ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بحران بورس تا چه حد جدی ا ست؟

0
بحران دو روز اخیر بازار بورس و ریزش ۵ درصد سوالات زیادی را درباره این بازار به وجود آورده است. شاهین احمدی، کارشناس بورس می گوید پول بین بازار‌ها در تردد است و قاعده بازار است، اگر ابهام در یک بازار ایجاد شود، پول‌ها به سمت بازار دیگری مانند دلار می‌رود و روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز معتقد است این بازار فراز و فرود‌های سریع دارد و کسانی‌که تخصص مالی و بورسی ندارند، نبایستی بطور مستقیم وارد بازار شوند و بهتر است از طرق غیرمستقیم مثل سبدگردانی و صندوق‌ها وارد شوند.

سایت اقتصادی ایران به نقل از«انتخاب»: بحران دو روز اخیر بازار بورس و ریزش ۵ درصد سوالات زیادی را درباره این بازار به وجود آورده است؛ برخی نیز معتقدند طبق قانون بازار می‌تواند تعطیل شود، اما هنوز خبری از این اتفاق نیست. با توجه به حضور کثیر سهامداران کم اطلاع با رفتار هیجانی، احتمال خروج سرمایه از این بازار نیز زیاد است که می‌تواند به همین شکل ناآگاهانه بر دیگر بازار‌ها نیز تاثیر منفی بگذارد.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

شاهین احمدی، کارشناس بازار بورس، درباره احتمال تعطیل شدن بورس پس از زیان‌های پی در پی به «انتخاب» گفت: لفظِ «باید» در این قانون وجود ندارد و در بند قانونی آن «اختیار» آمده است. شرایط کشور شرایط پیچ حساس کنونی است، هم از نظر سیاسی وضعیت مبهم است و نمی‌دانیم وضعیت برجام چه می‌شود و آژانس چه می‌کند، هم از نظر اقتصادی وضعیت مبهم است. در این شرایط با کار‌هایی که شورا رقابت و وزارت صمت در حوزه قیمت گذاری کرده اند مقابل سودآوری شرکت‌ها را گرفته اند. دست کاری در این بازار خیلی زیاد است. بحث انتشار اوراق نیز مطرح شده است و مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. پول بورس یک پول ترسو است و ممکن است سهام داران به سرعت در این مواقع پول خود را خارج کنند و زیان‌ها جدی شود.

وی درباره احتمال سرازیر شدن نقدینگی بورس به سمت بازار دلار گفت: پول بین بازار‌ها در تردد است و قاعده بازار است، اگر ابهام در یک بازار ایجاد شود، پول‌ها به سمت بازار دیگری مانند دلار می‌رود و روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

احمدی درباره تجربه این اتفاق در گذشته گفت: فکر می‌کنم این اتفاق اولین بار بود و قبلا شاهد این نبودیم که دو روز شاخص‌ها منفی ۵ بخورد. برای روند پیش رو نیز من پیش بینی ندارم، چون فضا از نظر سیاسی و اقتصادی مبهم است.

مبنای سرمایه گذاری بازار سرمایه پیش بینی سودآوری شرکت‌ها در آینده است

حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز درباره نوسانات روز‌های اخیر در بورس به «انتخاب» گفت: بازار سرمایه یک بازار متفاوت از دیگر بازار‌ها است. در فضای بازار سرمایه، مبنای سرمایه‌گذاری پیش بینی سودآوری شرکت‌ها در آینده است و بدلیل قابلیت نقدشوندگی بسیار بالا، تحت تاثیر شرایط روزمره قرار دارد و فراز و فرود‌ها در همین راستا شکل می‌گیرد. البته در سال‌های اخیر که سهامداران هیجانی وارد بازار بورس شدند، با هر گونه خبر اقتصادی یا سیاسی یا مشاهده تغییر روند در تابلو بورس رفتار‌های شتاب‌زده انجام می‌دهند و در صف‌های خرید یا فروش وارد شده و نقدینگی خود را خارج می‌کنند.

وی درباره تجربه اصلاح ۵ درصد در دو روز افزود: این اتفاق عجیب نیست. هفته‌های اخیر را نگاه کنید، شاخص از ابتدای رشد اخیر تا الان بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است، و از آنجایی‌که ذات بازار سرمایه روند‌های رشدی اصلاحی است، روز‌های منفی هم جزیی از ذات بازار است. این بازار فراز و فرود‌های سریع دارد و کسانی‌که تخصص مالی و بورسی ندارند، نبایستی بطور مستقیم وارد بازار شوند و بهتر است از طرق غیرمستقیم مثل سبدگردانی و صندوق‌ها وارد شوند. اگر هم قصد سرمایه‌گذاری بلندمدتی در این بازار داشته باشند، از سود‌های تقسیمی سالانه شرکت‌ها بهره می‌برند.

جیهانی درباره احتمال تعطیل شدن بورس گفت: بند ۳ ماده ۴ دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع ماده ۳۲ قانون بازار اشعار می‌دارد که اگر طی یک روز با کاهش ارزش بیش از ۵ درصد بازار مواجه شدیم با تشخیص سازمان بورس امکان توقف معاملات از طریق شورای عالی وجود دارد؛ که البته این کار به لحاظ حرفه‌ای از نگاه بورسی‌ها مذموم و خلاف قاعده است؛ چرا که ذات بازار سرمایه نوسانات دایمی است.

منبع : https://www.entekhab.ir/fa/news/725563

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار