ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وقتی نرخ تورم بالای ۴۰درصد و حتی بالاتر باشد و نرخ سود تسهیلات ۱۸درصد تعیین شود، گیرندگان تسهیلات از امتیاز ویژه بهره‌مند می‌شود:

0
مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد آشکارا از رانت بانکی در نتیجه سرکوب سود بانکی پرده برداشت و اعلام کرد: فرایند اعطای تسهیلات بانکی در کشور ما به‌دلیل شکاف بین سود بانکی و نرخ تورم به شکلی است که افراد، عملا با دریافت تسهیلات بانکی، از نوعی رانت بهره‌مند می‌شوند و بدیهی است وقتی یک شکاف ۲۰درصدی بین نرخ سود و تورم وجود دارد، مسلما تقاضا برای تسهیلات افزایش پیدا می‌کند.

سایت اقتصادی ایران به نقل از بنکر (Banker)، قربان اسکندی، تأیید می‌کند که در چنین شرایطی برخی افراد حقیقی یا حقوقی برای استفاده از این رانت، روی سهامداری و حتی تأسیس بانک‌ها تمرکز کردند.

این اعتراف صریح نشان می‌دهد در شرایط رانت پولی، انگیزه سهامداران عمده برای در اختیار گرفتن صندلی هیأت‌مدیره‌ها افزایش می‌یابد و عملا چرخه تسهیلات از ریل صحیح خارج می‌شود.

اکنون سؤال اینجاست که چرا سیاستگذاران پولی ازجمله وزیر اقتصاد به‌عنوان عضو مؤثر شورای پول و اعتبار به حذف این رانت اقدام نمی‌کند؟

بدیهی است که وقتی نرخ تورم بالای ۴۰درصد و حتی بالاتر باشد و نرخ سود تسهیلات ۱۸درصد تعیین شود، گیرندگان تسهیلات از امتیاز ویژه بهره‌مند می‌شود و زیان را میلیون‌ها سپرده‌گذار بانکی متحمل خواهند شد.

موضع‌گیری قربان اسکندری از یک انحراف بزرگ در اعطای تسهیلات حکایت دارد و هرچه این شکاف بیشتر شود، رانت بزرگ‌تری نصیب وام‌گیرندگان خواهد شد. راه صحیح این است که اجازه داده شود نرخ سود بانکی به‌نحوی اصلاح شود که این رانت برچیده شود، در غیر این صورت صف برای گرفتن وام طولانی و قدرت وام‌دهی بانک‌ها تضعیف خواهد شد.

بدیهی است، وقتی برخی افراد بیش از ۱۰ درصد سهام بانک را تحت تملک داشته باشند، می‌توانند ترکیب هیأت‌مدیره در بانک را تعیین کرده و از طریق تصمیم سازی در بانک به منابع مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

به‌همین دلیل قانونگذار در سال‌۱۳۹۷ اجازه تملک سهام مؤسسات مالی بیش از ۱۰درصد مگر با اجازه بانک مرکزی را نمی‌دهد و وزارت اقتصاد نیز به نمایندگی از حاکمیت اجرای این قانون را رصد می‌کند.

برگرفته از : https://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار