ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه در معاملات ملکی پول خود را تضمین کنیم؟

0

یکی از مسائل مهم در خرید خانه و معاملات ملکی، پرداخت پول است.

 تفاوتی ندارد که قصد خرید، رهن یا اجاره خانه را داشته باشید، به هر حال پرداخت پول در معاملات مسکن یکی از مسائل مهمی است که باعث نگرانی افراد می‌شود.

ثمن معامله ملکی یک قسمت از مبایعه‌نامه را به خود اختصاص می‌دهد و به‌طور عامیانه به معنی پول ملک است. یعنی وجهی که در مقابل ملک می‌پردازید.

در این قسمت از قرارداد شرایط پرداخت ثمن بر اساس توافق طرفین به‌طور کامل ذکر می‌شود. در حال حاضر، عرف بدین گونه است که معمولا ثمن در سه قسط پرداخت می‌شود. یک سوم هنگام تنظیم مبایعه‌نامه، یک سوم پس از اخذ پایان کار (یا هر زمان توافقی دیگر) و یک سوم هنگام تنظیم سند.

اگر زمان تخلیه و تنظیم سند در یک تاریخ باشد قسط آخر، همان زمان تنظیم سند است اما اگر زمان تخلیه روزی غیر از تاریخ تنظیم سند باشد، خریدار می‌تواند مبلغی از ثمن را برای روز تخلیه نزد خود نگه دارد و در این حالت ممکن است پرداخت سوم به روز تخلیه موکول شود.

تضمین کردن پول معاملات ملکی

با توجه به مشکل بودن جابه جایی پول نقد، معمولا پرداخت‌های خریدار در قالب چک است. در این حالت تنها چیزی که می‌تواند فروشنده را آسوده خاطر کند، چک بانکی یا چک رمزدار است. (در مرحله تنظیم مبایعه‌نامه (قسط اول) بهتر است چک رمزدار نباشد چون اگر معامله صورت نگیرد، خریدار متضرر گردیده است. زمانی‌که خریدار اقدام به گرفتن چک رمزدار می‌کند این چک باید به اسم و حساب شخص یا اشخاص فروشنده صادر شود و اگر قرارداد به هر دلیلی منعقد نشود خریدار دچار مشکل می‌شود اما در مراحل بعدی پرداخت این مشکل وجود ندارد.)

تعهد فروشنده به عنوان مالک در این قسمت آن است که پس از انعقاد مبایعه‌نامه، اقدام به اخذ پایان‌کار نماید و تمام کارهای مربوط به شهرداری و …، را خود انجام دهد و در تاریخ مقرر تخلیه نماید. تعهد خریدار نیز این است که مطابق قرارداد تمامی مراحل ثمن را به موقع پرداخت کند و تعهد هر دو طرف بعد از تمامی این مراحل این است که در تاریخ مقرر در دفترخانه اسناد رسمی تعیین شده حضور یابند.

نکات بسیار طلایی در هنگام معامله 

فروشنده در این قسمت می‌تواند حق فسخی برای خود قائل شود. بدین توضیح که چنانچه چک خریدار در هر یک از مراحل پرداخت با گواهی عدم پرداخت مواجه شد، فروشنده حق فسخ خواهد داشت.

نکته بسیار مهم این است که حتما طرفین برای تنظیم سند، یک دفترخانه مشخص را انتخاب نمایند مثلا ذکر شود در مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ طرفین متعهد گردیدند در دفترخانه ۸۰۳ تهران برای تنظیم سند حضور یابند.

منبع : https://www.moniban.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار