ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عروق کرونر چیست؟

0

بیماری های قلب کدام‌اند؟

برای درک این مسئله که عروق کرونر چیست ، این عروق چه کاری انجام می‌دهند و بیماری های قلب کدم‌اند، باید به این نکته توجه کنیم که قلب به عنوان یک اندام فعال و حیاتی در بدن، نیاز به دریافت انرژی و مواد مغذی دارد. در واقع قلب که خود به نوعی انرژی و اکسیژن کل بدن را تامین می‌کند، از خونی که در خود دارد و پمپاژ می‌کند، تغذیه نمی‌کند. اندام قلب خون مورد نیاز خود را از طریق شبکه‌ای از رگ‌ها به نام عروق کرنر دریافت می‌کند.

تبلیغات سایت اقتصادی ایران:

مژده به تمامی فعالین اقتصادی، سایت پربازدیداقتصادی ایران ازاین پس تبلیغات متنی رادرمناسب ترین قسمت این سایت بارگذاری می نماید:

بدینوسیله به تمامی فعالان اقتصادی اعلام می گرددکه سایت پربازدیداقتصادی ایران ازاین پس تبلیغات متنی موردسفارش شما رادرمناسب ترین قسمت این سایت بارگذاری می نماید؛ تمامی صاحبان کالاوخدمات می توانند با مراجعه به این سایت نسبت به سفارش تبلیغات متنی خودبا نازلترین قیمت اقدام نمایند.

نکته بسیاربا اهمیت این است که،سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: https://eghtesadi1.ir ، http://eghtesadiiran.ir و http://eghtesadiiran.comقابل مشاهده بوده وجهت سهولت در پرداخت بهاءموردسفارش ،این سایت دارای سه درگاه پرداخت می باشدکه سفارش دهندگان تبلیغات به آسانی می توانندازآن استفاده نمایند. سایت اقتصادی ایران منتظرارائه بهترین خدمات به تمامی صاحبان کالاوخدمات می باشد.

درگاه پرداخت ملی پی سایت اقتصادی ایران به نشانی:https://mellipay.ir/mellilink/eghtesadi1.ir

درگاه پرداخت سیزپی سایت اقتصادی ایران به نشانی :https://me.sizpay.ir/18001585

درگاه پرداخت آی دی پی سایت اقتصادی ایران به نشانی : https://idpay.ir/mradeli37

بهمین منظورتمامی صاحبان کالاوخدمات ازطریق پست الکترونیک mradeli@yahoo.comمی توانندنسبت به سفارش تبلیغات اقدام نمایند.

سایت اقتصادی ایران

در نقطه‌ای که رگ آئورت از بطن چپ خارج می‌شود، دو رگ کرونر از آئورت منشعب می‌شوند. اسم این دو رگ شریان کرونر سمت راست و شریان اصلی سمت چپ عروق کرنر است. برای آشنایی بیشتر با اندام قلب می‌توانید مقاله ساختار قلب انسان را بخوانید.
شریان کرونر سمت راست، به دهلیز راست و بطن راست و قسمتى از دیواره پایینی بطن چپ قلب خون‌رسانی می‌کند. این شریان به «شریان نزولی خلفی» وصل می‌شود. شریان نزولی خلفی نیز قسمت پایین بطن چپ و قسمت پشت این بطن را خون‌رسانی می‌کند.
شریان اصلی سمت چپ عروق کرونر به شریان‌های «نزولی قدامی» سمت چپ و شریان چرخشی یا «سرخرگ سیرکومفلکس» وصل می‌شود. این شریان چرخشی، دهلیز سمت چپ قلب، بطن چپ و پشت آن را خون‌رسانی می‌کند. شریان نزولی قدامی نیز سمت چپ، جلو و پایین بطن چپ و بخش جلوی سپتوم را خون‌رسانی می‌کند.

بیماری عروق کرونر
بیماری عروق کرونر زمانی اتفاق می‌افتد که باریک شدن یا تنگی این عروق به درجه‌ای برسد که خون‌رسانی به عضله قلب بسیار محدود شود. در صورت به وجود آمدن این وضعیت «شبکه‌ رگ‌های جانبی» در قلب (شبکه‌ای از عروق خونی کوچک که عموماً هم باز نیستند) امکان این را پیدا می‌کنند که بزرگ شده و فعال شوند. فعال شدن شبکه رگ‌های جانبی باعث می‌شود خونی که در اطراف شریانِ مسدود شده جمع شده است به عضله قلب منتقل شده و از آسیب دیدن بیشتر این اندام حیاتی جلوگیری شود. البته این مقدار خون‌رسانى کفاف همه نیازهای قلب را نمی‌دهد.

بیماری های قلب ؛ علائم و عوارض

  1. تپش قلب نامنظم یا آریتمی
    زمانی پیش می‌آید که قلب ضربان منظم و مطلوبی نداشته باشد. البته اختلالات هورمونی در خانم‌ها هم امکان دارد به تپش قلب منجر شود.
  2. فیبریلاسیون دهلیزی
    گسترده‌ترین نوع آریتمی یا بی‌نظمی ضربان قلب است.
  3. ایست قلبی
    این رخداد به تنهایی عامل نیمی از تلفات ناشی از بیماری های قلب است. ایست قلبی معمولا در افرادى با بیماری پیشرفته قلبى اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در افرادی هم که بیماری شناخته شده ندارند دیده شود.
  4. کاردیومگالی یا بزرگ شدن قلب
    این اتفاق علت‌های متفاوتی دارد ولی شایع‌ترین علت‌های آن بیماری عروق کرونر و بالا بودن فشارخون است.
  5. بیماری‌های مادرزادی
    برخی از افراد هستند که از بدو تولد دچار بیماری قلبی هستند.
  6. کاردیومیوپاتی یا بیماری عضله قلب
    جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.
  7. کاردیومیوپاتی اتساعی
    در جریان این بیماری یکی از بطن‌ها یا هر دوی آن‌ها بزرگ می‌شوند و این اتفاق باعث می‌شود که قلب در عمل پمپاژ و خون‌رسانی ضعیف شود. این بیماری شایع‌ترین نوع از بیماری بزرگ شدن قلب است. در اغلب موارد علت این بیمارى ناشناخته باقى می‌ماند، برخی موارد این بیماری یک عامل عفونی قدیمی دارد که به تدریج سبب بزرگ شدن و از کار افتادن عضلات قلب شده است.
  8. کاردیومیوپاتی محدود‌کننده
    این بیماری در بین انواع بیماری‌های عضلانی قلب نادرترین آن‌ها است.
  9. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
    این بیماری باعث ضخیم شدن دیواره‌های قلب می‌شود. می‌تواند علامت چندانی نداشته باشد یا در انواع شدید باعث آریتمی و حتی ایست قلبی به‌خصوص در افراد جوان و ورزشکاران شود.
  10. اختلال‌های ریتم قلب
    اگر ریتم قلب نامنظم باشد در عملکرد پمپاژ خون اختلال و نارسایی ایجاد می‌کند، در بسیاری موارد با درمان مناسب آریتمی این نارسایی می‌تواند برگشت‌پذیر شود.

عروق کرونر چیست؟ بیماری های قلب

آریتمی‌ها انواعی دارند و بسته به محلی که از آن نشات می‌گیرند، می‌توانند کم‌خطر، پرخطر یا حتی بالقوه کشنده باشند، امروزه درمان آریتمی‌های مختلف، حتی انواع خیلی خطرناک آن به خوبی صورت می‌گیرد و از وخامت این بیماری‌ها به‌صورت چشمگیرى کاسته شده است.
بیماری دریچه‌ها
آسیب دیدن دریچه‌های قلبی نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی هستند. این آسیب‌ها به‌صورت تنگی یا گشاد شدن دریچه‌ها خود را نشان می‌دهند. معمولا تنگی دریچه‌ها یا به دلیل روماتیسم قدیمى قلبی هست و یا به دلیل کهولت سن اتفاق می‌افتد، گاهی هم تنگی دریچه‌ها، علت مادرزادی داشته و در اوایل زندگی بروز می‌کند.
اما نارسایی دریچه‌ها معمولا به دلایل دیگری مثل بیماری عروق کرنر، سکته قلبی، فشار خون، کهولت سن و ندرتا به‌صورت مادرزادی حادث می‌شود و ماهیت ثانویه دارد.
سوفل قلب
این یافته (که معمولا توسط متخصص قلب و عروق کشف می‌شود) به صداهایی اطلاق می‌شود که به صورت غیر معمول از قلب شنیده می‌شود. این صداها عموماً نشانه بیماری یا مشکل نیستند و بر اثر عبور خون از دریچه‌های قلب ایجاد می‌شوند؛ اما در برخی از موارد هست که این صداها در اثر عبور خون از یک دریچه‌ی آسیب‌دیده در قلب ایجاد می‌شود. این دریچه احتمالاً به دلایلی دچار نارسایی یا تنگی شده است.
پریکاردیت یا عفونت آب‌شامه
کل اندام قلب درون یک کیسه قرار دارد که نام این کیسه «آب‌شامه» است. کیسه آب‌شامه شرایطی دارد که امکان ملتهب شدن دارد که در صورت بروز این بیماری اصطلاحاً به آن «پریکاردیت» گفته می‌شود. پروسه التهابی پریکارد ممکن است به دلیل یک عفونت ساده معمولا ویروسى اتفاق می‌افتد و چنانچه به صورت واکنشی باعث افزایش تجمع مایع در این حفره شود ممکن است کارکرد قلب را مختل کند.
دردهاى غیر قلبى که می‌توانند با درد قلبی اشتباه گرفته شوند
عموماً دردی که در دیسک یا گردن هست و به سمت دست‌ها تیر می‌کشد، به اشتباه قلب درد نامیده می‌شود. در برخی موارد هم به جای درد، بی‌حسی یا گزگز جایگزین می‌شود. اگر این درد، گزگز یا بی‌حسی به سمت دست چپ تیر بکشد، شاید بسیاری از افراد آن را با درد قلبی اشتباه بگیرند. اما برعکس این مورد هم اتفاق می‌افتد یعنی درد قلبی خود را به‌صورت درد گردن، شانه و حتی فک نشان می‌دهد. دلیل بسیاری از دردهای غیر قلبی در این نواحی فتق‌ها یا تنگی کانال نخاعی است که با عمل‌های دیسک گردن یا دیسک کمر قابل رفع هستند، اما علل گوارشی هم می‌توانند خود را به صورت قلبی اظهار کنند، در نهایت برای تشخیص و تفکیک این دردها توصیه می‌شود بدون فوت وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.
پرکاردیت حاد
اگر در کیسه آب‌شامه تجمع آب حادث شود همانطور که اشاره شد، این اتفاق عملکرد قلب را مختل خواهد کرد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از جمله دلایل این تجمعِ مایع می‌توان به سرطان، عفونت، التهاب، بیماری‌های کلیوی و یا جراحی قلب اشاره کرد.
سندرم مارفان
این بیماری یک ایراد ژنتیکی است که در طی آن بافت‌های همبند به‌خصوص بافت‌های همبند موجود در قلب دچار ضعف می‌شوند و باعث نارسایى دریچه‌ها و در موارد نادرى به پارگی آئورت منجر شود، مشاوره و تحت نظر متخصص قلب بودن و انجام اکوکاردیوگرافی دوره‌ای برای این بیماران بسیار ضروری است.

برگرفته از : https://clinicdelta.ir

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار