ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا آمارهای جدید نقدینگی نشان دهنده افت قیمت دلار در آینده است؟

0

بانک مرکزی آمار و اطلاعات پولی مربوط به سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر آن اساس نرخ رشد نقدینگی در یک ساله منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از«نود اقتصادی»، روز گذشته بانک مرکزی آمار و اطلاعات پولی مربوط به سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر آن اساس نرخ رشد نقدینگی در یک ساله منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

در واقع مجموع نقدینگی در پایان سال گذشته در حدود ۶۱۳۶ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با رقم ۴۷۲۰ هزار میلیارد تومانی اسفند ماه ۱۴۰۲ رشد ۳۰ درصدی را نشان میدهد. بررسی روند نقدینگی از اواسط سال ۹۸ که تقریبا همزمان با آغاز بحران متغیر‌های پولی در اقتصاد کشور بوده نشان میدهد که رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال گذشته پایین ترین رشد سالانه از بهمن ماه ۱۳۹۸ به بعد بوده است.

بر اساس نمودار، رشد سالانه نقدینگی در پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۱ درصد بوده که آمار‌های جدید پولی حاکی از کنترل رشد نقدینگی به سطحی کمتر از ۴ سال گذشته دارد. همچنین بررسی اجزای نقدینگی نیز نشان میدهد که سرعت سالانه رشد «پول» در اقتصاد کشور از ۷۰ درصد در دی ماه ۱۴۰۱ به ۶۸ درصد در بهمن ماه این سال رسیده است.

باید توجه داشت که سرعت رشد پول به نوعی سرعت گردش پول در اقتصاد را نشان داده که روند فزاینده آن دقیقا به معنای ایجاد تورم بوده و حالا توقف روند آن میتواند پالس مثبتی در اقتصاد کشور باشد. البته باید در نظر گرفت اطلاعات جزیی مربوط به اسفند ماه ۱۴۰۱ و فروردین ماه سال جاری همچنان منتشر نشده اما با توجه به اجرای طرح یکپارچه فروش خودرو در این دو ماه و انتقال بخشی از پول‌های سرگردان در اقتصاد به حساب‌های بانکی در نظام بانکی احتمالا با کاهش سرعت رشد این متغیر در دو ماه اخیر مواجه بوده‌ایم.

مرور این ارقام از آن جهت اهمیت داشته که در روند بلند مدت تاریخی بین دلار و نقدینگی وابستگی بسیار زیادی وجود داشته است، به طوری که هر دو متغیر در یک بازه ۴۰ ساله از سال ۱۳۶۰ تا کنون به صورت متوسط سالی ۲۳ درصد رشد داشته‌اند.

بنابراین حالا که شاهد افت روند رشد نقدینگی و بازگشت آن به ارقام سال ۹۸ بوده‌ایم از این رو انتظار می‌رود قیمت دلار نیز سوخت خود را از دست داده و به زودی شاهد توقف رشد آن باشیم.

قیمت دلار امروز در بازار غیر رسمی بیش از ۵۴ هزار تومان بوده اما این مهم با توجه به آمار‌های پولی کشور چندان پایدار نبوده و با توجه به اینکه دلار یک بار در اسفند سال گذشته از این قیمت‌ها گذر نکرده این بار نیز گذر نخواهد نکرد. بنابراین همچنان ریسک در بازار دلار بالا بوده و فعالان اقتصادی بهتر است سرمایه خود در بازار‌های جایگزینی مانند بازار سرمایه را به کار بیاندازند.

منبع :‌ https://www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2151946

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار