ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قانون سفته ضمانت حسن انجام کار:

0

برخی عبارات و اصطلاحات به جز جدایی ناپذیر قوانین کار در آمده‌اند و بسیاری از آنها حتی جنبه حقوقی گرفته‌اند.

 یکی از این عبارات ضمانت حسن انجام کار است که چند سالی است توسط بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به شکل قانون در آمده است. بسیاری از کارفرمایان برای اینکه از سمت کارمند خود برای انجام صحیح کارها ضمانت بگیرند، سراغ برگه‌هایی می‌روند که به نام سفته معروف هستند.

اما سفته چیست و چه کاربردی در بازار کار دارد؟ برای اینکه این سوال را پاسخ دهیم، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت مفصل در مورد این مقوله صحبت کنیم و بایدها و نبایدها آن در قانون کار را بیان کنیم تا در زمان عقد قرارداد همکاری با شرکت‌ها با مشکلات قانونی و حقوقی مواجه نشوید.

سفته چیست؟

در معنای لغوی سفته یعنی چیزی که از کسی قرض بگیرند یا در عوض چیز دیگری به او بدهند تا در شهر دیگری پس بگیرند. اما این کلمه از منظر قانون معنایی متفاوت دارد. سفته یا فته طلب سندی است که توسط افراد برای پرداخت عندالمطالبه مبلغ ارائه و در آن زمان پرداخت نیز حتما ذکر می‌شود.

در واقع سفته برای این منظور به وجود آمد که از حمل‌ونقل بیش از اندازه پول جلوگیری شود و افراد بتوانند با ارائه یک برگه تعهد خود برای پرداخت آن مبلغ را نشان دهند. امروزه سفته کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. سفته برای مکان‌های بسیاری و در زمان‌های متفاوتی کاربرد دارد. این موارد عبارت است از:

• در بانک‌ها در ازای پرداخت وام از شخصی که وام گرفته سفته می‌گیرند

• در بسیاری از معاملات بازرگانی از سفته استفاده می‌شود

• در زمان استخدام افراد در سازمان برای نشان دادن حسن انجام کار و توسط کارمند ارائه می‌شود.

سفته معمولا به شرکت‌ها و افراد اجازه می‌دهد تا از منبعی غیر از بانک تامین مالی دریافت کنند. این منبع می‌تواند یک فرد یا شرکتی باشد که مایل به تامین مالی تحت شرایط توافق شده است. در واقع، سفته‌ها می‌توانند هر کسی را قادر به وام دادن و قرض دادن پول کنند.

قوانین مربوط به سفته

سفته

سفته‌ها و برات‌ها همگی قوانین نوشته شده و مشخصی دارند و این قوانین برای همه مدل‌های استفاده از آن یکسان است. قواعد سفته تصریح می‌کند که عبارت “سفته” باید در متن سند درج شود و همچنین، باید یک تاریخ بدون قید و شرط برای پرداخت در آن آورده شود.

از سوی دیگر، قرارداد قرضه معمولاً حق رجوع وام دهنده را بیان می‌کند – مانند سلب حق اقامه دعوی – در صورت قصور وام گیرنده. چنین مقرراتی معمولاً در سفته وجود ندارد. سفته‌هایی که بدون قید و شرط و قابل فروش هستند به ابزارهای قابل معامله تبدیل می‌شوند که به طور گسترده در معاملات تجاری در بسیاری از کشورها استفاده می‌شوند.

در صورت عدم پرداخت سفته در زمان مقرر شده، گیرنده سفته ده روز زمان دارد تا برای دریافت مبلغ بیان شده در سفته اقدام کند، که این کار را واخواست سفته می‌گویند. پس از این مرحله، شخص گیرنده سفته باید یک سال برای اقامه دعوی در دادگاه و علیه سفته دهنده اقدام کند. پس از ارائه حکم توسط دادگاه، فرد گیرنده سفته می‌تواند حکم جلب و توقیف اموال فرد ارائه دهنده سفته را بگیرد. دانستن تمام این قوانین می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان استفاده از این سند، احتیاط کنید و به راحتی از این سند برای کارهای خود استفاده نکنید.

سفته ضمانت حسن انجام کار

همان‌طور که ابتدای متن عنوان کردیم، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تضمین حسن انجام کار از سمت کارمند خود در زمان استخدام، از او سفته دریافت می‌کنند. این سفته در زمان عقد قرارداد همکاری داده می‌شود و در زمان قطع همکاری، آنها را به فرد باز می‌گردانند.

اما در مورد سفته ضمانت حسن انجام کار، حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد و تعداد زیادی از کارجویان در مورد ارائه آن به سازمان‌ها شکایت دارند. اما با اینکه این اعتراضات در مورد سفته استخدام وجود دارد، باز هم هستند شرکت‌های بسیاری که گرفتن این مدل سفته در آنها به یک فرهنگ تبدیل شده و برای ارائه آن حتما باید بدانید که چگونه با این سند رفتار کنید.

سفته1

اگر برای حسن انجام کار سفته می‌دهید حتماً باید نکاتی را هنگام دادن سفته رعایت کنید:

• در زمان عقد قرارداد حتما در مورد ارائه سفته و مبلغ آن بگویید.

• تمام برگه‌های سفته‌ای که به کارفرما ارائه می‌دهید را پشت نویسی کنید و دلیل پرداخت آن را نیز ذکر کنید.

• هرگز سفته سفید امضا به کسی ندهید. از امضا زدن و اثر انگشت زدن روی سفته‌ای که پر نشده خودداری کنید.

• بعد از پر کردن سفته، یک نسخه از آن را نزد خود نگه دارید و یک نسخه را به کارفرما بدهید. حتما یک نسخه کپی از آن را نیز نزد خود نگه دارید.

• مبلغ سفته باید با حقوق و دستمزد شما و درآمد شرکت تناسب داشته باشد و خیلی زیاد نباشد.

آیا در سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار باید تاریخ را قید کرد؟

آوردن و درج تاریخ در سفته حسن انجام کار لزومی ندارد و به جای درج تاریخ این عبارت را بنویسید: سفته بابت حسن انجام کار می‌باشد. اما در پایان نگارش موارد مورد نیاز در سفته، می‌توانید به تاریخ ارائه و درج قرارداد خود اشاره کنید.

منبع: وبلاگ ایران سلری

برگرفته از : https://www.tejaratefarda.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار