ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

معنای تورم ۵٫۲ درصدی فروردین به زبان ساده؛ خبر تلخ برای اقتصاد ایران:

0
بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم فروردین منتشر نکرده است. این در حالی است که یک منبع مطلع تورم ماهانه فروردین را دومین رکورد ۱۰ ماه اخیر اعلام کرده است.

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

 سایت اقتصادی ایران به نقل ازرویداد۲۴ یک منبع مطلع، درباره تورم بانک مرکزی در نخستین ماه سال جاری خبر داد و تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ را ۵٫۲ درصد اعلام کرد. طبق این آمار، تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با ۶۸٫۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است.

سایت اکوایران در ادامه نوشت: تورم در ماه آخر سال گذشته سیر صعودی پیدا کرد؛ شاخصی که به سرعت رشد عمومی قیمت‌ها در هر مقطع از سال پرداخته و ارزیابی می‌کند قیمت کالا‌ها و خدمات در هر زمان چه تغییری داشته است. این متغیر از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی بوده و تا آخر سال گذشته مسیری صعودی را رقم زد.

بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم فروردین منتشر نکرده است. این در حالی است که یک منبع مطلع به اکوایران تورم ماهانه فروردین را دومین رکورد ۱۰ ماه اخیر اعلام کرده است.

رشد بالای قیمت‌ها در فروردین ۱۴۰۲

این منبع خبری اطلاع داد که تورم ماهانه نخستین ماهِ سال جاری برابر با ۵٫۲ درصد بوده و دومین رکورد را در بازه ده‌ماهه رقم زده است.

رشد قیمت‌ها در سال گذشته عمدتا از مسیر قیمت خوراکی‌ها بوده و به نظر می‌رسد همچنان در این ماه نیز سهم بالایی داشته باشد. پیش از این تورم ماهانه اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نیز مؤید همین نکته بوده است. مرکز دیگر اعلام آماری رشد قیمت‌ها در فروردین تورم ماهانه را برابر با ۳٫۷ درصد برآورد کرده بود.

با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه در کشور رسیده است.

رکوردزنی بی‌سابقه در تورم نقطه‌ای

مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها به معنای آن است که سبد مصرفی خانوار‌ها نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل چه تغییر قیمتی داشته است. برای ارزیابی این متغیر، باید شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود.

اکنون با ثبت رشد ۵٫۲ درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به ۸۳۵٫۶ می‌رسد. در این صورت مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی در این مقطع برابر با ۶۸٫۷۷ درصد بوده و از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته حدودا ۴٫۹ واحد درصد بالاتر آمده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است. پیش از این نیز اکوایران، با استفاده از مدل‌های آماری، تورم این مقطع را پیش‌بینی کرده بود. در این مدل با استفاده از شامخ مدیران کل در خصوص قیمت مواد اولیه پیش‌بینی شده بود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی به ۶۷٫۵ درصد برسد که البته فاصله چندانی با رقم واقعی ثبت شده نداشته است.

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

منبع : https://www.rouydad24.ir/fa/news/337976
ادعای بانک مرکزی در ابتدای سال، کنترل تورم در سال جاری بود. در راستای مهار تورم یکی از مهمترین اهداف بانک مرکزی در سال جاری، ثبت تورم ۳۰ درصدی در پایان سال بود. این در حالی است در آغاز سال جهش قیمت‌ها رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

یک منبع مطلع به اکوایران خبر داده که تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۵٫۲ درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تورم در بازه ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده؛ به این معنا که در دو دهه اخیر، هیچگاه تورم ماهانه فروردین، به این سطح نبوده و همواره پایین‌تر از ۵ درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازاکوایران، سرعت قیمت‌ها در فروردین خیز جدی برداشته است. آماری که از طریق یک منبع مطلع به اکوایران رسیده، ثبت تورم ماهانه ۵٫۲ درصدی در کشور است. هرچند ماه قبل‌تر، یعنی اسفند ۱۴۰۱، رشد قیمت‌ها برابر با ۶ درصد بوده، اما تورم فروردین امسال در نوع خود یک رکورد مهم محسوب می‌شود.

یکی از معیارهای پایین یا بالا بودن رشد قیمت‌ها، مقایسه است؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد رشد نسبی قیمت‌ها در چه وضعیتی قرار داشته است.

معنای تورم ۵.۲ درصدی فروردین به زبان ساده؛ خبر تلخ برای اقتصاد ایران

ادعای بانک مرکزی در ابتدای سال، کنترل تورم در سال جاری بود. در راستای مهار تورم یکی از مهمترین اهداف بانک مرکزی در سال جاری، ثبت تورم ۳۰ درصدی در پایان سال بود. این در حالی است در آغاز سال جهش قیمت‌ها رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

یک منبع مطلع به اکوایران خبر داده که تورم ماهانه فروردین امسال برابر با ۵٫۲ درصد بوده است. برای مقایسه بهتر می‌توان این رشد ماهانه را با ماه‌های مشابه خود در سال‌های قبل مقایسه کرد. با این عمل می‌توان اثرات فصلی بر رشد قیمت‌ها را از بین برد.

در همین خصوص داده‌های آماری نشان می‌دهد تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ در ۲۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛ به این معنا که آغاز سال هیچ‌گاه در دو دهه اخیر، چنین تورمی نبوده و فروردین در سال‌های اخیر همواره با تورمی کمتر از ۵ درصد مواجه بوده است.

عمده این افزایش را می‌توان طبق داده‌های قبلی اعلام شده از سوی بانک مرکزی از ناحیه خوراکی‌ها دانست. پیش از این داده‌های مرکز آمار نیز نشان داده بود تورم ماهانه برابر با ۳٫۷ درصد بوده و کمتر از آخر سال گذشته به ثبت رسیده بود. طبق نظر کارشناسان مهمترین عامل در تمایز داده‌های آماری میان مرکز آمار و بانک مرکزی، وزن سبدهای مختلف است.

در هر صورت، طبق اعلام هر دو مرکز، ابتدای سال جاری با خیز جدی تورم همراه بوده است. به نظر می‌رسد برای مهار تورم بانک مرکزی نیازمند به کار بردن سیاست‌های جدی‌تری است.

منبع : https://fararu.com/fa/news/633740

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار