ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازار سرمایه در اوج بدبینی است:

0

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا؛

بازار سرمایه در اوج بدبینی است/ میزان اعتماد فعالان اقتصادی در وضعیت فاجعه قرار دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه در اوج بدبینی است و این بدبینی با حرف زدن افرادی که پیش از این صحبت‌های خود را نقض کردند درست نخواهد شد بلکه با اعمال و اجرای تصمیمات درست اقتصادی، این بدبینی کاهش و رفع می‌شود.

مهدی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره عدم محقق برنامه مسئولان در دوران انتخابات ریاست جمهوری و همچنین عدم محقق پیش بینی کارشناسان بازار سرمایه از رشد شاخص اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که افراد در دوران نامزدی برای شرکت در یک انتخابات وعده متعددی را می‌دهند و وقتی کاندیداها هفته آخر انتخابات به بازار سرمایه توجه داشتند و در مورد آن شروع به صحبت کردند نباید انتظار داشته باشیم که حرف‌هایی که می‌زنند قابل اجرا باشد و در تمام ادوار انتخابات ریاست جمهوری وعده‌هایی داده شده که به آن عمل نشد.

وی ادامه داد: همچنین این تفکر در ایران وجود دارد که وقتی به افراد صندلی می‌دهند، احساس می‌کنند که قدرت مطلق هستند و می‌توانند تمام موارد را با دستور اصلاح کنند یا شرایط را با دستور بهبود بخشند. معتقدم باید این نگاه را تغییر دهیم و این نگاه نه با کلام بلکه با آگاهی مردم تغییر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موارد اجرایی دستوری که با شسکت مواجه شدند، گفت: در دوره‌ای تصمیم گرفته شد که سواد بورسی مردم و اطلاعات آنها را درباره بازار سرمایه افزایش و ارتقا دهند که این یک تصمیم و اقدام مثبتی بود اما مجلس به سازمان بورس فشار آورد که این تصمیم را به صورت دستوری به اجرا رساندند و نتیجه این شد که افراد زیادی به عنوان کارشناس بورس در رسانه ملی حاضر شدند در حالی که به صراحت می‌توان گفت نیمی از این افراد که از سوی مراجع رسمی به عنوان کارشناس در این حوزه معرفی شدند، در یک آزمون ساده اصول بازار سرمایه نمی‌توانند قبول شوند و الفبای بورس را نمی‌دانند.

سوری افزود: این یک مثال خوبی بود برای اینکه هر چند تفکر خوبی وجود دارد برای اجرای یک تصمیم درست اما این تصمیم درست با دستور به اجرا رسید و نتیجه موفقی نداشت. به طوریکه در مقطعی شاهد آن بودیم درباره بازنگری در قوانین بازار سرمایه افراد با عنوان کارشناس بازار سرمایه از طریق تریبون‌های رسمی اظهاراتی داشتند که ۹۰ درصد آن اشتباه بود.

وی گفت: دقیقا بحث آزادسازی سهام عدالت هم به طور دستوری انجام شد و اجباری بازارگردان‌ها هم از اقدامات دستوری بود و همچنین فروش etf‌ها با دستور مطرح و اجرا شد و هر موضوعی که با دستور به اجرا رسید نتیجه موفقی نداشت و منجر به بهبود شرایط نشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسئولان در ابتدا باید این موضوع را باید بپذیرند که فضا و شرایط بورس با دستور بهبود پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: نکته مهم دیگر این است که در اقتصاد کشور شاهد یک بلاتکلیفی در بین مدیران و تصمیم‌سازان هستیم و میزان اعتماد فعالان اقتصادی به حاکمیت در وضعیت فاجعه قرار دارد. نمی‌توانیم بر روی مدیری حساب باز کنیم که یک روز می‌گوید قیمت خودرو باید آزاد شود و دو روز بعد از آن می‌گوید که قیمت خودرو نباید آزاد شود. این بلاتکلیفی‌ها، بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بازار سرمایه را پیش‌بینی ناپذیر می‌کنند.

وی افزود: در شرایط اجرای تصمیمات غلط دولت و ادعاهای نادرست فعال اقتصادی از عملکرد آینده دولت سناریو بد را در نظر می‌گیرد و بارها شاهد زیان هلدینگ‌ها یا فعالان اقتصادی با اتخاذ سیاست‌های نادرست دولت بودیم. تمام این تجربه‌ها منجر به بی‌اعتمادی‌هایی می‌شود و همین دلیل باعث پایین ماندن سطوح قیمتی شده است.

سوری با تاکید بر اینکه کارشناسان بازار سرمایه در سال گذشته در یک مقطعی پیش بینی صعود شاخص را داشتند اما به محض مطرح شدن نرخ گاز یا بودجه و … پیش‌بینی‌های خود را تعدیل کردند، گفت: در حال حاضر بازار مالی از نظر شاخص p/e با چشم انداز آینده در صورتی که مسئولان هیچ تصمیمی نگیرند در یکی از ارزان‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد که بازارها در حال بدبینی در این حالت قرار می‌گیرند. بازار سرمایه در اوج بدبینی است و این بدبینی با حرف زدن افرادی که پیش از این صحبت‌های خود را نقض کردند درست نخواهد شد بلکه با اعمال و اجرای تصمیمات  درست اقتصادی، این بدبینی کاهش و رفع می‌شود.

منبع :  https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار