ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نباید بازنشسته این کشور پس از ۳۰سال خدمت و در سنین پیری باوجود دریافت مستمری بازنشستگی، برای امرار معاش زباله‌گردی کند:

0

حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

روز کارگر پاسداشت ایثار کارگران برای احقاق حقوق خود در سراسر جهان است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: روز کارگر روز یادآوری روحیه استثماری نظام سرمایه‌داری و ایثار و تلاش کارگران در راه احقاق حقوق ایشان و تنها محدود به خونی که نیروهای نظامی آمریکا از کارگران شیکاگو کف خیابان ریختند، نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو مرکزی خانه کارگر و ریاست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به‌مناسبت بزرگداشت هفته کارگر، به تبیین مواضع این تشکل و جامعه کارگری در رابطه با شرایط این گروه بزرگ اجتماع ایران پرداخت.

حسن صادقی (ریاست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به تاریخ شکل‌گیری اول ماه مه به‌عنوان روز جهانی کارگر توضیح داد: کمبودها و عدم تطابق کار و دستمزد و مشکلات مختلف کارگران موجب شده هر سال بزرگداشت هفته کارگر بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. فلسفه نام‌گذاری این روز نیز براساس پاسخ به همین مشکلات بوده است. کارگران ایالت شیکاگوی آمریکا نیز در سال ۱۸۸۶ میلادی نیز برای همین امر مطالبه‌گری و درخواست کاهش زمان کار تنها ۸ساعت به خیابان‌ها آمدند. این درحالی بود که ۱۶ ساعت در روز کار در کشورهای صنعتی رایج بود. در حقیقت روز کارگر روز یادآوری روحیه استثماری نظام سرمایه‌داری و ایثار و تلاش کارگران در راه احقاق حقوق آنها و تنها محدود به خونی که نیروهای نظامی آمریکا از کارگران شیکاگو کف خیابان ریختند، نیست.

وی در ادامه با توضیح بیشتر در رابطه با فلسفه گرامیداشت این روز گفت: روز اول ماه می‌ در ادامه‌ی بزرگداشت مبارزات کارگران انگلستان در جنبش چارتیستی و همچنین قیام کارگران فرانسه چند دهه بعد از آن بود که جنبش کارگران شیکاگو نتیجه‌ی این مجموعه مبارزات بود. اعلامیه‌های مربوط به حقوق کار، اعلامیه تشکیل سازمان جهانی کار و وجود قوانین مربوط به ساعت کار و حداقل دستمزد، همه و همه محصول این مجموعه فعالیت‌ها بوده است. لذا در جهان این روز گرامی‌داشته می‌شود که هم یاد و خاطره مبارزات گذشته زنده نگهداشته شود و هم طرح مطالبات جدید صورت بگیرد. در ایران نیز کارگران مشکلاتی دارند که در این روز می‌توانند مطرح کنند.

صادقی با اشاره به موضوعیت مسئله روز کارگر و مطالبات کارگری در ایران ادامه داد: در ایران پس از انقلاب اتفاقات خوبی در اثر مبارزات کارگران رخ داد که از جمله تصویب قانون کار، تصویب طرح بن کارگری و همچنین تصویب ضرورت ایجاد تشکل‌های کارگری و سهیم شدن کارگران در ثروت کارخانجات از جمله این موارد است. در این حوزه قوانین خوبی تصویب شد اما ساختار اقتصادی ایران براساس متدهای علمی جهانی استانداردسازی نشده است، و این‌ عدم بی‌سامانی اقتصادی، فقر بیشتر را به جامعه کارگری تحمیل کرده است.

عضو مرکزی خانه کارگر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه «کارگران در ایران علاوه بر فقر نسبی در سال‌های اخیر فقر مطلق را نیز تجربه کردند» گفت: علیرغم اینکه قانون کار به‌صورت مبسوط به دستمزد پرداخته، اما به‌دلیل نگاه اقتصادی ناموزونی که بر کشور حاکم است، هیچگاه مزد واقعی افزایش نیافته است. در مقابل چشمان کارگران و نمایندگان کارگری حتی سبد حداقل معیشت را تغییر داده و برخلاف سبد ۱۱میلیون تومانی منطقی، سبد ۸میلیون ۹۵۰هزارتومانی را مطرح کردند. نکته این‌ است که از همین سبد تنها ۷۵درصد آن را به‌همراه بن و مزایا تصویب کردند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از برخورد با همان افزایش دستمزد ۵۷.۴ درصدی موجود توسط برخی عناصر خاص گفت: برخی همین میزان افزایش ناچیز حقوق را نیز برنمی‌تابند. علیرغم اینکه خودشان توافق و امضا را پای مصوبه افزایش مزدی شورای عالی کار زده‌اند، می‌بینیم که اقدام به کارشکنی و حرکت‌های زیگزاگی در میان برخی عناصر کارفرمایی و کار رسانه‌ای سازمان یافته نیز انجام می‌دهند تا این دست‌آورد شورای عالی کار را مخدوش کنند.

وی با مشمئزکننده خواندن برخی از این اقدامات در قالب تلاش برای کاهش حداقل دستمزد پس از مصوبه شورای عالی کار در اسفندماه گفت: این افراد دست به دامان برخی مقامات شده و حتی در بیوت رهبران مذهبی و مراجع دینی رفت‌وآمد می‌کنند تا بانگ بردارند که این میزان پرداخت به کارگران مسلمانی نیست و با تهدید به تعدیل نیرو و اخراج به جامعه کارگری چنگ و دندان نشان می‌دهند. این درحالی است که طبقه سرمایه‌دار و برخی مدیران دولتی همواره فشار را بر گرده کارگران این کشور تحمیل کرده‌اند و معتقدند باید کارگر را گرسنه نگه داشت. حالا هم یک سیاست فرار رو به جلو را اتخاذ کردند و می‌گویند که ما در واکنش به این دستمزد نیرو اخراج می‌کنیم.

صادقی با تاکید بر اینکه «این رفتارها از دیرباز وجود داشته و اکنون تشدید شده است» تصریح کرد: تهدید به بستن واحدهای تولیدی و خدماتی توسط این افراد به امری روزمره بدل شده و جامعه کارگری از این هیاهو نخواهد ترسید. وقتی اقتصاد ایران ناموزون و درهم ریخته باشد، تشکل‌های کارفرمایی نیز از وضعیت سوءاستفاده کرده و فراتر از وظایف و حوزه‌های خود قدم برمی‌دارند.

وی با اشاره مستقیم به فعالیت‌ها و تحرکات مدیران و برخی عناصر اتاق بازرگانی ایران در روزهای اخیر برای کاهش اندازه سفره کارگران به صراحت گفت: در این اقتصاد ناموزون و درهم ریخته نهادی مانند اتاق بازرگانی پا را از حوزه‌های خاص خود فراتر گذاشته و برای همه حوزه‌های خدمات، صنعت، معدن و تولید تصمیم‌گیری می‌کند.

صادقی با تاکید بر اینکه «ما سال‌هاست که با این تشکل بر سر حداقل‌های زیست انسانی کارگران درگیر هستیم» اظهار کرد: در مقطعی که دولت آقای هاشمی رفسنجانی بر سر کار بود ما با آقای خاموشی بر سر قانون کار و تغییرات آن درگیر بودیم و کار به جایی رسید که مجبور شدیم کار را به کف خیابان برسانیم تا مسئله حل شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه «نگاه اتاق بازرگانی صرفا کارفرمایی است و نگاه ملی به بسیاری از مسائل ندارند» تاکید کرد: نهادی که خود را عصاره بخش خصوصی و تعاونی کشور می‌داند، مواضعی می‌گیرد که صرفا سلیقه‌ای است و براساس موازین علمی نیست. بنده و بسیاری از چهره‌ها و نمایندگان تشکل‌های مطرح کارگری کشور بارها به اتاق بازرگانی و عناصر آن هشدار دادیم که باید تنها در حوزه‌هایی که به آن مربوط است وارد شود و بیش از این پا فراتر نگذارد.

عضو مرکزی خانه کارگر با اشاره به اینکه «شورای عالی کار یک نهاد ملی است و نماینده کارگران و کارفرمایان و دولت و وزارت اقتصاد نیز در آن با همه توان کارشناسی خود حضور دارند» افزود: درحالی که چندین وزیر و معاون وزیر و نماینده دولت نیز در این نهاد رسمی حضور دارند، سبد معیشت محاسبه شده امضا و تایید تک‌تک اعضای رسمی این شورا رسید ولی حالا اتاق بازرگانی اصطلاحا دبه کرده است. ما توصیه می‌کنیم کلاه خود را بالاتر بگذارند و ببینند زمان تعریف سبد حداقل معیشت، بسیاری از شرکت‌ها در همان زمان نیز افزایش قیمت داشتند و این درحالی است که افزایش حقوق از ابتدای عید امسال اعمال می‌شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: به‌دلیل ارتباطاتی که این افراد با بدنه ساختار سیاسی کشور دارند، توان بیشتری برای رد کردن خط قرمزها پیدا کردند و در ادامه با لابی‌گری سعی در تحریک کارفرمایان برای اخراج کارگران با مصاحبه و تبلیغات دارند. ما به صراحت اعلام می‌کنیم که آن‌ها حق ندارند در برابر قانون مصوب کشور با این اقدامات قد علم کنند.

این فعال حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران ضمن تشکر از تلاش مقامات همسو با قانون و منافع ملی و همچنین نمایندگان کارگری شورای عالی کار گفت: ما مسئولان وزارت کار و همچنین نمایندگان کارگری شورای عالی کار را به ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها دعوت می‌کنیم. آن مسئولان و نمایندگانی که ایستادگی می‌کنند باید بدانند که موج خروشان جامعه کارگری پشت آن‌ها قرار دارد. اتاق بازرگانی نیز بداند که کارگران از حقوق خود کوتاه نمی‌آیند.

صادقی در پیامی به مسئولان دولت نیز گفت: دولت باید بداند که افزایش حقوق به نفع خود او است. این افزایش حقوق برای کارگران باعث ایجاد رونق در تولید می‌شود و چرخه اقتصاد با مصرف و تقاضا بیشتر به حرکت درمی‌آید. رونق بازار در گروی افزایش قدرت خرید است. دولت نباید به نغمه‌های شوم و تکراری برخی عناصر گوش دهد و باید از تصمیم وزیر کار و شورای عالی کار خود حمایت کند. این حرکتی که امروز با افزایش دستمزد رخ داده و تنها ۷۵درصد حداقل مزد قابل پرداخت است، موتقف شود. دولت نه تنها باید مقابل کاهش دستمزد کارگرانی که هم‌اکنون بین ۳۰درصد از هزینه‌های خود را عقب هستند بایستد، که باید سال آینده با یک تصمیم شجاعانه دیگر همین ۳۰درصد را نیز پر کند.

وی با تاکید بر اینکه «برای کشور ما خوب نیست که کارگر شاغل صنعتی و ماهرش جزء فقیرترین اقشار جامعه باشد» ادامه داد: نباید بازنشسته این کشور پس از ۳۰سال خدمت و در سنین پیری باوجود دریافت مستمری بازنشستگی، برای امرار معاش زباله‌گردی کند. امروزه کارگران نیز باید به‌جای استفاده از وقت فراغت خود از کار، در شیفت دیگری یا مسافرکشی کنند یا به نگهبانی از منازل و واحدهای تجاری شمال شهرها و مناطق ثروتمندنشین بپردازند. مسئولان باید بدانند که چنین وضعی دون کرامت انسانی است.

صادقی در پایان تصریح کرد: دستمزد و مصوبه شورای عالی کار خط قرمز ماست و روز جهانی کارگر فرصت خوبی است تا در صورت اصرار عناصر کارفرمایی خاص، جامعه کارگری صدای خود را در برابر تحرکات مذبوحانه اخیر برساند و این عناصر باید بدانند که در این زمینه اصلا شوخی وجود ندارد.

برگرفته از : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار