ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

یارانه مردمی برای حل کل اقتصادی کشور نیست:

0

قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا؛

دولت طرح یارانه ۴۰۰ هزار تومانی را به عنوان سیاست باثبات اقتصادی ببیند/ یارانه مردمی برای حل کل اقتصادی کشور نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح یارانه چهارصد هزارتومانی طرح جبرانی برای حذف ارز ترجیهی است و اینکه این طرح را به عنوان حلال کل مسائل اقتصادی خانوارهای ایرانی ببینیم نیست و منطق اقتصادی هم ندارد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا طرح افزایش یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک می‌کند یا خیر، گفت: این طرح یک نوع کمک جبرانی برای حذف ارز ترجیهی است. آثاری که ارز ترجیهی روی نهاده‌ها داشته و اثر بعدی که نهاده‌ها روی گوشت، شیر، لبنیات و غیره گذاشت، این طرح موضوع جبرانی است. اینکه این طرح به عنوان کمکی برای حل کل مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد این طور نیست. طبیعتا باید به عنوان کمک جبرانی آن را ببینیم نه آنکه این طرح را به عنوان حلال کل مسائل اقتصادی خانوارهای ایرانی در نظر داشته باشیم. طبیعتا، آنچه می‌تواند فضا را برای دولت فراهم‌تر کند، رشد اقتصادی است.

وی افزود: رشد اقتصادی نیاز است تا بتواند نرخ ارز را کنترل کرده، اثر آن را روی کالای مختلف کنترل کرده، آمار ایجاد شغل را افزایش دهد و در عین حال بتواند سطح درآمدی یک خانوار ایرانی را بهبود ببخشد. اما اگر فکر کنید این پرداخت یارانه جبرانی برای حل کل مسائل کشور است، قطعا اینگونه نیست و چنین منطق اقتصادی هم برای آن وجود ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: این طرح به عنوان سیاست جبرانی است. در میان حداقل مطلعین حوزه اقتصاد درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریبا وفاق ملی وجود دارد. در عین حال، به غیر از موضوع رانت و فاصله قیمتی آن، ممکن است قیمت تمام شده‌ای که برای آحاد مردم وجود داشته باشد در نهایت مابه‌التفاوت آن به غیر از مردم برسد. حالا موضوع رانت و فساد در بحث‌های بعدی قرار می‌گیرد.

وی گفت: در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی کنترل بسیار گسترده‌ای بر حوزه واردات کالاهای اساسی وجود داشت. اما اگر دولت این اجازه را بدهد که در قالب تجارت آزاد در حوزه واردات و صادرات توازنی صورت بگیرد، بازار توسط خودش کنترل می‌شود. لزوما کار دستوری و امر ابلاغی کنترلی انجام نمی‌شود. بلکه باید نوعی سیاست‌گذاری و تعرفه‌گذاری در دولت در امر واردات و صادرات باشد تا بازار بتواند خودش را توازن دهد و به همین دلیل ریل‌گذاری دولت خیلی مهم است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی آن است که این دولت باید این کار را یک سیاست با ثبات اقتصادی ببیند. نه آنکه پیوسته بخشنامه و دستورالعمل‌های متعدد به بانک‌ها، گمرک و حوزه‌های مختلف بدهد و مداخله‌گری پی در پی داشته باشد. این موضوع حوزه ثبات روانی بازار را به هم ریخته و این نحوه سیاست‌گذاری ایجاد فضای تورمی می‌کند.

وی تاکید کرد: ما در مجلس عدد خوبی را برای یارانه‌ها دیدیم و آن عدد را هم تبصره ۱۴ بودجه گذاشته‌ایم. اما امیدواریم با توجه به آنکه اختیار اجرا را به دولت دادیم، این طرح را به خوبی اجرا کند. ما عدد ریالی آن را در بودجه دیده‌ایم، منابع درآمدی آن را پیش‌بینی کردیم و دولت مختار است یارانه مستقیم بدهد یا آن را تبدیل به کالابرگ و کالا کند تا بر اساس نرخ و سهمیه مشخص در اختیار مردم قرار دهد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی درباره آنکه آیا رقم پرداختی یارانه مناسب است یا خیر، گفت: رقم پرداختی را بر اساس شاخص اقتصادی و اعداد و ارقام بودجه تنظیم کردند. این جبران همه این گروه کالایی است که قبلا ارز ۴۲۰۰ تومانی روی آن اثر گذاشته است. هرچند در مورد آن گروه کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص داده می‌شد، در طول این سال‌ها عدد ارز گرانتر نشده اما نرخ کالا افزایش داشته است. به نظرم برآورد اقتصادی برای این رقم پرداختی دیده شده است.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار