصاد کردنمان حالا نمی‌گویم اشتباه، ولی کاری است که احتیاج به تجدید نظر دارد الان مثلاً ما یکسری بانک داریم که منابع مازاد دارند این منابع مازادشان در حوزه تسهیلات دهی باعث کسب سود نمی‌شود و یا اون ناترازی شان در حوزه‌های مختلف جبران نمی‌کند پس می‌آیند در جابه جایی بین منابع بانکی ورود می‌کنند در این حوزه.
شهبازی: ناچارند
سوال: ناچارند بله این از یک طرف اثر خودش را روی تسهیلات خواهد گذاشت منابعی که اختصاص پیدا کرده به تسهیلات الان فلان استان در سفر ریاست جمهوری بهش دستور داده شده که منابع اختصاص بدهید خوب نمی‌تواند اختصاص بدهد ندارد این در اقتصاد ما و تولید ما هم اثر می‌گذارد اون هم در سالی که قرار است ما رشد تولید داشته باشیم تولید کنندگان ما ازشون حمایت شود آقای دکتر چطور باید دید کجا را باید دید با کی باید راجع به این موضوع صحبت کرد؟

شهبازی: اصلاح ساختار بانک‌ها که در واقع صحبتش هم هست به همین منظور است که بانک‌ها با این شرایطی که دارند در زمینه‌های اقتصادی و کمک به تولید و رشد تولید نمی‌توانند موفق شوند همانطوری که شما اشاره کردید امسال سال مهار تورم و رشد تولید است، ولی حتماً شما مستحضرید و اطلاع دارید تاکنون آنطور باید و شاید حالا گرچه دو ماه از این سال گذشته، ولی ما حرکتی را در این جهت نمی‌بینیم در حد شعار و صحبت و این‌ها هست ولیکن در عمل متاسفانه ما موردی را نمی‌بینیم و الان واحد‌های تولیدی گلایه دارند از سال گذشته امسال هم همینطور تبصره ۱۸ تاکنون در واقع بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ نشده منتظر هستند بانک‌ها که این کارانجام شود و واحد‌های تولیدی منتظر ما الان واحد‌هایی داریم که در مراجعات به حوزه‌های انتخابی متاسفانه بانک‌ها نتوانستند تامین منابع کنند و نگرانی‌هایی را به وجود آورده و ما نگران هستیم که امسال هم مثل سال‌های گذشته که بحث همین دولت هم نیست همه دولت‌ها ما همین مشکلات را ما داشتیم که در واقع بر اساس بودجه و همینطور برنامه‌های ۵ ساله توسعه متاسفانه ما به اون هدفی که مورد نظر است نمی‌رسیم و علتش هم همین است که در راستای وظایفی که محول است به سیستم بانکی نتوانستیم موفق عمل کنیم.
سوال: و این تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟
شهبازی: بله مشکلاتی که وجود دارد و این اقتصاد بیماری که در جامعه ما وجود دارد عوامل زیادی دارد یکی از عواملش همین است ما در واقع نگرانی هایمان همانطور که اشاره کردم همین واحد‌های تولیدی که موافقت اصولی گرفته اند همه کار‌ها مقدمات و اینها، ولی به صورت در واقع درصد کمی پروژه جلو رفته و همینطور سرمایه در گردش نمی‌توانند به تولید خودشان عمل کنند من در همین زمینه واحد‌های تولیدی مرغداری‌های را اطلاع دارم که می‌توانند در جهت رفع مشکلاتی که در عرضه مرغ الان در جامعه داریم کمک کنند، ولی متاسفانه سیستم بانکی نمی‌تواند نه اینکه نمی‌خواد.
سوال: چقدر حق می‌دهید به این تولید کنندگان، من در خبر‌ها داشتم می‌خواندم که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفتند که اگر مرغداران مرغ را با نرخ مصوب نفروشند از ترکیه مرغ وارد می‌کنیم این دیالوگ با تولید کننده ماست؟
شهبازی: بله با این روش و با این منطق ما اصلاً نمی‌توانیم به وظایفمان عمل کنیم
سوال: یعنی تولید کننده ما که دستش لنگ است دستش زیر پوست گردو است ما به جای اینکه بیایم قدر بدانیم؟
شهبازی: بله ما الان باید مشکل من الان واحدی را سراغ دارم نمی‌خواهم اسم بیارم واحد عظیم تولید مرغ همه پروسه‌های مرغ را از ابتدا تا انتها دارد، ولی متاسفانه الان مشکل منابع و تامین سرمایه در گردش را دارد این را باید سرپرست کشاورزی و کسانی که مسئولیت دارند دنبال کنند مشکلات این‌ها را حل کنند؛ و مشکلات قابل حل است با تصمیماتی که مدیران بگیرند و عمل کنند قابل حل است.
منبع : https://www.iribnews.ir/fa/news/3855562

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار