ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پالایش یکم و دارایکم چشم انتظار تحقق وعد‌ه‌ها:

0

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاید در کوتاه مدت به سبب شرایط بازار برای دو صندوق دارایکم و پالایش یکم اتفاقی رخ ندهد، اما در بلند مدت اگر مصوبات درست و اصولی اجرایی شوند، برای بازار مفید خواهد بود.

روز گذشته اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم به تصویب هیئت دولت رسید.موضوعی که در ۲۹ مرداد هم رئیس سازمان بورس وعده آن را داده بود.

آقای عشقی گفته بود:امیدواریم در یکی دو هفته آینده اساسنامه این دو صندوق در هیئت دولت اصلاح و تصویب شود .وقتی صندوق‌ها از حالت فعلی خارج شود می‌تواند خود صندوق‌ها به ارزش ذاتی(nav ) نزدیک شود.

در اساسنامه تصویب شده سه موضوع محوری مطرح است.

برای بررسی بیشتر  اساسنامه تصویب شده توسط هیئت دولت و اثر گذاری آن آقای بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه نکاتی را بیان کرد.

موسوی گفت:در خصوص اساسنامه پالایش یکم و دارایکم که به تصویب هیئت دولت رسید سه موضوع در نظر گرفته شد یکی تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی،  مورد بعد تبدیل مدیریت صندوق از غیر فعال به فعال و نکته آخر اضافه شدن رکن بازارگردان به این صندوق‌ها بوده است.

اجرای درست و بدون دخالت لازمه موفقیت بندهای اساسنامه تصویب شده است

او می‌گوید:در خصوص مورد تبدیل این صندوق به صندوق‌های بخشی باید گفت یک سری پارامتر‌ها برای این دو صندوق لحاظ می‌شود که پارامتر‌های مناسبی است به عنوان مثال یک حد نصاب را برای این صندوق‌ها در نظر می‌گیرند که در یک صنعت خاص حداقل ۷۰ درصد و یک سهم خاص حداکثر ۳۰ درصد امکان سرمایه گذاری برای صندوق وجود خواهد داشت که این صندوق‌ها را به صندوق‌های حرفه‌ای نزدیک می‌کند.

موسوی گفت:مورد دوم که تبدیل شدن به صندوق فعال است بسیار حائز اهمیت است و به نوعی در راستای حرفه‌ای شدن این صندوق گام بر می‌دارد و باعث می‌شود مدیر صندوق بدون نیاز به ارائه نقشه راه تشکیل و بازبینی پرتفوی به سازمان بورس بر حسب صرفه و صلاح صندوق، ترکیب دارایی‌ها را تغییر دهد.این دو مورد در شرایط بهبود بازار می‌تواند سبب افزایش ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها شوند. البته اجرای درست و بدون دخالت لازمه موفقیت این دو بند است.

او گفت:اما مورد مهم سوم؛ عدم وجود بازار گردانی درست در مقاطع حساس بازار سرمایه باعث می‌شد معاملات هیجانی و ضرر اصلی متوجه سهامداران خرد باشد. در صورتی که در شرایط حساس تصمیمات درست باید توسط بازارگردان منتخب می‌شد که چنین چیزی برای این دو صندوق وجود نداشت، اما حالا که بازارگردان برای این دو صندوق در نظر گرفته شده، این نکته حائز اهمیت است که بازارگردانی به چه شکل باشد.در مجموع شاید در کوتاه مدت به سبب شرایط بازار برای این دو صندوق اتفاقی رخ ندهد، اما قطعا در بلند مدت اگر این مصوبات درست و اصولی اجرایی شوند می‌توانند برای بازار مفید باشند.

بازارگردانی اصولی راه حلی برای کاهش فاصله قیمتی پالایش یکم و دارایکم

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت:درحال حاضر فاصله بین قیمت بازار و ارزش خالص فعلی یا ارزش ذاتی ( NAV ) صندوق های دولتی یعنی دارا و پالایش یکی از معضل های بازار است در برهه های مختلف که سهام مرتبط این صندوق ها رشد داشتند اما  این فاصله  به صورت محسوسی حس می شد و به دلیل کارمزد معاملاتی ناچیز صندوق‌های ETF واحدهای دارایکم و پالایش یکم به گزینه نوسان گیری محدود تبدیل شده‌ بودند.

او می گوید :روز گذشته در نهایت  اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم به تصویب هیئت دولت رسید.که یکی از بخش های مهم آن موضوع بازارگردانی بود. اضافه شدن رکن بازارگردان برای این صندوق ها در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین NAV و قیمت بازار  است که باید دید چگونه اجرا می شود.

وفایی گفت :اما مشکل مهم دیگر این دو صندوق شناور بسیار بالا و تعداد بسیار بالای دارندگان واحدهای این دو صندوق ها است . لذا باید بخشی از واحدهای این دوصندوق از بازار جمع شود تا روند بهتری بگیرند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه تصویب این اساسنامه گام مهم و بزرگی در جهت تغییر روند این دو صندوق است اما موردی که باید به آن اکنون توجه ویژه ای شود چگونگی اجرای آن است  که تعیین کننده خواهد بود.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/8238321

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار