ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

توزیع کالابرگ اثر تورم انتظاری کمتری دارد:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حذف ارز ترجیحی به تولیدکنندگان فشار تورمی می‌آورد/ توزیع کالابرگ اثر تورم انتظاری کمتری دارد.

کامران ندری در این رابطه می‌گوید: خود پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اثر تورمی گسترده دارد. هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان کالاهای اساسی با اجرای این طرح به‌شدت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درباره آثار تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی بحث‌های زیادی مطرح شده است، اما این بحث‌ها درباره جایگزین‌های احتمالی این پرداخت ارز دولتی به کالاهای اساسی هنوز باتوجه به آثار تورمی آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. برخی کارشناسان راه‌حل‌های مبتنی بر پرداخت نقدی را توصیه و برخی دیگر بازگشت به نظام توزیع کالابرگ میان دهک‌های پایین درآمدی و کارگران و روستاییان را پیشنهاد می‌کنند.

کامران ندری (اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این رابطه می‌گوید: خود پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اثر تورمی گسترده دارد. هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان کالاهای اساسی با اجرای این طرح به‌شدت افزایش می‌یابد. پس هر جایگزینی برای این طرح نیز باز میزان مشخص تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی را دفع می‌کند و در نهایت اثر تورمی این تصمیم دولت حس خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار تورمی جایگزین‌های مطرح شده از سوی دولت و مجلس، به بحث احتمال توزیع ۲۵۰هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت و افزود: پرداخت کالابرگ الکترونیکی با اینکه آثار تورمی کمتری دارد، اما به لحاظ روانی روی جامعه تاثیر می‌گذارد. توزیع کالابرگ و دریافت کوپنی کالا به‌نوعی شرایط جنگی دهه شصت را در ذهن مردم تداعی می‌کند و آن هم بالاخره مقدار اندکی تورم انتظاری به همراه خواهد داشت.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی ایران در ادامه با مقایسه بین طرح پرداخت یارانه نقدی چندصد هزارتومانی و پرداخت کالابرگ الکترونیکی گفت: البته در مقام مقایسه ابتدا باید دید آیا دولت می‌تواند ۲۵۰هزار میلیارد تومانی که مجلس خواسته با آن قیمت‌ها کنترل شود را می‌تواند فراهم کند یا خیر! لذا با این شرایط که دولت کسری بودجه گسترده دارد و ممکن است درآمد حاصل از هر صرفه‌جویی را برای جبران این کسری بکار ببرد، نحوه توزیع این رقم بحثی فرعی است؛ هرچند در نهایت توزیع یارانه نقدی نیز تورم قابل ملاحظه‌ای را به‌دلیل احتمال چاپ پول بیشتر به همراه خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به وضعیت معیشت کارگران و حقوق‌بگیران افزود: استفاده دولت از منابع پولی اساسا آثار تورمی خواهد داشت. هرچند دولت بهتر است برای حل مسئله پولی خود و کسری بودجه به سراغ تامین بیشتر از محل اخذ مالیات برود و در این زمینه می‌تواند منابع زیادی را شناسایی کند و به سمت راه‌های دیگر که بیشتر تورم‌زا هستند حرکت نکنیم؛ به ویژه اینکه فشار کسری بودجه بر روی دوش دولت اکنون زیادتر شده است.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار