ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چه زمانی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد؟

0
حمیدحاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی گفت:بر اساس قانون تامین اجتماعی، شورای عالی کار باید با توجه به نرخ تورم رسمی، سبد معیشتی استخراج شده در شورای عالی کار و سایر پارامتر‌های دخیل در تعیین مستمری، میزان افزایش مصوب را اعمال کند، اما این کار تاکنون انجام نشده، این درحالیست که منابع برای اجرای این کار در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و دولت در این کار دخل و تصرفی ندارد.
سایت اقتصادی ایران به نقل ازفرارو- بر اساس اعلام صندوق تامین اجتماعی، پیشنهاد مصوب این سازمان در مورد میزان و چگونگی افزایش سالانه مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان، هنوز در هیأت دولت، بررسی و تصویب نشده و اخبار اعلام‌شده در مورد افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌ها، ارتباطی به بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی ندارد.
سایت اقتصادی ایران به نقل ازفرارو، وحید شقاقی‌شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه درحالی که باید حقوق بازنشستگان از کارمندان بیشتر باشد، به دلیل نیاز‌های که دارند، به فرارو گفت: دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند، در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این راستا باید ضریب حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان به عنوان مثال ۱.۵ باشد یعنی اگر حقوق کارمند ۱۰ میلیون تومان است باید حقوق بازنشسته حدود ۱۵ میلیون تومان باشد، زیرا خرج بازنشسته بیشتر است، هزینه‌های سلامت و درمان، تفریح و سفر وخرج‌های روزمره آن‌ها سبب می‌شود که هزینه هایشان بالا رود، این درحالی است که بازنشستگان تنها حقوق می‌گیرند، اما کارمندان علاوه بر حقوق، پاداش، اضافه‌کار، مزایا، حق عائله و دیگر دریافتی‌ها را دارند، بنابراین در این رابطه باید این اقدامات صورت گیرد تا شاهد همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.
پشت‌پرده عدم افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی
چه زمانی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد؟
حمیدحاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تاکنون سازمان تامین اجتماعی و دولت نسبت به افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام نکرده‌اند، اظهار داشت: بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی، این سازمان موظف است با توجه به مصوبه شورای عالی کار، مصوبه میزان افزایش مستمری بازنشستگان را در هیئت دولت به تصویب برساند، بر این اساس این مصوبه باید به هیات دولت ارسال کند، اما تا الان این موضوع اجرایی نشده است.
وی افزود: در مورد مستمری بازنشستگان کار اصلی در شورای عالی کار انجام می شود که میزان افزایش مشخص و به تصویب می‌رسد، بقیه کار نیز به نوعی تشریفات و روال قانونی است، اما متاسفانه به دلیل اینکه سازمان تامین اجتماعی با کمبود منابع روبرو است، اجرای آن با سنگ‌اندازی روبرو شده است.
حاجی‌اسماعیلی گفت: این موضوع با اعتراض بازنشستگان روبرو شده، از سویی با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون قیمت کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم بیش از ۱۰۰ درصد با افزایش روبرو بوده، بازنشستگان با استرس فراوانی روبرو هستند، بنابراین دولت و سازمان تامین اجتماعی باید افزایش مستمری‌ها را هرچه زودتر نهایی کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: بر اساس قانون تامین اجتماعی، شورای عالی کار باید با توجه به نرخ تورم رسمی، سبد معیشتی استخراج شده در شورای عالی کار و سایر پارامتر‌های دخیل در تعیین مستمری، میزان افزایش مصوب را اعمال کند، اما این کار تاکنون انجام نشده، این درحالیست که منابع برای اجرای این کار در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و دولت در این کار دخل و تصرفی ندارد.
حاجی‌اسماعیلی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان افزایش سایر سطوح دستمزدی که شورای عالی کار تصویب کرده، ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان بوده، را باید سازمان تامین اجتماعی، این افزایش را لحاظ کند، این درحالیست که هرگونه تعلل در این زمینه عواقب جبران ناپذیری دارد، زیرا در حال حاضر بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان با مشکلات معیشتی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تا زمانیکه سازمان تامین اجتماعی این مصوبه را اجرا نکند آن‌ها متحمل فشار روانی زیاد می‌شوند، بنابراین بهتر است که هر چه زودتر این قضیه فیصله پیدا کند و حق قانونی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی داده شود.
وی اضافه کرد: درحال حاضر اگر هم این افزایش مستمری برای بازنشستگان لحاظ شود، بازهم این قشر از جامعه با مشکلات بسیار زیادی روبرو است، طی سال‌های گذشته شکاف عمیقی بین میزان افزایش قیمت‌ها و تورم و میزان افزایش حداقل دستمزد و مستمری به وجود آمده که هر روز نیز این شکاف بیشتر می‌شود، بنابراین علاوه بر افزایش نقدی، دولت باید اقدامات بیشتری را برای حمایت از کارگران و بازنشستگان انجام دهد. حال باید دید که در این زمینه چه اقداماتی از سوی دولت انجام خواهد داد.
برگرفته از : https://fararu.com/fa/news/549439

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار