ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مزیت‌های کالابرگ نسبت به یارانه نقدی در علم اقتصاد چیست؟

0
عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفتگو با ایبِنا؛

از نظر اقتصادی اعطای کالابرگ مطلوب‌تر از یارانه نقدی است/ مزیت‌های کالابرگ نسبت به یارانه نقدی در علم اقتصاد چیست؟

محل تبلیغات سایت اقتصادی ایران:

فعالان اقتصادی جهت معرفی کالاوخدمات خود،ضمن واریزهزینه های موردتوافق بابت تبلیغات متنی درمابین سطور مطالب این سایت ازطریق ایمیل ولینک زیر اقدام نمایند:

ایمیل  سایت: mradeli@yahoo.com

لینک پرداخت: https://idpay.ir/mradeli37

از منظر اقتصاد اعطای کالابرگ به دلیل جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی مناسب است و می‌تواند بخشی از معیشت ازدست رفته مردم را تامین کند

مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تفاوتها و مزیت های بین اعطای کالا برگ یا یارانه نقدی به مردم از منظر مردم، دولت و شاخص های اقتصادی توضیحاتی ارائه داد و در این باره گفت: در نوع پرداخت یارانه به مردم بخصوص یارانه معیشتی بحث هایی مطرح می شود که بعضا نوع پرداخت را از جهاتی مثبت و منفی می کند، هر چند مثبت یا منفی بودن را باید از دید مردم، دولت و شاخص های اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر موضوع اعطای یارانه به صورت نقدی یا کالایی را از منظر  مصرف کنندگان مورد بررسی قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که خواست اکثر مردم دریافت یارانه نقدی است به جهت اینکه به لحاظ مصرف می توانند آن را مدیریت کنند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: قطع به یقین بخش قابل توجهی از مردم مایل نیستند دولت در موضوع یارانه با تنظیم ساز و کارهای از پیش تعیین شده معیشت آنها را کنترل کند. به عنوان مثال شاید برخی از مردم کالایی که دولت برای آنها مقرر کرده تا به جای پول نقد دریافت کنند را مصرف نکنند مثلا ممکن است گروهی از مردم جامعه پنیر مصرف نکنند به این خاطر ترجیح می دهند برای خرید کالای مورد نیاز خود پول نقد دریافت کنند.

مرتضی افقه در این باره خاطر نشان شد: دهه شصت که برای تامین معیشت مردم کوپن به آنها داده می شد بخشی از کالاهایی که مورد نیاز مردم نبود در بازار آزاد با قیمت های کمتر از فروشگاه به فروش می رسید بنابراین احتمال ایجاد چنین وضعیتی در حال حاضر هم دور از ذهن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: از سوی دیگراز نظر دولت اعطای کالا برگ به مردم به جهات مختلفی بهتر است چرا که پول کمتری نسبت به یارانه نقدی بابت تهیه و تامین کالای اساسی می پردازد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص چالش های پیش روی اعطای کالای یارانه ای به مردم گفت: وقتی دولت می تواند کالای یارانه ای به مردم بدهد که خبری از بروکراسی های دست و پاگیر وجود نداشته باشد و زیر ساخت های اعطای یارانه کالایی فراهم شده باشد. به نظر می رسد با توجه به اینکه کلید زدن این طرح هزینه های اداری و اجرایی قابل توجهی به دولت تحمیل کند در حال حاضر دولت امکانی برای سراسری کردن این موضوع نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در خصوص فواید اعطای کالابرگ از منظر علم اقتصاد گفت: از منظر اقتصاد اعطای کالابرگ به دلیل جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی مناسب است ضمن اینکه می تواند بخشی از معیشت از دست رفته مردم را تامین کند. اما مساله این است در صورتی که زیر ساخت های لازم برای اعطای کالا فراهم نشده باشد و ناهماهنگی در پخش کالا ایجاد شود مردم معترض خواهند شد اما اگر زیر ساخت های لازم به درستی تهیه شود از منظر اقتصاد اعطای کالا برگ برای حمایت از دهک های پایین درآمدی بسیار مطلوب است.

نویسنده: میلاد شکری

منبع :‌ https://www.ibena.ir/fa/news/147096

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار