هرچند طی سالهای اخیر نوع توزیع محتوا در فضای اینترنت دچار تحولات گستردهای شده، اما همچنان سهم زبانها از محتوا نشاندهنده میزان تولید محتوا به آن زبان روی اینترنت است. بر اساس آمارهای سایت w۳techs زبان انگلیسی رایجترین زبان روی اینترنت است و طی یکسال اخیر این سهم افزایش یافته اما سهم زبان فارسی در یک سال اخیر با کاهش مواجه شده است.
هرچند این آمارها به تنهایی نشانگر تحول عمدهای در نوع محتوای زبانی روی اینترنت نیست، اما همین شاخص میتواند بهطور عمومی محبوبیت یک زبان را در فضای وب نشان دهد.
بر اساس گزارش آماری w3techs که یک سایت درباره آمارگیری تکنولوژیهای مورد استفاده در سایتهای مختلف است، زبان انگلیسی ۹/ ۶۲ درصد محتوای وب را تشکیل میدهد که این میزان در سال گذشته در همین زمان ۹/ ۶۰ درصد بود. پس از انگلیسی زبان روسی با ۶ درصد از سهم وب در جایگاه دوم محتواهای اینترنتی قرار دارد. زبان روسی در یکسال اخیر با افت قابل توجهی در فضای وب مواجه شده و سهم آن از ۲/ ۸درصد به ۶ درصد کاهش یافته است. زبان اسپانیایی در یکسال اخیر روند نسبتا یکسانی را طی کرده و سهم آن از ۷/ ۳ درصد به ۶/ ۳درصد رسیده است. زبان ترکی نیز با افت مختصری در یکسال اخیر مواجه شده و از ۹/ ۳ درصد به ۶/ ۳ درصد رسیده است. زبان فرانسه بعد از زبان فارسی ششمین زبان رایج اینترنت است و سهم ۷/ ۲درصدی آن کم و بیش ثابت مانده و به ۸/ ۲ درصد رسیده است. زبان آلمانی با ۶/ ۲ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد که رشد اندکی را در یکسال اخیر شاهد بوده است.
منبع : https://www.mostaghelonline.com